Betyg & recensioner av Doyo

Antal recensioner: 1

Legend

Först av allt vill jag säga att jag verkligen älskade...

21 juli 2013

Först av allt vill jag säga att jag verkligen älskade boken. Jag hade stora förhoppningar på den eftersom att jag brukar älska alla dystopier, och jag hade läst många positiva recensioner om den här.
"Legend" är den första boken i en dystopi-trilogi och historien berättas ur både Days och Junes perspektiv. Författaren har organiserat boken väldigt bra och det är lätt att skilja rösterna åt.
Jag älskade verkligen Day. Han är en cool, streetsmart, intelligent hjälte som osjälviskt hjälper sin familj med mat och medicin utan att kräva beröm för det. Jag var däremot lite kluven angående June. Å ena sidan tyckte jag att hon var en bortskämd brat som hade blivit hjärntvättad av regeringen. Å andra sidan gillade jag verkligen att hon var en smart, hård och stark tjej som kunde slå vem som helst.

Boken är egentligen inte så unik. Den är som alla andra dystopier för att vara ärlig - ganska förutsägbar. Men karaktärerna var fantastiska och inte irriterande alls, så som de ofta kan vara i den här typen av böcker. Boken var väldigt lättläst, även för mig som har lite svårt för att läsa engelska böcker, och berättelsen var trovärdig och väldigt engagerande. "Legend" skulle bli en utmärkt film!

En negativ sak för mig var att jag inte fick tillräckligt med information om världen i boken och hur den blev så. Jag ville veta mer om sjukdomarna och hur regeringen fick makten. Och jag skulle ha velat få mer information om hur världen såg ut utanför landet. Men detta var ju bara den första boken av tre så förhoppningsvis kanske jag får mer information i nästa bok!

Den har bra karaktärer, en bra story och bra språk. Den var fullt av action och mörker, och det hade en perfekt liten dos av kärlek. Det saknades bara den där lilla, lilla odefinierbara saken som skulle ha gjort den till en 5-stjärnig bok.