Användarprofil Ewa A i Umeå / Betyg & recensioner

Betyg & recensioner av Ewa A i Umeå

Brandvakten

Branden i Västmanland väl dokumenterad

7 november 2017

En mycket intressant och bred redogörelse för allt som branden omfattade. Räddningstjänstens brister och orsaker,hindren för att säga ja till de italienska vattenbombarna, skogsbruket som det organiseras i dag,men också alla insatser av boende i området och alla privatpersoner som anslöt, författaren skriver med värme om dessa.Underbara berättelser om resurspersoner i området. Eldstormen är mycket spännande återgiven. Samhällskritik när den är som bäst. Tips: Ett manus, en teateruppsättning för eleverna på exempelvis Brinellskolan i Fagersta skulle vara värdefullt för informationsspridning.

Gittan och gråvargarna

Gråvargarna är bussiga....

31 maj 2017

Aaron 3 1/2 år hade just börjat på nytt Dagis / Ur-och Skur, resan dit var först med buss och sedan en kort promenad igenom ett litet skogsparti. Aarons föräldrar är stadsmänniskor och hans erfarenhet av just skog var/är mycket liten. Skogen är skrämmande för en oerfaren treåring. Där finns vargar...( vad kommer det ifrån ? ) vi köpte Gittan och Gråvargarna som vi kände från tidigare barnbarn, läste med Aaron och situationen förbättrades, skpgen blev spännande, man kunde leta efter gråvargar...för dom är så bussiga - som Aaron uttryckte det ! Hälsar Aarons farmor
Boken är trevligt pedagogisk, passar in i nutid och barns dagliga upplevelser, stimulerar - som här: tar bort rädsla, författaren övriga böcker är alla klart läsvärda och roliga. "Resor jag aldrig gjort" av Anna Högborg om Syborgs resa - underbar- oöverträffad, Pija Lindenbaum och Anna höglund tillhör våra allra bästa svenska barnboksförfattare/illustratörer....

Jordens medelpunkt

Om att besöka Island

5 april 2017

Annelie Furmark har ännu en gång visat att bild och text tillsammans förstärker en berättelse. Dom vackra bilderna lockar till att besöka Island (igen ) å berättelsen om föräldraskap och ny familje gemenskap visar återigen på hur svårt livet kan vara och hur svårt det är att göra nånting åt det.

Doktor Wassers recept

Lars Gustavssons roliga berättelse

5 april 2017

Som alltid med lars G:s böcker ryms här en vass samhällskritik, men den bärs upp av både humor och en dos filosofi. En fönsterputsare som så småningom blir generaldirektör i Medicinalstyrelsen, sånt kan nog hända...För en gammal fd västmanlänning är det dessutom härlig geografi