Användarprofil Susanne Holm / Betyg & recensioner

Betyg & recensioner av Susanne Holm

Antal recensioner: 2

Gräsets ton och Grusets dagar

Recension

3 juni 2021

Det sägs att en bild säger mer än tusen ord. Jag skulle också vilja säga att, en dikt kan säga mer än en hel bok. Så är det i alla fall med Mats Hanssons dikter i hans senaste diktsamling. Vardagsnära och tankeväckande, ofta korta små dikter. Men de väcker någonting, gör så att jag stannar upp och läser en gång till. Känner igen mig, håller med, ja precis så är det. Jag älskade denna diktsamling som belönats med Dan Andersson-priset 2020, jag förstår varför. Det är en diktsamling man kan återkomma till, läsa lite då och då, läsa om igen. Jag kan verkligen rekommendera denna lilla pärla, i synnerhet för den som, precis som jag nyligen funnit poesins fascinerande värld.

Smakprov:

Tankar
Livet behöver inte vara så komplicerat.
Stubben på kalhygget kan vara
en sittplats man kan tomglo ifrån.

Eivorsdotter -2021

Där kräftorna sjunger

Recension

3 juni 2021

Kya växer upp i våtmarken utanför North Carolinas kust under 50-talet. Familjen är fattig. Pappan, en före detta Vietnamsoldat tar ut sin ångest på sin fru och sina barn. Kya är bara sex år när modern får nog och i plisserad kjol och högklackat rakryggad lämnar det lilla plåtskjulet bakom sig för att aldrig återvända. En efter en lämnar de äldre syskonen våtmarken. Tillslut är det bara Kya och pappa kvar, pappa som varken kan älska eller hjälpa. Inom kort är Kya helt ensam. Hon reder sig själv, med fantasi och beslutsamhet lär hon sig hur hon ska överleva. Kya blir ett excentriskt och lite skrämmande inslag i den närliggande byn som är både inskränkt och fördömande enligt 50- och 60-talets alla fördomar. När Kya mot alla odds vuxit upp till en ung begåvad kvinna hittas en yngre man död, troligtvis mördad. Naturligtvis blir vår Kya, som är både enstöring och mystisk, anklagad för dådet.

Detta är en bok, (märkligt nog författarens debutroman) som följer med i tanken långt efter att man läst färdigt. Jag älskar språket och jag älskar författarens kunskaper om om den miljö och det naturliv hon så frikostigt delar med sig av. Författaren Delia är zoolog, vilket märks på hennes detaljerade beskrivning av både djur och växter i den amerikanska våtmarken. Jag tycker att boken är fängslande och jag gillar verkligen Kya även om jag ibland ifrågasätter hennes resonemang och beslut. Om det finns något ytterligare som jag skulle önska av boken så är det att jag kan tycka att kapitlen är lite korta och att handlingen kanske går lite fort fram. Det där är ju såklart en smaksak, och jag kan absolut rekommendera boken, den är mycket läsvärd. Men för mig hade den gärna fått vara dubbelt så lång 😍

Eivorsdotter -2020

Making our Way through the World

25 januari 2016