Användarprofil Lars Kinnunen / Betyg & recensioner

Betyg & recensioner av Lars Kinnunen

Antal betyg: 31
Antal recensioner: 31

Jane Austen: The Complete Works

Superfint set och en del böcker löjligt bra

16 januari 2018

Kvaliteten på böckerna och lådan är mycket bra, den lilla usla bilden ovan gör verkligen inte setet rättvisa. Jag har i ärlighetens namn bara läst Pride & Prejudice samt Sense & Sensibility. Den senare var väl OK men Pride & Prejudice var fantastisk. Läste den med lexikon till hands, ett äldre sådant, och det behövdes verkligen (förekommer många ord som knappt en modern britt använder, än mindre en amerikan). Boken är ett slags tidsdokument i tillägg till själva historien: man får en del inblick i hur begränsande samhället var för kvinnor på den här tiden. Man får även en del kunskap om familjelivet i gemen, med brasklappen att det gäller denna samhällsklass förstås. Än en gång: Det var inte bättre förr! Historien är f.ö. mycket bra berättad. Känslorna pendlar mellan drama, komedi och tragedi. Förstår verkligen varför BBC tog tag i den och gjorde (den helt fantastiska) TV-serien 1995 (vilken är en återkommande favorit för hela familjen). Kommer definitivt att läsa om boken; den är en äkta klassiker.

36 timmar

Spännande, men oj vad militären är härlig och bra

29 augusti 2018

En tät svensk aktionthriller med en kvinnlig skönt stenhård huvudperson. Svårt att lägga ifrån sig boken när det hettar till, och det gör det ofta hela tiden, och mot slutet kontinuerligt. Det enda jag hade emot den var ett ganska ohämmat hyllande av den svenska militären, jag menar lite grann är väl OK (vi har kanske en ganska bra militärmakt jämfört med andra länder, vad vet jag), men det var lite tjockt påmålat bitvis. Storyn är inte helt osannolik, obehagligt nog; man får sig ett par tankeställare med avseende på vad yttrandefrihet och pressfrihet och polisiära befogenheter egentligen betyder här i Sverige. Klart bra, och jag kan tänka mig att läsa om den.

Coraline

Lite blek, jag tycker filmen är bättre

17 april 2019

Boken kändes lite som ett filmmanus, och som sådant är den väl OK.
Den är dock lite intetsägande; jag tycker filmen är mer spännande och livlig.
Gaiman har skrivit mycket bättre saker, t.ex. The Graveyard Book,
American Gods, för att inte nämna den fantastiska Sandman.
Möjligen läsvärd en gång om man inte sett filmen, men den får ingen rekommendation.

Siddhartha : en indisk berättelse

Märklig bok, som man bär med sig ett tag efteråt

4 april 2019

Jag måste erkänna att jag hade fördomar mot boken innan jag satte igång att läsa; tänkte att det skulle bli något indiskt-flummigt med chakra och gudar och opersonliga beskrivningar av meditation och så vidare. Men den skjuter ganska omgående in sig på stora livsfrågor, och beskriver sedan hur huvudpersonen försöker hantera de frågorna, och hur den agerar eftersom, med olika grader av mognad och förståelse för vad existens betyder, genom livet. Så det var en mycket positiv upplevelse. Den har oväntat emotionellt djup på några ställen, ordentligt sorgligt blir det. Jag tyckte det var lätt att känna för huvudpersonen, även när denne fattar "mindre optimala" beslut. Det är ingen lättviktig bok; man behöver läsa den fokuserat och ha gott om tid, samt vara öppen för eftertanke. Kommer säkert att läsa om den.

Fight Club

Filmen är trogen boken, fast bättre

4 april 2019

Jag orkade inte läsa klart den, men då hade jag sett filmen både för länge sedan och nyligt. Filmen är trogen boken, så långt jag nu läste (halva, typ), men jag skulle säga att filmen frustar av liv på ett sätt som inte boken riktigt gör. Boken handlar mycket om huvudpersonens tankar, vilket naturligt gör att den blir mer introspektiv, medan filmen ser personerna och deras galna handlingar utifrån, vilket jag tycker blev mer levande. Kommer inte att läsa klart den, heller icke försöka igen.

Egenmäktigt förfarande / Utan personligt ansvar

Väldigt lång berättelse om två oansvariga män

4 april 2019

Det känns som om detta måste vara självupplevt till någon nivå. Handlar alltså om en kvinnopersons relation med två olika män, i separata tider (alltså först en, sedan den andre). Bitvis är det mycket vasst, filosofiskt och observant, och det blev några få gapskratt i alla fall. Men det är många och långa stycken som bara känns som upprepningar, och det blir väldigt enahanda i längden. Läste dock ut den, men mest för att vi hade den som högläsningsbok, annars hade den fått respass till second-hand-affär tidigare. Kommer inte att läsa den igen.

Allt allvarligt talat

Jätteroliga, logiska och mänskliga betraktelser

27 november 2018

När den är som bäst är den hysteriskt kul, även om det kanske inte är författarens avsikt. Ibland måste man ta en paus och tänka på vad hon skrivit, för det är ordentligt filosofiskt bitvis, på ett bra sätt men man behöver tänka en stund ibland på vad hon säger. Mycket underhållande och träffande. Lämpar sig bra även för högläsning. Rekommenderar verkligen.

Maigret gillrar en fälla

Bitvis närvarande, men mestadels distanserad

27 november 2018

Den kommer liksom aldrig igång riktigt, den är nära ett par gånger, men det finns aldrig någon känsla av riktig fara, även när det hettar till. Kanske översättningens fel, men det är bara så lamt jämfört t.ex. med Mankell när han var i form. På några ställen får man en stark känsla av Frankrike, men för det mesta är det bara stelt och återhållet. Kan inte rekommendera den.

The Affinities

Spännande och originell

29 augusti 2018

Finns inte något som liknar den här boken egentligen. En riktigt originell historia, och jag tänker inte säga mer än så. Jäkligt bra berättad också. Rekommenderas utan förbehåll. Kommer definitivt att läsa om den.