Användarprofil En Bokresa / Betyg & recensioner

Betyg & recensioner av En Bokresa

Antal betyg: 30
Antal recensioner: 30

Allt de inte visste

En kavalkad genom 60talet

20 mars 2021

En kavalkad genom sextiotalet. Ett händelserikt decennium, med tyngdpunkt på 1968. Vi följer Jonny som då är ungdom och bor i ett litet brukssamhälle. Även om det går bra för Sverige så är resan in i vuxenvärlden okänd och tuff för Jonny och hans vänner. De stora händelserna runt om i världen, som studentprotester, mot Vietnamkriget, morden på Martin Luther King och Kennedys satte sina spår i en osäker framtid. Jag som föddes 1960 minns ju inte allt men många minnen dök upp i boken både i musikens värld och i Tevens värld som när den helt plötsligt stod där i färg. Gunnar skriver med glimten i ögat och jag kan varmt rekommendera denna bok.

Madame Bovary

Mästerlig!

14 december 2020

Gamla klassiker tåls att dammas av. Madame Bovary är en sådan. Gustave Flaubert skrev denna, på sin tid skandalösa bok 1857. Han åtalades, men friades, för att ha skrivit en omoralisk bok. Den handlar om Emma som gifter sig med Charles Bovary som är doktor. Emma är en obotlig romantisk kvinna som lever mellan dröm och verklighet. Hon lider av ensamhet som hon fyller med älskare och hög konsumtion av dyra saker. Allt det leder till katastrof i denna tragiska berättelse. Gustave Flaubert är detaljernas mästare, han lyckas med sitt vackra språk göra allt så levande. ¿"ledans tysta spindel spann sin väv i skuggan i hennes hjärtas alla vrår", är det inte vackert, så säg?

Förordet är skrivet av Sara Danius och hon skriver bland annat "Man måste inte älska Flaubert. Men det är dumt att inte göra det". Jag håller med henne!

Är mor död

Årets bästa läsning?

17 april 2021

Har jag just läst årets bok? En otroligt skicklig skriven bok. Johanna kommer tillbaka hem till Norge efter 30 år utomlands. Hennes familj, syster och mor, som hon en gång i tiden lämnade vill inte ha med henne att göra. Enkel handling. Ja men denna bok är så mycket mer än bara en historia. Den tar oss ner på djupet, i systern och moderns värld genom Johannas tankar.

Den är skriven med humor på ett allvarligt sätt. Vi åker med på en känslosam resa, vi känner igen oss i så mycket. När Johanna letar igenom sin mors sopor får vi ett gott skratt. Sen lider vi med både henne och med modern.

Läs den!!!

En kvinnas blekblå handskrift

Underbar läsning!

24 mars 2021

En helt underbar läsning. Vi följer Leonidas som jobbar som sektionschef på ministeriet för kultur och utbildning i Wien. Han fyller femtio och får i högen av gratulationsbrev ett som han snabbt gömmer undan från sin fru. Ett brev från en kvinna som han känt under början av sitt äktenskap. Det är upptakten till spännande berättelse med vändningar som man inte ser komma.

Jag var helt tagen av Werfel språk. Jag skall ge ett exempel,

"Man träder så att säga ut ur nattens tomma intet över en bro av lätt, dagligen nyfödd häpenhet till det fulla medvetandet om sin egen framgång i livet."

Den fattige studenten Leonidas ärver en frack av sin granne efter denne tagit sitt liv. Iklädd fracken blir han en man som syns, och den unga mycket rika Amelie faller. Det är trettiotal och tredje riket står på tröskeln. Brevet kommer ställer allt på sin spets.
Läs!

Klara och solen

Lättläst som bok men djup i tanken!

20 mars 2021

När jag läste så väntade jag på att förstå vad Kazuo hade för undermening med boken. Språket är enkelt och boken är lättläst. Lite för lättläst, skrivet av en Nobelpristagare, tänkte jag och satt länge när boken var slut och försökte hitta bland mina tankar. Denna bok är inte bara en berättelse om Klara och solen utan en diskussion om våran framtid i en mer och mer android värld. Läs den! Och begrunda Ishiguros djupare tankar med den!

Den tyska flickan

Spännande och lättläst!

21 februari 2021

Vad som gör den här boken intressant är den sanna historien som ligger bakom. Fartyget S.S St Louise seglade 1939 från Hamburg till Havanna, Kuba. Men där tilläts bara några få av de över 900 flyktingar att gå iland. De andra fick vända tillbaka till ett Europa i krig och allt vad som väntade dem där. Correa har valt den händelsen som en bakgrund för sin berättelse om den unga flickan Hannah och hennes judiska familj Rosenthal. De åker med fartyget till Kuba. Vi följer även Annas historia i nutida New York. Deras världar möts.

Boken var spännande och lättläst. En bok jag kan varmt rekommendera.

Ett eget rum

För alla som älskar litteratur!

21 februari 2021

Virginia Woolf tar oss med på en resa i kvinnornas litteratur. Både som karaktärer i böckernas värld men även som författare, eller rättare sagt bristen på. För även om det har funnits stora kvinnliga författare sen 1500 talet och fram till 1920 talet, så var de inte många. Litteraturen var männens värld. Både att skriva och läsa. Woolf hävdar att utan ett eget rum och egna pengar var det svårt för den underlägsna kvinnan att både få tid och möjlighet att skriva. Enligt männen skulle kvinnor inte fåna sig med böcker och papper, de skulle stoppa strumpor och hålla ett öga på pölsan. Woolf sägs ha varit en ledsagande stjärna för kvinnliga författare och feminism.

En fantastisk bok jag varmt rekommenderar för alla som älskar litteratur.

Den stora skrivboken ; Beviset ; Den tredje lögnen

Fantastisk bok!

30 december 2020

Den blev läst sent på året, den absolut bästa boken under 2020. En bok jag tänkt på tidigare men som inte blev läst förrän nu. Tack och lov. Vilken bok! Inte bara en, utan en triologi, skrivna, 1986, 1988 och 1991. Nu sammansatt och översatt till svenska. Den handlar om tvillingpojkarna Lucas och Claus som lämnas av sin mor hos deras mormor, som kallas häxan, på landet. Det pågår krig och modern kan inte försörja dem. Landet, kriget, tiden, allt är fiktivt. Vi följer pojkarnas liv, där vi starkt förundras över deras beteendesätt, de gör vad de gör för att lära sig att överleva. Vi vävs in i dessa tvillingbröders själar, och Kristof skriver på ett fascinerande och relativt enkelt sätt med korta meningar. Meningar som är gåtfulla och som leder oss djupare in i historien i tid och rum. Jag skulle gärna skriva mer vad den handlar om i detalj men jag tycker att ni läsare skall få uppleva den utan ledtrådar, genom egen läsning.

Bli som folk

Trevlig bekantskap!

29 december 2020

En novellsamling av en för mig okänd norrländska. Trevlig bekantskap, alltid roligt att resa norröver i Sverige. Novellerna är nio till antalet, några sisådär andra väldigt bra. Det är nåt visst med norrländska berättare, de har ett annat språk, ett mer raktpåsakspråk. Min favorit av de nio är "Gåvan". Det finns ingen tvekan om den här boken, läs den! Den är bra!