Användarprofil TS / Betyg & recensioner

Betyg & recensioner av TS

Antal betyg: 14
Antal recensioner: 10

Född till hjälte

Spännande även för vuxna!

2 december 2015

Jag upptäckte serien om Percy Jackson för ett tag sedan och blev fullkomligt uppslukad av historien. Det här är en sådan bok som man kan njuta av både som barn och som vuxen. Bli inte avskräckta av att det står 9-12 år som läsålder - de bästa barnböckerna är faktiskt lika bra för vuxna! Som Tove Jansson sade en gång: "Jag tycker att vi i allmänhet gör för stor skillnad mellan fullvuxenböcker och barnböcker och tonårsböcker. Varför ska det nu etiketteras? Det är ju böcker bara, helt enkelt, bra eller dåliga böcker." Nåväl, författaren lyckas skickligt väva in den grekiska mytologin i handlingen. Man lär sig faktiskt en hel del på kuppen och det inspirerar till att läsa mer i ämnet. Historien är mycket underhållande, bitvis riktigt rolig, och det händer så mycket hela tiden att det är svårt att lägga boken ifrån sig. Detta gäller för alla fem böckerna och även för serien som följer efter Percy Jackson-serien; Olympens hjältar. Rekommenderas varmt!

5 av 5 personer tyckte att den här recensionen var till hjälp.

Den försvunne hjälten

Spännande och fartfyllt!

2 december 2015

Det här är första delen i serien Olympens hjältar. Det är en mycket bra serie där författaren skickligt väver ihop nutid med grekisk och romersk mytologi. Resultatet är en oemotståndlig historia där det hela tiden händer något. Karaktärerna hamnar ideligen i halsbrytande äventyr och det är svårt att lägga ifrån sig böckerna innan man har läst ut dem. Innan man ger sig i kast med Olympens hjältar bör man dock först läsa serien om Percy Jackson, eftersom den utspelar sig innan olympens hjältar och många referenser går tillbaka dit. Även Percy Jackson är mycket bra och rekommenderas varmt, men Olympens hjältar är i mitt tycke ett snäpp bättre. Historien är mer komplex och karaktärerna utvecklas genom böckerna. Vissa karaktärer är nya, andra är återkommande från Percy Jackson-serien. Serien var för mig en stor läsupplevelse. Bli inte avskräckta av att läsåldern är satt till 12-15 år, den fungerar lika bra för såväl ung som gammal! Man kan inte annat än hålla med Tove Jansson som en gång sade: "Jag tycker att vi i allmänhet gör för stor skillnad mellan fullvuxenböcker och barnböcker och tonårsböcker. Varför ska det nu etiketteras? Det är ju böcker bara, helt enkelt, bra eller dåliga böcker."

4 av 4 personer tyckte att den här recensionen var till hjälp.

Ringens brödraskap : första delen av Ringarnas herre

Urtråkig översättning utan känsla

23 augusti 2015

Jag har läst boken ett flertal gånger, både på engelska och svenska och Tolkien är min favoritförfattare. Men... den här översättningen är tyvärr tråkig och oengagerande. Översättaren har gjort en mer eller mindre korrekt översättning där varje ord har rätt betydelse - men där de inte har fått rätt nyans! Översättaren har skalat av texten för mycket, så att all magi och allt skimmer försvinner. De många verserna känns i denna översättning mer som barnkammarrim, och den mycket viktiga ringversen faller platt. Det höga betyget gäller läsupplevelsen av Ringen-trilogin, men tyvärr INTE i denna översättning. Välj hellre den gamla översättningen av Åke Ohlmarks - även om den översättningen har en hel del att önska så har den i alla fall fångat den rätta känslan. Eller välj allra helst att läsa originalet på engelska. Den här översättningen är så torr och tråkig att jag blev rädd att jag hade vuxit ifrån boken. Jag var tvungen att läsa om den på både engelska och med den gamla översättningen för att förvissa mig om att fortfarande älskade den - och den upprymda och magiskt skimrande känslan infann sig i båda versionerna. Det är bara att konstatera att nyöversättningen har gjort Tolkien urtråkig, och hade jag läst denna översättning när jag läste trilogin för första gången så hade det med all sannolikhet bara blivit en gång.

4 av 5 personer tyckte att den här recensionen var till hjälp.

Våra fruktsorter : äppel, päron, plommon, körsbär

Mycket bra bok för oss odlare i norr!

29 juni 2015

Det här är en bok som känns ovärderlig för oss som bor i den norra delen av landet. Den tar upp fruktträd som i många fall är härdiga ända upp i zon VII, och som härstammar från Finland och Ryssland. Det är till stor del dessa sorter som ofta saluförs i plantskolorna norröver, men som man inte kan hitta någon information om i de vanliga böckerna om fruktträd. Sverige är ett avlångt land med mycket olika odlingsförhållanden, men oftast glöms den norra änden bort till förmån för den södra landsänden. I den här boken kan vi äntligen hitta information om de härdiga sorter som faktiskt finns, så att även vi kan ha fruktträd i våra trädgårdar. Rekommenderas varmt!

Athenas tecken

Bra för såväl ung som gammal!

2 december 2015

Det här är tredje delen i serien Olympens hjältar och spänningen stiger. Det är en mycket bra serie där författaren skickligt väver ihop nutid med grekisk och romersk mytologi. Resultatet är en oemotståndlig historia där det hela tiden händer något. Karaktärerna hamnar ideligen i halsbrytande äventyr och det är svårt att lägga ifrån sig böckerna innan man har läst ut dem. Innan man ger sig i kast med Olympens hjältar bör man dock först läsa serien om Percy Jackson, eftersom den utspelar sig innan olympens hjältar och många referenser går tillbaka dit. Även Percy Jackson är mycket bra och rekommenderas varmt, men Olympens hjältar är i mitt tycke ett snäpp bättre. Historien är mer komplex och karaktärerna utvecklas genom böckerna. Vissa karaktärer är nya, andra är återkommande från Percy Jackson-serien. Serien var för mig en stor läsupplevelse. Bli inte avskräckta av att läsåldern är satt till 12-15 år, den fungerar lika bra för både yngre och äldre!

Den fängslade guden

Omöjlig att lägga ifrån sig!

2 december 2015

Det här är den andra delen i serien Olympens hjältar och. Det är en mycket bra serie där författaren skickligt väver ihop nutid med grekisk och romersk mytologi. Resultatet är en oemotståndlig historia där det hela tiden händer något. Karaktärerna hamnar ideligen i halsbrytande äventyr och det är svårt att lägga ifrån sig böckerna innan man har läst ut dem. Innan man ger sig i kast med Olympens hjältar bör man dock först läsa serien om Percy Jackson, eftersom den utspelar sig innan olympens hjältar och många referenser går tillbaka dit. Även Percy Jackson är mycket bra och rekommenderas varmt, men Olympens hjältar är i mitt tycke ett snäpp bättre. Historien är mer komplex och karaktärerna utvecklas genom böckerna. Vissa karaktärer är nya, andra är återkommande från Percy Jackson-serien. Serien var för mig en stor läsupplevelse. Bli inte avskräckta av att läsåldern är satt till 12-15 år, den fungerar lika bra för både äldre och yngre!

Heroes Of Olympus Hardcover Boxed Set

Spännande och fartfyllt

2 december 2015

En mycket bra serie där författaren skickligt väver ihop nutid med grekisk och romersk mytologi. Resultatet är en oemotståndlig historia där det hela tiden händer något. Det är en makalös historia med halsbrytande äventyr. Det är svårt att lägga ifrån sig böckerna. Innan man ger sig i kast med The Heroes of Olympus bör man dock först läsa serien om Percy Jackson, eftersom den utspelar sig innan HoO och många referenser går tillbaka dit. Även Percy Jackson är mycket bra och rekommenderas varmt, men HoO är i mitt tycke ett snäpp bättre. Historien är mer komplex och utvecklingen av karaktärerna, både de som varit med i Percy Jackson-serien och de nya, är intressant och fördjupas genom böckerna. Serien var för mig en stor läsupplevelse.

Percy Jackson & the Olympians Boxed Set

Spännande bladvändare

2 december 2015

Jag upptäckte serien om Percy Jackson för ett tag sedan och blev fullkomligt uppslukad av historien. Det är mycket underhållande, bitvis riktigt roligt, och det händer så mycket hela tiden att det är svårt att lägga böckerna ifrån sig när karaktärerna hamnar i det ena halsbrytande äventyret efter det andra. Författaren väver skickligt in den grekiska mytologin i handlingen utan att det känns konstlat. Man lär sig en hel del om grekiskt mytologi på kuppen och det inspirerar till att läsa mer i ämnet. Detta gäller för alla fem böckerna och även för serien som följer efter Percy Jackson-serien; Olympens hjältar (The Heroes of Olympus). Rekommenderas varmt!

Harry Potter och de vises sten

Vacker utgåva

2 december 2015

En mycket vacker utgåva som jag inte kunde motstå att köpa. Bilderna är fina och tydligt inspirerade av filmerna. Men barnen vill hellre att jag läser ur den gamla utgåvan utan bilder, de tycker att bilderna stör.