Användarprofil Maria (Minaboktips.se) / Betyg & recensioner

Betyg & recensioner av Maria (Minaboktips.se)

Antal betyg: 46
Antal recensioner: 46

Vegetariska kokboken

Kokbokspärla i ny omarbetad utgåva!

22 maj 2012

Vegetariska kokboken av Inga-Britta Sundqvist har länge varit en favorit i kokbokshyllan. Med den femte utökade och helt reviderade utgåvan från 2012 i handen, konstaterar jag att det känns som en helt ny kokbok!Recepten är nya, näringsläran är uppdaterad, flera kapitel är nyskrivna och fotografierna är nytagna. Ingen tvekan om att man bör införskaffa den nya utgåvan om man gillar att laga vegetarisk mat, för det här är en riktig kokbokspärla! Fast jag som hade den tredje upplagan från 2001 behåller nog min gamla trotjänare för receptens skull"

Vilda djur : 100 fantastiska arter och deras läten

Perfekt familjejulklapp!

3 november 2011

"Vilda djur" är en bok som stimulerar upptäckarglädjen och djurintresset hos såväl gammal som ung! Att knölvalen låter som en kossa konstaterade mina barn muntert. De beundrade pilgiftgrodans kamouflage och undrade om dessa giftiga grodor möjligen låter som vanliga grodor. Hur låter förresten grävlingar? Och låter ett sjölejon som ett lejon? Jätteutterns läte fick barnen att associera till motorcykelljud! Läs boken tillsammans i familjen och fröjdas. En pärla till bok där ljud, text och foto samspelar och resultatet blir en lärorik och fascinerande "ljudbok"!

Fukushimas färger : åtta röster om katastrofen i Japan

Behärskat om japanska katastrofen

19 mars 2012

Lindqvists reportageresa kan ses som ett debattinlägg i kärnkraftsfrågan, eftersom viljan att avveckla kärnkraften genomsyrar boken. Det talas om vikten av förändrade levnadsvanor, minskad energikonsumtion, småskalig elproduktion och nyttjande av solenergi och andra förnyelsebara energikällor. Texten är stramt återhållsam och manar till eftertanke. Något gottande i de drabbades olycka är det inte fråga om. Författaren är nästan lite för bra på att hålla distansen kan jag tycka, för texten griper inte riktigt tag i mig. Fler fotografier hade jag nog också väntat mig med tanke på bokens titel. En läsvärd skildring är det dock.

Syskonmakaren

Feelgood-roman av klass!

23 november 2011

Om du gillade "En dag" av David Nicholls är det här en roman för dig! "Syskonmakaren" och "En dag" är bägge utgivna av Printz Publishing, ett relativt nystartat förlag, som ger ut böcker i genren intelligent underhållning. En feelgood-roman som förtjänar ett högt betyg, för den är välkomponerad och välskriven. Jag uppskattar att spänningen successivt stegras och att handlingen har ett tydligt driv framåt. Upplösningen är snudd på sockersöt, men vad gör väl det? Det här är en roman som får dig att må gott! Rekommenderas varmt!

Fjäril i koppel

Stark debutroman

19 september 2011

Fjäril i koppel är en stark och finstämd roman, med tydliga självbiografiska inslag. Pirzadeh skildrar sitt hemland Iran närgånget och levande. Berättelsen är såväl dramatisk som smärtsam och sorglig. Pirzadeh må vara komiker, men hennes debutroman är inte någon komedi, utan en angelägen bok om kvinnors villkor och rättigheter. Läsaren får följa flickan Shirins väg genom livet, samt hennes frigörelsekamp, hennes önskan att inte längre leva kuvad, som en fjäril i koppel.

Soppor & bröd : sunda vegetariska soppor och hembaka...

En liten pärla på kokbokshyllan!

16 september 2011

Soppa är mat som inte bör underskattas och som jag gärna hade lagat lite oftare. För detta krävs förstås en bra receptbok med lättlagade, nyttiga och goda soppor. Soppor & bröd: sunda vegetariska soppor och hembakade bröd av Ingrid Eliasson & Eija Niskakari har blivit en favorit i kokbokshyllan, trots att den bara innehåller drygt 20 sopprecept och ca 10 brödrecept. Kvalitet istället för kvantitet skulle man kunna säga, för recepten är valda med omsorg.Sopprecepten innehåller enkla, vanliga ingredienser, vilket jag alltid uppskattar. Bröd till soppa hör förstås till, så varför inte låta hemmet fyllas av doften av nybakat bröd: Solrosscones, Chevré-focaccia, Sesam Pumpa-knäcke, Hälsolimpa med russin det är bara att börja baka!

Fallvatten

Pulshöjande katastrofroman

1 september 2012

Lule älv svämmar över, kraftverksdammarna brister och människor flyr för sina liv när en enorm flodvåg krossar allt i sin väg. Trots att persongalleriet omfattar tiotalet individer blir det aldrig svårt att hålla isär personerna, eftersom katastrofen binder dem samman. Niemi har skrivit en andlöst spännande sträckläsningsbok som skulle passa utmärkt på filmduken också. Några scener med sexuellt innehåll framstår som bisarra och väl tillspetsade, men annars slår det mig att Niemi faktiskt håller tillbaka och avstår från att ha med en superhjälte som dyker upp och avvärjer det hotfulla läget på typiskt Hollywoodvis. Klockan tickar obönhörligt för de inblandade och den iskalla vattenväggen krossar allt i sin väg. Jag velar mellan betyget fyra och fem. Läs boken och avgör själv!

Mississippi

Gripande om rasmotsättningar i amerikanska södern

24 augusti 2012

Hillary Jordans bok är en ödesmättad berättelse om rasmotsättningar, kärlek, krig och vänskap. Historien utspelar sig efter andra världskriget på Mississippis bomullsfält i den amerikanska södern.
Författaren skiftar berättarperspektiv genom att låter sex personer omväxlande komma till tals. Vi får exempelvis följa lantbrukarhustrun Laura som med man och barn lever på en primitiv och nedgången bomullsfarm. Den amerikanska titeln Mudbound anspelar på den bundenhet till leran och marken som personerna på olika sätt upplever. De svarta arbetarnas livsvillkor är förstås ännu tuffare än de vita jordägarnas! Orättvisorna och rasmotsättningarna eskalerar och katastrofen rycker obönhörligt närmare. Den här boken är en pärla med många bottnar som man inte bara lägger ifrån sig. Läs den!

Sjörapporten : om väder, fyrar och skeppsbrott längs...

Allmänbildande praktverk

1 juli 2012

Årets båt- och seglingssäsong är i full gång. Vad passar då bättre än en fullspäckad faktabok om vädret längs våra kuster? En perfekt present inte minst till alla som vistas i skärgården och i kustnära områden!

Boken är rikligt illustrerad och lättläst med sina korta kapitel. Varje utpost som beskrivs har fått ett eget kapitel, vilket förlänar boken karaktären av ett uppslagsverk. Man behöver således inte läsa boken från pärm till pärm, utan man kan hoppa mellan kapitlen efter eget tycke.

Sjörapporten bjuder på spännande läsning, så ta med den till båten eller sommarstugan. Detta praktverk är såväl allmänbildande som fascinerande med sina beskrivningar av förlisningar, tragiska människoöden och skildringar av livet vid fyrplatserna.