Användarprofil Maria / Betyg & recensioner

Betyg & recensioner av Maria

Antal betyg: 106
Antal recensioner: 89

Stolthet och fördom

Urdålig översättning

28 maj 2020

Jag vill verkligen varna för Gösta Olzons översättning av "Stolthet och fördom", den är så dålig. Han måste tycka väldigt illa om Jane Austen för att kunna göra en så taskig översättning. Jag har hört att en ny översättning är på gång och uppmanar alla Jane Austen-älskare att vänta på den. Den här boken gör en bara irriterad.

6 av 6 personer tyckte att den här recensionen var till hjälp.

Strandsittaren

Outhärdligt pratig

10 december 2017

Det är sällan som jag inte läser ut en deckare jag börjat på, men denna bok orkade jag inte läsa klart. En rimlig redaktör hade strukit ner den med tre fjärdedelar. Varje måltid redovisar noggrant, exakt vad personerna "mumsar i sig" - just uttrycket "mumsar" återkommer gång på gång på gång. Förutom det noggranna uppräknandet av exakt vad alla äter till morgon, middag och kväll kan personerna inte gå in i ett rum utan att rummet beskrivs in i minsta detalj. För varje ny person följer en lång bakgrundsbeskrivning helt utan något som helst att göra med berättelsen. Det är helt enkelt så pratigt att själva handlingen försvinner i alla detaljerade beskrivningar av oväsentligheter. Ovanpå det är personerna så dumt skildrade att jag som läsare blir illa berörd. Dessutom har ingen redaktör korrigerat alla språkliga felaktigheter, som syftningsfel som förvirrar till berättelsen. Jag orkade helt enkelt inte läsa mer än en fjärdedel, sen blev det bara för mycket.

Kanske kan det bli något av denna författare med tiden, men det förutsätter att hon får kontakt med en bra redaktör.

5 av 5 personer tyckte att den här recensionen var till hjälp.

Dotter saknad

Tröttsam

1 augusti 2020

Jag tycker att Anna Janssons böcker om Maria Wern brukar vara avkopplande läsning, har läst många, men blev så besviken på denna nya serie. Alla personerna var både korkade och direkt otrevliga, och det behövs att det åtminstone finns någon rimlig person i en bok för att den ska kännas okej. Dessutom var intrigen så dum att det bara blev för mycket.

Henrys hemlighet

Välskriven bladvändare

9 juni 2020

Spännande och välskriven deckare som håller ett fast grepp om dig som läsare igenom hela boken. Mycket mystik, men den håller ett så bra tempo att det fungerar. Har läst alldeles för många tråkiga deckare på sistone, så denna var definitivt uppfriskande.

Nattvakten

Uselt manus och dåligt skriven

3 juni 2019

Ett ständigt hoppande mellan olika scener utan att något händer, annat än att författaren pladdrar om allt och ingenting - och jag som läser blir trött. För att dölja bokens pinsamt tunna intrig har författaren fyllt den med att personerna hela tiden får ställa frågor till sig själva: "Varför gjorde hon så? Vad menas med det-och-det? Hur kan det hänga ihop? Jag förstår ingenting. Vad ska hända nu?" och så vidare i all oändlighet.

Själv förstår jag inte hur förlaget kunde acceptera ett så uselt manus som detta. Författaren borde gå en skrivarkurs. Det finns gott om deckare. Denna är inte värd vare sig dina pengar eller din tid.

Ur askan i elden

Läs hellre de andra böckerna i serien!

23 juni 2019

Peter Robinsons deckare om kommissarie Alan Banks är oftast spännande och bra, och nu kom på svenska, i efterskott, det som beskrevs som den första bok hans skrev i serien (vilket inte stämde). Säkert gör många som jag och köper den. Men som enskild bok håller den inte alls, den är betydligt sämre än de andra, och dessutom genomsyrad av ett obehagligt tjatande kvinnoförakt. Läs hellre de andra böckerna i serien!

Ung kvinna saknad

Löjlig intrig

2 april 2018

Den här boken försökte vara lite mystisk och det är väl inte lätt att sy ihop trådarna i en sådan soppa, men den här storyn var helt enkelt så dum att en som läsare mest blir irriterad. Att jag slösade tid på en så löjlig intrig.

Operation fosterland

Välskriven och spännande

10 mars 2021

Eftersom jag tyvärr har läst alltför många riktigt dåligt skrivna nyutkomna deckare på sistone var det en desto större njutning att få läsa något så bra som Anne Holts bok Operation Fosterland. Hon kan skriva på riktigt. Och då tycker jag ändå inte ens att hennes huvudperson Selma Falck är så sympatisk, och boken är inget som stannar kvar i minnet. Men den är mycket bra för stunden, författaren har jobbat med sin story, hon ger historien flera bottnar, och hon kan som sagt skriva så att man vill läsa vidare. Eftersom jag gillar deckare önskar jag bara att det fler kunde skriva så bra.

Bara ett litet mord

Långtråkig och tjatig

11 februari 2021

Det här är en bok som nog vill vara trevlig, men tyvärr misslyckas totalt. Den försöker vara lagom och passa alla, men istället är den långtråkig, lite löjlig och tjatig. Personerna är förenklade till dumhet och storyn är tunn. En sån bok som man hela tiden frågar sig om man ens ska orka läsa klart. Att författaren jämför sig själv med Agatha Christie är en förolämpning mot Agatha Christie, som kunde skriva spännande om än lättsamma deckare.