Användarprofil Marianne Jacobsen / Betyg & recensioner

Betyg & recensioner av Marianne Jacobsen

Antal betyg: 9
Antal recensioner: 9

Den ovillige fundamentalisten

En mycket bra bok. Välskriven och stramt komponerad....

28 maj 2013

En mycket bra bok. Välskriven och stramt komponerad. Har potential att få status som klassiker. En positiv läsupplevelse även om innehållet är skrämmande. Kan varmt rekommenderas för alla litteratur- och samhällsintresserade.

Winnie-The-Pooh

En klassiker med kultstatus. Vem har inte lyssnat på...

28 maj 2013

En klassiker med kultstatus. Vem har inte lyssnat på Winnie the Pooh som barn? Vem känner inte igen sig själv, sina vänner och många andra i omgivningen utifrån figurerna och händelserna i denna bok om Nalle Puh? Det är ett bra tillfälle för engelsk-kunniga vuxna att åter stifta bekantskap sig med denna älskade bok genom att läsa den på originalspråket. Det är nog alltid bra att läsa en bok på originalspråket - så gör gärna det! Brush up your English - det är väl aldrig helt fel?

Sju jävligt långa dagar

En bok som får dig att skratta åt de udda figurer och...

25 juli 2013

En bok som får dig att skratta åt de udda figurer och minst sagt barocka händelser som den beskriver samtidigt som du motvilligt och sakta, sakta kommer att tycka om medlemmarna i den galna familjen som inte liknar någon annan familj du känner. Eller det är kanske det den gör? Påminner dig om andra tokiga, dysfunktionella familjer som man trots allt inte kan låta bli att förlåta och älska.

Jacobs värld

Välskriven och otroligt rörande bok om en kille som...

25 juli 2013

Välskriven och otroligt rörande bok om en kille som inte är som andra - och om omgivningens kärlek som växer medan problemen hopar sig. Dessutom spännande, insiktsfull, livsbekräftande och positiv. En må bra bok som jag varmt kan rekommendera.

Beautiful Griselda

Något så ovanligt som en bok för båda barn och vuxna....

28 maj 2013

Något så ovanligt som en bok för båda barn och vuxna. I verkligheten en saga, fast som jag ser det är det en saga om en massmördare. För det är väl vad den vackra Griselda egentligen är - precis som i många andra grymma gamla sagor. Och det goda vinner trots allt även i denna saga. Ska inte avslöja handlingen utan bara säga att det går att spinna vidare på varje bild i boken. Man brukar prata om att vissa böcker är fantasieggande vilket är en bra beskrivning av denna publikation.

Väldigt sällan fin

Sami Said kan verkligen skriva. Boken är både...

28 maj 2013

Sami Said kan verkligen skriva. Boken är både förbryllande, tankeväckande och rolig. Läsaren får inblick i en annan människa som verkligen fungerar på sitt eget sätt utifrån sina egna erfarenheter och sina egna inre lagar. Ändå är inte boken självutlämnande på ett pinsamt sätt. Lär känna en invandrare som kanske är annorlunda än alla andra individer du träffat eller läst om.

It's Useful to Have a Duck

Underbar bok. Gav bort den till en liten flicka på tre...

28 maj 2013

Underbar bok. Gav bort den till en liten flicka på tre månader - hon var naturligtvis för liten för att kunna tillgodogöra sig den. Det var emellertid inte hennes föräldrar som läste och roade mycket sig över boken. ISOL är i besittning av en kreativitet som roar både barn och vuxna. Missa inte ISOL:s böcker!

Five-Minute Tales: More Stories to Read and Tell Whe...

En rolig bok, speciellt lämplig i undervisningen av...

28 maj 2013

En rolig bok, speciellt lämplig i undervisningen av studeranden som är på god väg att lära sig engelska. Min tanke var att i förväg ge eleverna de glosor de behöver för att förstå berättelserna, låta dem läsa berättelserna tillsammans och sedan träna på att återberätta de små berättelserna. Ett perfekt hjälpmedel för en grupp som studerar engelska och vill träna på att uttrycka sig muntligen.

Århundradets sommar : 1913

"Århundradets sommar" är en ovanligt fascinerande bok...

4 juli 2013

"Århundradets sommar" är en ovanligt fascinerande bok som jag sträckläste. Här följer vi framträdande personligheter inom bl.a. konst, litteratur, musik och psykologi i deras vardag under året 1913 samtidigt som vi får en karta över den politiska utvecklingen i Europa. Det lilla perspektivet och det stora perspektivet. De personer som Florian Illies valt att beskriva månad för månad i 1930 är säkerligen redan kända för de flesta i Sverige, men mycket nytt finns om deras öden. Vilka konflikter i deras yrkes- och kärleksliv beskrivs inte här! Stilen är lättsam utan att någonsin tangera det banala. Som läsare sitter man med resultatet både vad angår de store personligheternas eftermäle och utvecklingen, världskriget, som väntar kring hörnet, men det gör inte boken mindre spännande. Efter avslutat läsning la jag boken ifrån mig med en suck och fick strax impulsen att ta upp den och läsa den en gång till. Bättre betyg kan man knappast ge en bok.