Användarprofil Bertrand / Betyg & recensioner

Betyg & recensioner av Bertrand

Antal betyg: 32

Hunden som skäms : myt eller sanning?

"Hundar prata med mig!"

6 november 2014

Bakom den kanske lite missledande titeln öppnar det sig en fantastisk uppdatering av det vetenskapliga kunskapsläget om hundars känslor, kognitiva funktioner och kommunikation, förmedlat på ett spännande, roande och lättillgängligt sätt och med intressanta och underfundiga associationer. Ett av kapitlen avslutas till exempel med ett citat ur filmen Lady och Lufsen: "Men, Tony, hundar inte prata" varvid filmens Tony svarar "Han prata med mig!"
Boken avslutas med en omfattande referenslista för oss som inspirerats att fördjupa oss mer i ämnet.
Rekommenderas mycket varmt till alla som älskar djur!

Noter om musik och hälsa

Mycket intressant ämne, som belyses på ett...

2 juli 2013

Mycket intressant ämne, som belyses på ett vetenskapligt grundligt, men ändå lättillgängligt och personligt sätt. Bra illustrerande exempel och trevligt skriven.

Michael Johnsson

Hur blir man världens snabbaste?

18 oktober 2011

Inspirerad av gångna sommarens friidrottsVM var det med stor förväntan jag öppnade Michael Johnssons bok. Nu skulle jag få veta hur det går till att bli snabbast i världen av någon som upplevt det och som jag får följa på vägen dit. Så besviken jag blev när först kompassen försvann och sedan kartan. Jag vet inte vad boken vill säga-den är inte en biografi-därtill är personliga fakta för fragmentariska; instruktionsbok för friidrottsträning är den inte heller. Mest liknar den en uppmuntrande coach för uppnående av målen i livet.Visst överbringas mycken klokskap, men allteftersom kapitlen rullar på så rullar samma tankar ett varv till och så ännu ett. Och den där draken i titeln, som man blir nyfiken på, skymtar bara ett och annat fjäll av. Trots allt tycker jag boken är läsvärd-det är intressant att få veta mer om en så framgångsrik idrottsman, men den hade vunnit på tydligare inriktning, avsevärd nedkortning samt bättre översättning-då skulle jag med glädje sprungit bredvid hela vägen!

Presidentens hatt

20 januari 2016

Presidentens hatt