Användarprofil Maria B / Betyg & recensioner

Betyg & recensioner av Maria B

Silvervägen

Silvervägen - stark, spännande, suggestiv!

17 maj 2018

Silvervägen skär med sina många tjälskadade inlandsmil genom de västerbottniska skogarna. Stina Jackson placerar oss på passagerarsätet hos en desperat pappa som tröstlöst avverkar mil efter mil, centimeter efter centimeter, på den slitna vägkartan i jakten på sin försvunna dotter. Hon, som försvann från busskuren i Glimmersträsk, på väg till sitt första sommarjobb som skogsplanterare för tre år sedan.
Parallellt får vi följa Meja, som flyttat med sin mamma till hennes nya man (en i en aldrig sinande ström) i samma by. Mamman lider av psykisk ohälsa som hon dövar med vin och Meja för en tung kamp för att stå ut i den, för henne, främmande och skrämmande miljön. Men så träffar hon Carl-Johan, en kille som ser Meja, som bekräftar henne och får henne att längta efter en annan tillvaro. Hon flyttar in hos Carl-Johan och hans normavvikande familj. I samma veva försvinner ännu en ung kvinna.

Stina Jacksons miljöbeskrivningar från Västerbottens inland är träffsäkra, men aldrig insmickrande. Hennes språk är lätt, men exakt, och passar väl ihop med det hon vill berätta. Människoödena i berättelsen slingrar sig runt varandra, kantstötta precis som Silvervägen, och en stark obehagskänsla lurar genom hela boken. Jag sugs in i berättelsen och mitt hjärta slår för våra huvudpersoner. Vem kan de lita på? Vad döljs under ytan? Och så det där ljuset - midnattssolen - som kommer med liv och möjligheter, men som sakta driver människorna mot vansinnets rand.

Bra gjort, Stina Jackson - jag läser gärna mer av dig!

Stallo

Men ja!

18 juni 2016

Fascinerande, spännande och annorlunda berättelse som mestadels utspelar sig högt upp i vårt mörkaste Lappland. Härligt språk, starka karaktärs- och miljöbeskrivningar. Jag blev, bokstavligt talat, trollbunden.

Min fantastiska väninna. Bok 1, Barndom och tonår

Varmt om viktig vänskap

20 mars 2016

Från Göteborg 2016 till 50-talets Neapel - på bara några sidor reser jag genom tid och rum. Kvarteret jag landar i är fattigt. Rått. Våldsamt. Här möter jag Elena (eller Lenú som hon kallas för), Rino, Antonio, Ada, Pasquale, Nino, Carmela, Stefano, bröderna Solara, föräldrar, lärare och många fler. Och Lila. Lila, som kommer att bli berättelsens centrala punkt.

Jag får följa Lenús och Lilas vänskap, en långt ifrån okomplicerad relation som präglas av kärlek, avundsjuka, lojalitet, sårbarhet och hängivenhet. Genom Lenús raka men reflekterande berättarröst guidas jag igenom en hård barndom och en kanske ännu hårdare tonårstid. Hierarkin i kvarteret är stenhård och de som befinner sig allra längst ner är kvinnorna. Flickorna. Något som Lila inte alltid finner sig i. Lila går ofta sin egen väg, är inte rädd för att sticka ut hakan, är vetgirig, envis och har huvudet på skaft. Lenú, som också är en begåvad flicka, försätts i situationer som skrämmer henne men också får henne att utvecklas och utmanas. Hennes känsla av att hela tiden vara näst bäst efter Lila färgar hennes dagar och hon kämpar hårt för att hitta sin plats i tillvaron och bland vännerna. Kvarteret sjuder av rivalitet och intriger och snart infinner sig känslan av alla bara är brickor i ett spel, att ett gigantiskt schackparti pågår, där alla försöker förutse varandras nästa drag och där drömmar om ett bättre liv ligger i potten.

Författarens språk är enkelt, men samtidigt mustigt och nyansrikt, ett språk som passar miljön och berättelsen. Jag känner mig närvarande, som att jag är tillsammans med Lenú och Lila. När Lenú tillfälligt reser iväg, oroar jag mig tillsammans med henne för Lila som lämnats kvar. Jag känner dofterna, rädslan, örfilarna och stämningen. När jag når bokens sista sida, märker jag att jag håller andan. Jag är genuint nyfiken på fortsättningen.