Användarprofil /Andy / Betyg & recensioner

Betyg & recensioner av /Andy

Manualen : 365 stiltips för män

Trevlig läsning, men något av en besvikelse.

20 juli 2011

Som läsare av King förväntade jag mig en något mer omfattande "Manual" där jag skulle introduceras till främmande och nya idéer. Istället möttes jag av väldigt allmän kunskap där enbart en minoritet var någon nyhet för mig som ändå inte skulle påstå mig vara särskilt bevandrad i modevärlden. Somliga tips var givande och applicerbara men dest mesta var allmäna saker man redan bör känna till.

Nödvändiga Olydnaden

Bra skrivet, både trevligt och intressant.

25 juli 2011

En bra bok som har präglat både mitt sociala såväl som arbetsliv. I boken framgår det hur viktigt det är att bryta mot normen för att skapa karaktär. Författaren går djupgående in på varje aspekt av olydnad både i militära och civila sammanhang. Det refereras även till Milgrams experiment och andra legitima källor för att påvisa människors underkastelse för auktoritet - utan att nödvändigtvis ifrågasätta eller tänka rationellt. En väldigt bra bok som är intressant läsning rakt i genom oavsett om man har socialpsykologi/gruppdynamik som hobby eller yrke.

Fight Club

Meningsfullt våld i ocensurerad form

21 juli 2011

Det är svårt att sätta fingret på exakt vad det är som utgör bokens djup, dess genialiska och detaljerade anekdoter om hur man producerar sprängämnen och hur man fräter bort sina fingeravtryck med ly, eller den dynamiska och filosofiska aspekten av det hela. Beskriven ur protagonistens huvud utan att någonsin nämna hans namn följer vi honom på en resa genom hans inre och sin framgångsrika vansinneskamp mot det desillusionerade samhället. Med en unik meningsuppbyggnad beskriver författaren denna vridna och säregna berättelse med fyndig och rå karaktär. Denna bok handlar om så mycket mer än en slagsmålsklubb och rekommenderas starkt till läsare som gillar att analysera budskap på djup nivå. Alla andra kommer om inte annat få annorlunda och spännande läsning.