Användarprofil En Bokresa / Betyg & recensioner

Betyg & recensioner av En Bokresa

Antal betyg: 34
Antal recensioner: 34

Den stora skrivboken ; Beviset ; Den tredje lögnen

Fantastisk bok!

30 december 2020

Den blev läst sent på året, den absolut bästa boken under 2020. En bok jag tänkt på tidigare men som inte blev läst förrän nu. Tack och lov. Vilken bok! Inte bara en, utan en triologi, skrivna, 1986, 1988 och 1991. Nu sammansatt och översatt till svenska. Den handlar om tvillingpojkarna Lucas och Claus som lämnas av sin mor hos deras mormor, som kallas häxan, på landet. Det pågår krig och modern kan inte försörja dem. Landet, kriget, tiden, allt är fiktivt. Vi följer pojkarnas liv, där vi starkt förundras över deras beteendesätt, de gör vad de gör för att lära sig att överleva. Vi vävs in i dessa tvillingbröders själar, och Kristof skriver på ett fascinerande och relativt enkelt sätt med korta meningar. Meningar som är gåtfulla och som leder oss djupare in i historien i tid och rum. Jag skulle gärna skriva mer vad den handlar om i detalj men jag tycker att ni läsare skall få uppleva den utan ledtrådar, genom egen läsning.

Masken rämnar

Mycket läsvärd

30 maj 2021

Masken rämnar är en samling av dikter och noveller skrivna av tjugotvå olika författare. För mig helt okända. Det konstnärliga här är viktigare än underhållningsvärdet säger Tistelblomman förlags grundare Jenny Enochsson i förordet. Författarna fick ämnet masken rämnar och deras tolkning var fritt. Jag läste dikterna snabbt och hängde inte med, läste dem en andra gång och en tredje gång och fick en härlig aha upplevelse. Men så är det i dikternas värld, det skall ta tid att ta åt sig ordens magi. Novellerna var lite mer rakt på sak. Och fantastiska. Jag hittade några favoriter men jag tyckte alla var bra och väldigt tänkvärda.

Vitt guld

En trivsam lätt deckare!

3 maj 2021

Rolf Bärnsten är en frilansande journalist, gift och har en dotter. Han lever ett vanligt liv i Stockholm när han snubblar på ett mord. Journalist som han är kan han inte låta bli att försöka reda ut vad som har hänt. Han var ju ändå i händelsernas centrum. På den vägen är det. Jag är ingen deckarfantast och för att gilla denna boken behöver man inte vara det. Mer en Stockholmfantast, haha! Rolf tar med oss genom stadens gator och rakt in i den svenska politiska världen. Jag gillar hur Gunnar använder berättarjaget som en konversation med mig som läsare i några kapitel. Smart!

Betyg - Läs den! För du vill få med dig slutet, så bra!

Allt de inte visste

En kavalkad genom 60talet

20 mars 2021

En kavalkad genom sextiotalet. Ett händelserikt decennium, med tyngdpunkt på 1968. Vi följer Jonny som då är ungdom och bor i ett litet brukssamhälle. Även om det går bra för Sverige så är resan in i vuxenvärlden okänd och tuff för Jonny och hans vänner. De stora händelserna runt om i världen, som studentprotester, mot Vietnamkriget, morden på Martin Luther King och Kennedys satte sina spår i en osäker framtid. Jag som föddes 1960 minns ju inte allt men många minnen dök upp i boken både i musikens värld och i Tevens värld som när den helt plötsligt stod där i färg. Gunnar skriver med glimten i ögat och jag kan varmt rekommendera denna bok.

Madame Bovary

Mästerlig!

14 december 2020

Gamla klassiker tåls att dammas av. Madame Bovary är en sådan. Gustave Flaubert skrev denna, på sin tid skandalösa bok 1857. Han åtalades, men friades, för att ha skrivit en omoralisk bok. Den handlar om Emma som gifter sig med Charles Bovary som är doktor. Emma är en obotlig romantisk kvinna som lever mellan dröm och verklighet. Hon lider av ensamhet som hon fyller med älskare och hög konsumtion av dyra saker. Allt det leder till katastrof i denna tragiska berättelse. Gustave Flaubert är detaljernas mästare, han lyckas med sitt vackra språk göra allt så levande. ¿"ledans tysta spindel spann sin väv i skuggan i hennes hjärtas alla vrår", är det inte vackert, så säg?

Förordet är skrivet av Sara Danius och hon skriver bland annat "Man måste inte älska Flaubert. Men det är dumt att inte göra det". Jag håller med henne!

Handbok för språkpoliser

Rolig och nyttig bok

26 november 2020

Sara skriver på ett underhållande och lärorikt sätt.
Här får man akta sin tunga, annars kan man råka ut för en Bad Cop. . Det finns också snälla språkpoliser, båda två tillrättavisar vårt språkmissbruk på ett humoristiskt vis. Boken har ett smart upplägg, vi får både en beskrivning, förklaring och sen en utskällning av the Bad Cop. Kul bok!

De osynliga

En levande bok

19 september 2020

Roy Jacobsen skriver på ett poetisk och levande sätt som gör att man inte vill lägga ifrån sig boken. Jag är glad att det är första boken av en triologi så jag får fortsätta att följa familjen på Barrōya.

Kupade händer

En härlig bok!

30 maj 2021

Ibland är det bara härligt att läsa en bok som går framåt, snabbt, i varje mening. Kupade händer är en sådan bok. En härligt skriven feelgood bok. Den handlar om Fredric som tar tåget till Paris med bara en liten ryggsäck. Får jobb som diskare, träffar sin blivande fru Rosa och sen får vi följa den växande familj som flyttar till Indien och åter till Paris. Man blir glad av att läsa om Fredric, hans barn och barnbarn, även om det som alltid finns tragik i bilden så får jag mest goa skratt. Härliga dialoger mellan karaktärerna.

"Vårt liv är lika kort som en fjärils. Vackra flyger vi och gläder de som ser oss och i en vindpust är vi sedan borta" vackra ord av en begåvad författare.

Em

En bra och intressant bok!

17 maj 2021

Kim har en annorlunda berättarstil, en blandning mellan roman och dokumentär. En blandning som jag tycker fungerar väldigt bra. Den är kort och intensiv, den censureras inte, hemska scener som utspelades under kriget berättas i detalj. Men samtidigt berättas en öm historia om möten mellan människor som för boken framåt i korta kapitel.