Antal recensioner: 47

vi ligger så efter i litteraturens värld oavsett genre, pestilence med.!!!!!
fanns inget frågeformulär, så jag skriver här.=) hoppas det är ok

Idun

köpte hela serien

12 december 2018

och nu kommit över de två första inbundna, dubletter, de kom ut 16 år sedan, trycktes 2002 förlag: forum
Jag trodde det va nya, förstår inte återigen (det upprepas) varför skriver man inte att det är ny upplaga, nytryck, ny utgivning, något, det tycker jag, har som sagt åkt på o köpt böcker som lanseras o tror de är nya, så är det gamla man läst, men luras av helt nya omslag mm. förstår att det är sälj, men gillar det INTE
¿¿.
.
/ JE

Sjöjungfrun

bra och

28 oktober 2018

helt klart läsvärd, men saknar det där extra som jag fick från stenhuggaren.. men smaken är som baken, har jag upptäckt, då den fick en 1a från en läsare.!! ser fram emot att läsa lejontämjaren & häxan!

Stenhuggaren

klockren

25 oktober 2018

så himla bra, många stories som knyts ihop, jag trodde inte jag skulle gilla den så mycket, har 3 till hemma, som kommer läsas...läste 1a för många år sedan, kmr inte ihåg hur bra jag tyckte den va dock..
skrattar åt tidigare recensent, hur kan man få den till skräp, en 1a.???????
jag lutade mig mot stark 4a till5a, men jag tycker att den förtjänar en sista * för de många histoierna- den är inte 2förutsägbar." den är spännande och tar många svängningar....LÄS om du som jag inte har gjort det, u till 6e delen sedan leijontämjaren och nya häxan.!! står här & väntar, som 100 olästa till.=) har lästurbo o struntar i annat oviktigt hehe .=)

Kvinnan i svart

inte

19 oktober 2018

alls vad jag förväntade mig, ett tunt häfte med likadant innehåll - hur kan den fått så bra betyg, allmänt blir ett stort frågetecken...jag läste ut den ibland blir det bättre/bra, men den håller inte alls vad jag vill ha. så är det de där med engelska författare, det är väldigt få jag gillar att läsa av de jag tar mig för, fletalet avslutas före slutet, det är något med språket och handlingarna så även i denna, segt, långtråkigt, som et vinegummi, tuggummi, kladdigt..../

Middagsmörker

jag är inte ung..

19 oktober 2018

men intresserad av ämnen som boken berör, boken är läsvärd och får en stark 3a, för sin helhet, saknar lite djupare handlingar.utförligare! snuddar ämnen som mgi & mysteri i norrländska skogarna i Idijärvi, där det övernaturliga har starka inslag och konflikter som är flera 100 år gamla i de samiska arv som Ailis kommer till, knyts ihop i en historia som inte slutar här, fortsättning gryningsstjärna & midnattsljus, kmr läsas framöver...

Den åttonde dödssynden

från en 3a till rn 4a-

19 oktober 2018

tkr den börjar segt, men det tar sig, tycker att den tar upp viktiga ämnen och jag tänker att de som kan relatera själv till ämnet kommer definitivt tycka om den, oavsett hur man kan relatera till psykisk ohälsa. Personligt, som anhörig, eller inom yrket, Det nämns ingenstans, men det är precis vad denna handlar om..... vad är verkligt vad är inte otroligt bra när den kommer igån tills slutet, sträckliäsning

Fyrtio dagar utan skugga

överaskande

15 oktober 2018

bra, både hur den är skriven och innehålsmässigt. vi får Följa nya renpolisen Nina och kollegan klemet. Platsen är Lappland, tundran och städer runt omkring, samernas sätt att leva och om uråldriga samiska riter. svårt sätta in den i typ deckare, roman...den är skriven på prosa och en underhållande bok i alla fall, som för oss bak i tiden samt att handlingarna är spännande och mystiska, kommer läsa hans 2 andra uppföljare med, kom ut 2012 och överssttes tror 2015 jag upptäckte den 1 månad sedan. / 3e boken kom ut nu 2018. författaren är fransman - bosatt i Sverige. mycket välskriven snygg historia.

Sagan om Turid. Kungadottern

PLUS

15 oktober 2018

missat dessa böcker pga 12-15 år-tycker alla kan/bör läsa den, ja det är en saga och skriven för målgruppen, men denna saga innehåller så mycket om "hur det va" sett ur dotterns synvinkel, inte förskönat utan real. tiden är 700-talet-1100 talet och denna triologi, är som lexikon för kommande litteratur om denna tid.!!!!! innehåller tom ordlista= postivt .=) -rekommenderas för alla- läste ut på en dag, får lära sig om hugin, munin=tanke/själ om oden Frigg balder höner mm mm mycket bra!! ! tryckt med lite större text och väldigt lätt språk, utan att vara tråkig. Den är intressant & tidvis spännande.
fortsättning, krigstid och korpgudinnan (fick pris slangbellan 2015 barn ungdom/ rafflande äventyr skriven på språk som berikar/ jag ser denna bok som en lite äentyrlig saga och gillar turid (dottern) !!

ElisabethÖstnös skrev midsommarbruden, del 10 i serien sl'kten ,som är snäppet över och rekommenderas stark för de som ej upptäckt de.
andra är e.nemert saga borg sanemos, isfolket, i ordning: häxmästare serien, ljusets rike serien och trollrunor.! 4 serier som är grymma. missa inte truc, med 1a boken fyrtio dagar utan skugga, om du vill läsa mer bra. & göran redins serie. / nu blev det många boktips, tror jag får dela denna vidare / med så mycket go bitar.!! ha en underbar läshöst & vinter.=)