Användarprofil Latte / Betyg & recensioner

Betyg & recensioner av Latte

Grönsaker : tillbehör och garnityr

Det mesta är riktigt bra...

23 augusti 2016

Grönsaker: tillbehör och garnityr är en mycket bra bok, men den behöver ju kompletteras med flera i serien, om man villl använda grönsaker som just tillbehör och eller garnityr. En fördel med modellen är att man kan välja den man är mest intresserad av, och "slipper" resten, men den som har ett hundraprocentigt urval måste köpa flera böcker, tillsammans blir kostnaden ganska hög. Vissa dubbleringar finns, men dem kan man överse med.
Vad jag skulle önskat (och det gäller i princip alla matböcker) är mer råvarukännedom: hur ser man att en grönsak (eller vilken råvara det nu gäller) inte längre presterar på topp, eller kanske har en tid kvar innan den utvecklat alla nyanser den har? Jag bjuder på tipset till lämplig, kunnig författare; jag tror fler än jag skulle vilja öka sina kunskaper rörande bedömning av kvaliteten på ibland dyra råvaror.
Men boken är bra! Inte riktigt alla tidsangivelser funkar för mig, kanske beroende på storleks- eller viktskillnader, eller verklig ugnstemperatur - prova dig fram, och tag Tommys angivelser för lite ungefärliga.

The Wines of Burgundy

Bourgogne har en engelsk kung!

4 april 2015

Clive Coates har fler kontakter i Bourgogne än de flesta, och vet antagligen mer om dem än de själva. Det är tydligen inte ovanligt att han kan berätta om släktförhållanden odlarna inte själva kände till.
Coates skriver på lättläst och lättflytande engelska om såväl området (som i den här boken täcker mer än 'bara' Côte d'Or), vinerna och odlarna. På grund av komplexiteten behöver de flesta av oss en hjälp som den här, om man inte är utrustad med mycket tid och pengar - han har redan gjort enormt mycket research åt oss, och boken gör det möjligt att gå rakt på målet.
Givetvis måste man komma ihåg att alla s.a.s. betygsättande böcker bygger på författarens personliga åsikter, och vet man att man inte delar hans uppfattning och åsikter blir behållningen inte lika stor. Eller, då vet man ju vad man inte ska köpa, eller vilka producenter man inte behöver besöka. Delar man (i stort) hans åsikter har man enorm hjälp av boken, även om många av de viner han meddelar provningsomdömen om i den sista delen av boken inte längre finns på marknaden eller ligger utanför mångas vininköpsbudget. Men drömmar är gratis, och också trevliga. Men eftersom han provat många viner finns möjligheten att läsa om dem man köpt, och när de lämpligen bör drickas för att ge som mest.
Boken rekommenderas mycket starkt (men visst underlättar det om man är lite nördig). Men jag beklagar att hans utmärkta tidskrift The Vine inte längre kommer ut. Dock lägger han fortfarande ut en del provningar på nätet, vilka kompletterar boken, som förstår inte har med viner från de allra senaste åren.

The Photoshop Elements 13 Book for Digital Photograp...

Mycket kunniga författare!

4 april 2015

Scott Kelly och hans kollega kan PhotoShop, ingen tvekan. De kan också skriva om hur man ska använda programmet på ett enkelt och lättförståeligt sätt, men det händer att de har en lite väl raljerande stil (fast det kan vara roligt också, om det inte blir alltför mycket), och redan i förordet (som man inte förväntas läsa) står att man utan problem kan hoppa över kapitelinledningarna. Det kan man.
Jag har inte läst hela boken, eftersom jag väntat på att jag skulle ta mod till mig och uppdatera datorn till ett system som kan köra programmet, men så här långt tycker jag så här:
Det är inte meningen att man ska läsa boken från pärm till pärm, men eftersom jag behöver uppdatera mig, skummar jag det mesta just så. Senare kommer jag att följa läsanvisningarna, som menar att boken mer ska ses som en uppslagsbok - man slår upp det man för ögonblicket behöver.
Är man en van användare kan man kanske tycka att det ibland är lite mycket text, men eftersom texten är lättläst (om man har en grundläggande dataterminologi med sig), tar man sig snabbt fram till det man söker. Steglängden är vettig - blir varje steg alltför långt kan det bli svårt att följa anvisningarna. Illustrationerna är bra, men ibland är knappar och text lite små för att vara tydliga (men jag börjar bli lite skumögd).
Kapitelindelningarna verkar väl valda och avgränsade, och det är ganska lätt att hitta det man söker.
Utan att ha djupläst hela boken vågar jag inte sätta fem stjärnor, men den kanske är värd dem?
Rekommenderas starkt!