Användarprofil Sofia / Betyg & recensioner

Betyg & recensioner av Sofia

Antal betyg: 10
Antal recensioner: 10

The Hand Sculpted House

Inspirerande om att bygga utan avfall!

9 oktober 2011

Jag fick låna den här boken för några år sedan av några bekanta som åkte till portugal för att lära sig bygga med Cob, som boken talar om. Jag har kikat i flera men köpte till sist denna för att den är så himla detaljerad i allt! det ska sägas att jag inte tillämpat tekniken ännu men jag anser att det mesta man behöver veta om tekniken finns med här, om inte för att bygga i vårt nordiska klimat (vad jag vet finns inga kobbhus än sålänge i sverige men jag kan ha fel) så åtminstone för att lära sig att det går att bygga hus på andra sätt än vi är vana vid. för mig har den varit en riktig inspirationskälla i jakten på bättre och framtidstänkande byggteknik. vill även tipsa om alla böcker av Michael Reynolds, som bygger sk. "earthships".

Jolanda den tredjes bok om häxkonst och shamanism

Favorit

15 december 2019

Köpte denna bok samma år som den kom ut. Jag växte upp med Rosies första bok Jolandas Tarot och häxkonst, och väntade med iver på denna när jag beställt den. Rosie blandar i boken egen lång erfarenhet av shamanism och häxkonst med folklore, religionshistoria, antropologi och sagoberättande. Med de många benen att stå på refereras det mycket i boken till andra källor, för den om är nyfiken att veta mer, men boken lyser fortfarande av henne personliga språk. Efterlängtad bok som inte gjorde mig besviken.

Yoga : ett livsval

inspirerande!

15 december 2019

Få böcker har fått mig att vilja yoga som Malins! Någonting med hur hon beskriver allt som ligger bakom yogan.

The Completion Process

Psykologi och spiritualitet i ett.

15 december 2019

Jag har provat en del av Teal Swans metoder och råd från andra medier än hennes böcker, innan jag köpte dem. Kan bara säga att jag upplever hennes arbete och metoder som otroligt uppfriskande och utvecklande. Har 2 av henne böcker, bland annat denna, och jag kan inte rekommendera den nog!

Shadows Before Dawn

Psykologi och spiritualitet i ett.

15 december 2019

Jag har provat en del av Teal Swans metoder och råd från andra medier än hennes böcker, innan jag köpte dem. Kan bara säga att jag upplever hennes arbete och metoder som otroligt uppfriskande och utvecklande. Har 2 av hennes böcker, bland annat denna, och jag kan inte rekommendera dem nog!

The Druid Plant Oracle

Älskar!

15 december 2019

Klassiker som jag tittade på många gånger i tonåren. Sen sålde den slut på förlaget och det tog många år innan den kom i nyproduktion. Glömde av det hela, men har nu haft denna i några månader. Jag är så glad, har börjat intressera mig mer för växtmedicin de sista åren och denna kortlek är pricken över i. den enda negativa är kortens storlek. även om det är fint att de är stora, så att man ser alla detaljer, så är de ibland svåra att hålla. har sett att vissa "trimmar" bort ramen för att minska storleken, men ramen är väldigt fin runt motivet på varje kort. Älskar denna kortlek!

Blackthorn'S Botanical Magic

Informativ och tydlig

15 december 2019

Köpte denna samtidigt som jag beställde hem ett gäng eteriska oljor. Hade därför möjlighet att börja experimentera med egna blandningar för olika åkommor på en gång när boken kom. Varje växtolja i boken beskrivs utförligt, även om jag önskat att ännu fler olika oljor fått vara med i boken. betyget blir hursomhelst topp! All information jag behövde för att börja, och fortsätta jobba med oljor. Kommer använda som uppslagsbok och inspiration i många år. Tjock, informativ bok!

Illustrated Herbiary: Guidance and Rituals from 36 B...

Rikare än väntat

15 december 2019

Efter att ha sett recensioner i videoform beställde jag denna trots att jag var rädd att den skulle kännas för "barnslig", eller för lik en barnbok. När jag fick hem den och tittade i den, bläddrade bland korten, så slog det mig att ja, den är på sätt och vis lite som en barnbok, men författaren har lång erfarenhet av att jobba med shamanism och plantmedicin, och det lyser igenom trots formatet. jag använder denna kortlek och bok när jag är trött och vill bli uppmuntrad. och även då förvånas jag över hur varm och inbjudande den känns. passar inte om man vill lära sig fördjupande om varje växt, då texten är begränsad, men som inspiration absolut. jag har flera andra örtböcker som kompletterar bristen på detaljer i denna bok. men å andra sidan så har ingen av de tjocka böckerna gett mig samma lätta, inbjudande känsla om denna.

Vägen till Henne : om kvinnans försvunna historia

Kvinnohistoria

15 december 2019

Lånat tidigare på biblioteket men kände att denna kommer jag vilja läsa fler gånger. En mycket rik bok full av berättelser och frågeställningar. Ganska fokuserad på kristendomen men även om jag har ett mer "hedniskt" intresse så tycker jag att helheten i boken gett mig mycket.

Supermat : läkande mat från naturens hjärta

Present

15 december 2019