Användarprofil Kristallo / Betyg & recensioner

Betyg & recensioner av Kristallo

Antal betyg: 10
Antal recensioner: 9

Kissboken

lika bra och fnissig som Bajsboken

2 september 2021

Det här är en fin ,rolig och väldigt gul bok om hur kroppen fungerar. Man behöver kissa ibland och det är för det mesta lätt. Men det kan också vara lite knepigt, om det inte finns någon toalett tillexempel. Vad gör man då?
Kroppen behöver vätska för att må bra och då måste man dricka. Och ja sen måste vätskan komma ut ur kroppen igen. ett slags kretslopp. spännande att fundera och filosofera kring det mest vardagliga och vanliga men lite skämmiga. Denna bok borde alla barn läsa för att avdramatisera det lite hyschiga med kroppens naturligaste behov.

Våldboken

Vad är våld? Kan man förstå våld på något sätt?

5 juni 2014

Det är bra lära sig att man inte skall vara våldsam och att våld alltid är något man skall försöka undvika. Men det kan också vara bra att fundera på våld. Vad är det? Hur definierar vi våldsamhet och när kan våld hända? Genom vårt eget lands historia har våld förekommit, mycket mer och mer accepterat än idag. I många andra länder förekommer våld mellan människor och krig i stor utsträckning. Vad händer med ett land där det är krig och varför blir det krig? Det här är saker som är verkligt intressanta och faktiskt viktiga att fundera över både för unga och gamla och gärna tillsammans. "Våldboken" tar upp våld i olika form på ett sätt som är både allvarligt och humoristiskt och som gör det möjligt och lätt att diskutera, filosofera och fundera fritt kring ämnet. Vad är motsatsen till våld ? Hur ser våldsamma handlingar ut och vad händer när man gör tvärtom? Har vi människor ett val, hur kan vi välja och när? Det är inte bara viktigt att undvika våld, det är viktigt att försöka förstå våld så att man bättre kan undvika det hos sig själv och hos andra. Finns det andra sätt att göra illa varandra på också? Till exempel genom att säga elakheter, inte lyssna eller låtsas som att någon inte finns? Vad kan vi vuxna och barn göra tillsammans åt våldsamhet och krig?
Våldboken undersöker begreppet "våld" från olika vinklar och den kan bli en bra början på ett viktigt arbete mot våld som vi alla, stora och små, kan göra. Jag rekommenderar den här boken till alla som vill föra kampen mot våld i alla former.

PS. Ingen kommer till skada i boken så du behöver inte vara rädd. Det är bara teckningar som är ritade.DS

Lek & Skapa & Läs: av hjärtans lust

Fin bok att läsa för alla som arbetar med.barn.

25 augusti 2021

Här kan du hitta inspiration och motivation till att arbeta kreativt med Barn. Läsa om Hur leken är viktig för för barns utveckling, fantasi och sinnlighet. Naturen är en sinnlig plats som bjuder många härliga möjligheter för lek, motorisk utveckling och kreativitet på alla sätt. Erfarna pedagoger och artister delar här med sig på ett inspirerande sätt.😁

Konstigt?: En bok om konst för barn och vuxna

Rolig och pigg bok om kreatörer för barn.

14 november 2020

Att ha förebilder är något av det viktigaste som finns för barn och unga människor. Här kan du läsa om olika personer och deras sätt att arbeta kreativt med färg och form. Här får du ta del av drömmar och arbeten. Inspiration till alla som lever och vill leva ett kreativt liv. Det där skulle jag också vilja göra!

Brummas bok

Att lära sig att förstå någon annan.

16 augusti 2016

Empati är något som en del bara kan men som andra behöver träna lite på. När barn umgås med djur så utvecklar de sitt sinne för ett annat väsen, en annan själ som inte fungerar precis exakt som en själv. En katt är inte bara något fluffigt som går runt och jamar. En katt kan man kommunicera med och den kommunicerar själv med dig men på helt andra sätt än du är van. En katt har sin egen agenda. Det kan man lära i denna bok som är en fin läsa lätt bok när man precis har lärt sig stava igenom meningar eller lärt sig ett nytt språk. Underbart välarbetade och fina bilder är det dessutom. Lite som en dagbok skriven av en kattmamma. En liten nyttig godis karamell.

Från apglad till öronvax : en ABC-bok

Kreativt och roligt om bokstäverna!

18 februari 2016

Det här är en rolig och udda bokstavsbok som kan inspirerar barnen att göra en egna ABC böcker. Ett bra kul sätt att lära och göra själv. Vad ser bokstaven ut som? Och vad vill jag ha som passar till varje bokstav. Våga släppa loss och låt barnen bestämma. Det blir jätte roliga och fina Abc böcker, jag lovar. Man kan också göra en ABC bok tillsammans så klart. Den här boken är ett kul exempel på hur oväntat det kan bli.
Kul!

Visor och ramsor i Hellsingland

Vi älskar den här skivan

14 december 2015

Underbart fina visor och roliga med CD till. Sångerna är Bra arrangerade. Perfekt att höra på på bilresan och lära sig texterna som är knasiga och underfundiga. Rolig för både vuxna och barn.

Bajsboken

Detta är en jätte bra bok som är super om man har barn...

13 januari 2014

Detta är en jätte bra bok som är super om man har barn i kissobajs åldern. Man kan ta barnen på allvar och tillsammans fnissa åt och fundera kring det roliga men ändå allvarliga med ämnet bajs och toalettbesök. Det är trots allt en av våra allra vanligaste kroppsfunktioner det handlar om. Om kroppen skall fungera bra så måste man äta, dricka och bajsa så klart. Helst varje dag, det mår man bäst av.
Det är en känslig tid i ett barns liv när det skall slutas med blöja och börjas gå på toa eller potta. Barnet når en ny medvetande nivå och det kan vara lite kruxig ibland. Då är Bajsboken ett perfekt hjälpmedel för att få det att bli odramatiskt och precis så naturligt som det ju faktiskt är.

Vem är du? : en bok om tolerans

Vill du diskutera tolerans och identitet ?

9 september 2015

Om du vill fundera kring och diskutera frågor kring tolerans och identitet så är denna bok en jätte bra utgångspunkt för barn och ungdomar . Vad är t.ex intolerans och vad kan en fördom vara? Boken ställer frågor och uppmuntrar till egna funderingar snarare är ger färdiga eller cementerande svar. Att kunna lätta i tanken och sväva iväg i resonemang som man prövar, undersöker och diskuterar med någon annan som tänker lika eller som kanske tänker olika än man själv är väldigt spännande och det kan skapa nya möten och kanske nya lösningar på problem . Hur många svar finns det på en och samma fråga? Kan saker ha många olika infallsvinklar? Vilka helt nya svar kan vi hitta?
Kreativt tänkande kan ske när tanken är fri.
Boken har ett enkelt språk och lättsamma bilder som gör det roligt och lätta att filosofera loss om dessa viktiga och dagsaktuella frågor.
Och bästa av allt. Barnen gillar den.