Användarprofil Sofia / Betyg & recensioner

Betyg & recensioner av Sofia

Antal betyg: 13
Antal recensioner: 13

Jolanda den tredjes bok om häxkonst och shamanism

Favorit

15 december 2019

Köpte denna bok samma år som den kom ut. Jag växte upp med Rosies första bok Jolandas Tarot och häxkonst, och väntade med iver på denna när jag beställt den. Rosie blandar i boken egen lång erfarenhet av shamanism och häxkonst med folklore, religionshistoria, antropologi och sagoberättande. Med de många benen att stå på refereras det mycket i boken till andra källor, för den om är nyfiken att veta mer, men boken lyser fortfarande av henne personliga språk. Efterlängtad bok som inte gjorde mig besviken.

The Hand-Sculpted House

Inspirerande om att bygga utan avfall!

9 oktober 2011

Jag fick låna den här boken för några år sedan av några bekanta som åkte till portugal för att lära sig bygga med Cob, som boken talar om. Jag har kikat i flera men köpte till sist denna för att den är så himla detaljerad i allt! det ska sägas att jag inte tillämpat tekniken ännu men jag anser att det mesta man behöver veta om tekniken finns med här, om inte för att bygga i vårt nordiska klimat (vad jag vet finns inga kobbhus än sålänge i sverige men jag kan ha fel) så åtminstone för att lära sig att det går att bygga hus på andra sätt än vi är vana vid. för mig har den varit en riktig inspirationskälla i jakten på bättre och framtidstänkande byggteknik. vill även tipsa om alla böcker av Michael Reynolds, som bygger sk. "earthships".

Witchcraft. The Library of Esoterica

Vacker som få

19 april 2023

Väldigt vacker faktabok. Innehåller massor av bilder och enkelt uppdelad. Tjock bok, så jag satte flikar för att få bättre översikt. Vill man lära sig häxkonst är det inte denna man ska läsa, men om man är intresserad av ämnet är det en fantastisk faktabok att ha och bläddra i.

Menscykeln : visdom inifrån

Väldigt mjuk framtoning

19 april 2023

Jag var alldeles för rastlös när jag började läsa denna, och upplevde den därför som luddig och långsam. nu efter att ha varit intresserad på riktigt av ämnet en längre tid och läst mycket annat om menscykeln så upplever jag den informativ och inspirerande. Det är ingen handbok som jag kanske trodde först, men samtidigt kan man plocka bitar ur den och använda som en typ av guide om man vill.

The Moon Cycle Cookbook

Mjuk framtoning med fakta

19 april 2023

Jag är inte så mycket för böcker som bara innehåller recept. Jag vill förstå konceptet bakom recepten och det får man lära sig i den här boken. Här är det väldigt mjuk framtoning med fokus på att vagga in läsaren utan att ge avkall på fakta när det gäller näringsämnen i kombination till hormonernas och kroppens förändringar. Jag ville inte ha vare sig en klinisk bok eller en luddig bok, och jag är nöjd!

Yoga : ett livsval

inspirerande!

15 december 2019

Få böcker har fått mig att vilja yoga som Malins! Någonting med hur hon beskriver allt som ligger bakom yogan.

The Completion Process

Psykologi och spiritualitet i ett.

15 december 2019

Jag har provat en del av Teal Swans metoder och råd från andra medier än hennes böcker, innan jag köpte dem. Kan bara säga att jag upplever hennes arbete och metoder som otroligt uppfriskande och utvecklande. Har 2 av henne böcker, bland annat denna, och jag kan inte rekommendera den nog!

Shadows Before Dawn

Psykologi och spiritualitet i ett.

15 december 2019

Jag har provat en del av Teal Swans metoder och råd från andra medier än hennes böcker, innan jag köpte dem. Kan bara säga att jag upplever hennes arbete och metoder som otroligt uppfriskande och utvecklande. Har 2 av hennes böcker, bland annat denna, och jag kan inte rekommendera dem nog!

The Druid Plant Oracle

Älskar!

15 december 2019

Klassiker som jag tittade på många gånger i tonåren. Sen sålde den slut på förlaget och det tog många år innan den kom i nyproduktion. Glömde av det hela, men har nu haft denna i några månader. Jag är så glad, har börjat intressera mig mer för växtmedicin de sista åren och denna kortlek är pricken över i. den enda negativa är kortens storlek. även om det är fint att de är stora, så att man ser alla detaljer, så är de ibland svåra att hålla. har sett att vissa "trimmar" bort ramen för att minska storleken, men ramen är väldigt fin runt motivet på varje kort. Älskar denna kortlek!