Användarprofil Torsten Rehn / Betyg & recensioner

Betyg & recensioner av Torsten Rehn

Antal betyg: 7
Antal recensioner: 7

Äkta amerikanska jeans

Hoppa över den här boken!

21 februari 2017

Den klart sämsta boken hittills i serien. Språket är tänkt att var naivt, men blir mest dåligt istället. Han kan så mycket bättre. Särskilt irriterande är oskicket att lägga in ett och annat slanguttryck från 50-talet och tydligen tro att det skulle räcka för att skapa tidsfärg. Så är det verkligen inte. Man måste anpassa hela meningarna och det är ju lätt pinsamt att en av landets mest erfarna författare inte gör det. Självklart skulle han klara det om han verkligen ville. Jag läser serien mest för att det är Jan Guillou och jag har varit mer än nöjd med ALLT annat han har skrivit, men också för att jag vill följa familjens öden. Där fick man tji. Vi får verkligen hoppas att han i nästa bok reder ut alla arvstvister och annat elände och framför allt breddar berättandet till hela släkten. 50-talet har andra skrivit betydlig bättre om. När han skrev om 40-talet fick man veta sådant som inte är så ofta beskrivet, som kriget i Afrika där engelsmännen uppfriskande fick vara skurkarna, men här tillför han inget nytt. Vissa saker är också ganska sökta, som att en ung tjej som är förtroendevald i SSU skulle åka tåg i första klass. Om man är ute efter vad som är tidstypiskt, så var det rejält feltänkt.

Amineh - inte större än en kalasjnikov : från peshme...

Gripande om hedersvåld i Mellanöstern och Sverige

31 oktober 2016

Alla som vill veta något om hedersförtryck och hedersvåld bör läsa den här boken. Den är inte bara intressant och lärorik, utan också spännande och gripande. Utifrån sina erfarenheter, som för en vanlig människa uppvuxen i det trygga Sverige är nästan obegripligt farliga och hemska, berättar Amineh Kakabaveh om sitt liv i ständig kamp mot detta förtryck, först i Iran, sen i Sverige. Hon är vår starkaste röst mot det hedersförtryck som fått fäste i Sverige, men som förnekas av andra.

Jag är Zlatan: Zlatans egen berättelse

Stackars Zlatan

1 mars 2012

Zlatan har inte haft det lätt i livet. Tyvärr har han konsekevent låtit det gå ut över andra och man kan inte annat än beklaga dem som har tvingats interagera med honom. Han fick tidigt lära sig att våld var ett bra sätt att lösa konflikter på och på den vägen är det. Han har aldrig vare sig fått eller tagit chansen att bli vuxen. Först en destruktiv miljö i barn- och ungdomen, sen en minst lika destruktiv inom fotbollen. Vilka praktsvin han har haft att lära av! Han verkar på allvar tro att hans destruktiva beteende kan ursäktas med hans temperament och visar ingen ånger. Jag hoppas att alla fotbollsungar som läser hans bok får andra ideal från andra håll, utom vad gäller fotbollen förstås, för där har han oceaner att lära ut.

Stridens skönhet och sorg : första världskriget i 21...

Bästa populärvetenskapen i vår tid

31 oktober 2016

Peter Englund är en gudabenådad berättare och samtidigt en skolad historiker. Populärvetenskap blir inte bättre än så här. Han transporterar sina läsare hundra år tillbaka i tiden och låter oss vara med i denna mänsklighetens dittills största självförvållade katastrof. Oavsett om det är hans avsikt eller ej, så måste vi påverkas av de detaljerade och personliga skildringarna av äkta människors tankar och öden till att bli pacifister. Om du tror att militärt våld någonsin är ett konstruktivt sätt att lösa konflikter på, ska du läsa den här boken. Englund har fortsatt att skriva fantastiska böcker om första världskriget, en för varje år. De är alla lika bra. Du har hundratals fängslande sidor framför dig.

Tro och vetande 2.0 : om förnuft, humanism och varfö...

Förnuftigt om förnuftet

31 oktober 2016

En nödtorftigt intressant bok av en ofta betydligt bättre författare. Sturmark åker oförtjänt snålskjuts på Ingemar Hedenius rykte och boken förtjänar inte sin titel. Frågorna är dock viktiga och om den här boken kan tjäna som inkörsport till vidare engagemang i förnuft och humanism, så har den uppfyllt sitt syfte. Det är lite sorgligt att sådana här böcker ska behövas i en tid när alla får gå i skolan, men falska föreställningar om verkligheten tycks vara seglivade och oerhört motståndskraftiga mot fakta. Av det skälet bör Sturmarks bok läsas av många.

Steve Jobs - en biografi

Porträtt av en narcissist

29 december 2011

För alla oss datorintresserade är boken förstås obligatorisk läsning - trots sin yxiga översättning. Men den bör också läsas av alla som är intresserade av psykologi, särskilt personlighetsstörningar. Steve Jobs var en fullfjädrad narcissist (googla!) och han hade aldrig lyckats så bra annars. Vi får glädjas åt att han kanaliserade sin extremt stora manipulerande förmåga till att få folk omkring sig att göra underverk med persondatorer. Jag hoppas kunskapen om narcissism sprids med hjälp av denna bok, så att alla som har en sådan chef/vän/partner förstår vad det är som händer - och lyckas rädda sig.

Som litteratur skulle jag inte ge boken fler än två stjärnor, men ämnet är desto intressantare. Läs den!

Tibastens sång

Tibastens sång

21 september 2011

Boken kombinerar en osannolik men verklighetsbaserad berättelse om juden som blev soldat i den nazistiska armén med en inblick i tyska krigsfångars öden i USA. Amerikanerna lät dem bl a upprätthålla sin egen disciplin, vilket gjorde att det fanns rent nazistiska strukturer på amerikansk mark!

Vi får följa denna olyckligt lottade judiska inkallade genom kriget, där jag särskilt fastnade för tiden hos de italienska partisanerna, ett avsnitt som känns närmast självupplevt fast författaren då ännu inte var född.

Boken har ett särpräglat, ibland egensinnigt språk, som det inte går att göra rättvisa i en recension. Det måste upplevas, med sina poetiska bilder och ofta drastiska neologismer, för att rätt kunna bedömas - säkerligen olika av olika läsare.

Vi möter en bitvis spännande berättelse och lärorika avsnitt, men det är främst bokens stämning som dröjer kvar, subtilt förstärkt av de lågmälda men effektiva fotografierna som förhöjer intrycket av den kongeniala layouten