Användarprofil Gustavs bokhylla / Betyg & recensioner

Betyg & recensioner av Gustavs bokhylla

Antal betyg: 310
Antal recensioner: 310

Grattis världen! Jag är här nu!

Rolig och fin bok

26 oktober 2018

Vi läste boken om Athena som högläsningsbok men jag hade kunnat läsa denna själv. Både mamma och lillebror tyckte boken var rolig så jag fick inte läsa den själv. Boken handlar om Athena som är en tuff och målmedveten tjej som vill rädda vår planet. Hennes familj är lite rörig just nu men det reder till slut ut sig precis som de tokigheter Athena hamnar i. Vi gillade verkligen denna bok och hoppas att det kommer att komma en uppföljare.

5 av 5 personer tyckte att den här recensionen var till hjälp.

Historien om Titanic

Fin faktabok man kan välja att grotta ner sig i

24 juni 2020

Gustav 10 år:
Mamma läste boken Historien om Titanic för oss. Den är ganska intressant och det är en hel del fakta. Om man är jätteintresserad är det roligt att läsa hela direkt tror jag. Annars kan man göra som vi och dela upp den. Man får lära sig mycket om båten men också veta om vad som hände några av passagerarna och vilka de var. Det var intressant. Jag hade glömt i slutet vilka de var så jag fick bläddra till början.

Titanic var en jättestor båt och 1912 krockade hon med ett isberg. Det var många som dog, 68%. Det fanns inte tillräckligt med livbåtar.

Philip 7 år:
Jag tycker om de olika personerna man ska försöka hitta i boken. Det finns många detaljer och jag gillar bilderna. Ibland var det lite mycket fakta men vi delade upp läsningen. Titanic var en spännande båt och jag vill läsa mer om båten.

AC (mamma):
Historien om Titanic är en faktabok och precis som både Gustav och Philip säger så är det kanske ingen bok man sträckläser innan läggning men det beror på barnet. Jag tycker att mixen i denna bok är bra. Det finns en del fakta för den som vill grotta ner sig men man behöver inte ta in allt. De detaljrika illustrationerna berättar mycket och precis som Philip säger så kan man leta upp diverse personer och situationer på bilderna. Det uppskattas att man får följa några personer så att det inte bara är en massa statistik som presenteras. Däremot så var informationen glömd när man väl kom till ödet. Å andra sidan gör det inget att bläddra lite fram och tillbaka.

Den falska rosen

Spännande och fin bok

17 juni 2020

Nu har vi läst Den falska rosen som är en fristående bok men bygger på samma karaktärer som föregående bok. Den är spännande och bra och man har svårt att lägga den ifrån sig. De fina illustrationerna på de olika karaktärerna i början gillar vi och den detaljrika bilden över Glasgow kan man titta länge på. Åldern på boken är satt ganska högt och man förstår varför. Vi tycker dock att den fungerar som högläsningsbok för oss (barnen 7 och 10 år).

Vem är jag? : en saga om att gå sin egen väg

Ljuvlig bilderbok man vill ha framme

7 april 2020

Gustav 9 år:
Bilderboken Vem är jag är fin på flera sätt. Illustrationerna är fina och jag tycker det är bra att de skriver om att vara annorlunda. Att man ska få vara sig själv och accepterad för den man är. Flugan Frans som boken handlar om är inte som de andra i sin familj. Han vill inte äta komocka. Han vill dricka nektar från vallmoblommor. Familjen säger att man inte gör så. Då sticker Frans och försöker ta reda på vem han är. Han hittar nya vänner som accepterar honom för den han är. Han kommer tillbaka till sin familj sen.

Philip 7 år:
Jag älskar Marias böcker. Den första Uppåt uppåt är också jättefin. Hennes bilder är fina och det finns många saker att titta på. Jag tycker lite synd om flugan som inte är som sin familj. Han känner sig nog ledsen. Sen hittar han kompisar som tycker att han är bra iaf och Frans kommer tillbaka till sin familj som säger att han är ok.

AC (mamma):
Vem är jag är en fin bok om att vara annorlunda och att ta reda på vem man faktiskt är på riktigt. Vi får följa flugan Frans resa när han ska hitta sig själv och han prövar på flera typer av liv innan han kommer tillbaka till sin familj och då stärkt och med nya vänner som accepterar honom för den han är. Familjen tar emot honom med öppna armar och även de har öppnat upp längst resan. Illustrationerna är ljuvliga och detaljrika. Man vill inte sluta bläddra i boken. En bok man vill ha framme i barnrummet eller ge bort i present. Fantastiskt fin på många sätt! Den får full pott av mig också.

Snöbollen

Charmig bok med fina bilder

22 november 2019

Boken handlar om en snöboll som är högst upp på ett berg och behöver ta sig ner. Den rullar ner för att ha lite roligt och blir bara större och större ju mer farten ökar. På vägen ner plockar snöbollen med sig en massa saker och det är ganska roligt att se vad som hamnar i snöbollen. I slutet är snöbollen inte så ensam. Det är en charmig bok skriven på rim och illustrationerna är färgglada. Vi skrattade lite när vi läste boken för att det är lite tokigt.

Gastar i Göteborg

Bra men kort bok

18 november 2019

Gustav 9år:
Vi läste klart Legenden om Jack Gastar i Göteborg av Martin Olczak. Det är första delen av fyra som ska komma. Anna Dandler har gjort de fina illustrationerna som är svarta och vita. Boken är 6-9 år.
Det är en bara bok men jag önskar att jag hade väntat med att läsa denna bok till alla böckerna finns ute. Nu måste jag gå och vänta jättelänge på de andra. Det är inte så roligt. Det är korta kapitel och man läser ut den snabbt.

Jack får en lillasyster som heter Ebba. Hon har ett tecken på armen. Svartmagi. Det verkar vara en nedräkning. Jack är jätteglad för sin syster. Hela familjen och vätten Rurik åker till Göteborg. Till Liseberg där det finns någon som kanske kan hjälpa dem. Mamma och jag turades om att läsa boken och den är jättebra.

Philip 7 år:
Boken är spännande och det är roligt att Jack fått en syster. Jag tycker om teckningarna i boken. Jag tycker om Jack men jag vill inte heller vänta på nästa bok. Jag läste kapitelorden. Det var inte svårt. Det är roligt att de åker till Liseberg i boken.

AC:
Det var mysigt och trevligt att läsa Gastar i Göteborg och jag håller med Gustav att det känns otåligt att nu behöva vänta för att läsa vidare. Det känns som att denna bok kunde vara tjockare för högläsning men som egen bok för exempelvis Gustav hade den varit toppen. Philip tyckte den var jättespännande men vill läsa nästa nu. Samma här. Vi får tålmodigt vänta till nästa bok kommer och jag antar att det är ett gott betyg.
Illustrationerna i boken är fantastiskt fina och man kan verkligen se känslorna i den. Vi kommer att läsa de övriga när de kommer.

Kugghjärtat

Fin och spännande bok

20 oktober 2019

Jag och mamma har läst Kugghjärtat av Peter Bunzl. Den är 9-12 år och är en spännande bok.

Lily svävar i livsfara och hennes pappa är försvunnen. Sen är hon också förföljd av en man med silverögon. Lily är med om ett stort äventyr med sina vänner urmakarens son och räven Malkin. Det sker mord i boken och den är spännande redan från början. Jag tycker att den är lite rolig också. Sen tycker jag om magin i boken och framsidan är jättefin. Den gör att man vill läsa boken för att få veta vad den handlar om. Man skapar en egen saga bara genom att titta på bilden. Det enda jag tyckte var lite dåligt med boken var att det användes en del svåra ord i början så jag var tvungen att fråga lite om de orden men sen kom jag in i boken och då ville jag inte sluta läsa den.

Gösta och Mona : bästa vänner året om

Härlig bok med fina illustrationer

25 september 2019

Gösta och Mona bästa vänner året om är en trevlig bok att läsa och den är lite småkul.
Den berättar om att ha en vän och vad som händer i vardagen. Att man stärker varandra och mår bra i den personens sällskap. Vi älskar illustrationerna och texten. Allt passar ihop så fint. Mycket läsvärd och trevlig bok.

Peppbok för tjejer : en fylla-i-bok med råd och insp...

Fin presentbok

25 september 2019

Detta är en perfekt presentbok. Snygg och man har möjligheten att skriva en massa i boken. En modern dagbok som säkert är rolig att spara för att sedan plocka fram en dag och se vad man tänkte och önskade. Blev det som man hoppades?!

I boken kan man få lite tips och råd ang hur man ska stärka sig själv, må bättre och känna en stolthet.
Vackra illustrationer och peppande text.