Betyg & recensioner av Amanda Johansson

Antal betyg: 8
Antal recensioner: 1

En påse grön vind : ett sommarlov på Irland

En underbar barnbok - också för vuxna!

12 januari 2015

I brist på egen litteratur under jultiden hos sonens familj lånade jag en av barnbarnets julklappsböcker. Det fina omslaget och den lite mystiska titeln lockade mig.

En påse grön vind är en berättelse om den gissningsvis 12-13 åriga flickan Lucy som inte har det alldeles enkelt med sina frånskilda föräldrar, mamman är upptagna med sin karriär och pappan har bildat en ny familj. När hon inte passar in i någons planer skickas hon över sommarlovet till en moster i Irland. Ingenting beskrivs dock med några pekpinnar eller som något hemskt - nej situationen är bara som den är och Lucy försöker göra det bästa av det. Det framgår mellan raderna att hon är van att tackla situationer som skilsmässobarn gärna hamnar i och även barn som ibland behöver vara förälder till sina föräldrar. Lucy är mogen och lyhörd men också ett barn som har sina egna föreställningar och önskemål. Hon försöker vara till lags men blir också ledsen.
Men när det gäller kan hon hävda sig: Till resan blir Lucy uppklädd i en rosafärgad blommig klänning och halmhatt som skulle dölja det i protest rött färgade håret. Men hon vill inte vara gullig, hon "glömmer" hatten och byter kläder i damrummet på flygplatsen och möter modigt sin okända moster och sitt sommarlov i en främmande omgivning.
Mostern Paula i Irland visar sig vara en förstående och klok kvinna som ger Lucy tid då hon ser att denna är ledsen och helst vill vara i fred. De två hittar varandra så småningom och även andra vuxna samt två lekkamrater blir till sist en riktig liten familj för Lucy som trivs allt bättre och glömmer att längta hem. Lovet präglas av en rad händelser som alla var för sig innehåller olika budskap.
Det som gör Lucy lite speciell är hennes utpräglade känsla för färger som hon också får stort utlopp för då hon stickar. På lovet får hon en kompis med violblå ögon, själv trodde att hon hade slamfärgade ögon, men Paula kallar dem för olivgröna. I protest inför resan hade hon färgar håret irländskt rött, men i Irland upptäcker hon istället många grönnyanser, som hon också stickar in i sina filtar, förutom taxbrunt, mjölkkaffebrunt, gräddvitt och smörgult. Och så tycker Lucy om Corrigans körsbärsröda fönster, hittar silvergrå drivved, pärlemorskimrande musslor, snäckskal och sjöjungfrutårar i allehanda färger vid stranden. Kort sagt, Det är en underbar bok full av färger vilket gör historien väldigt levande. Den är skriven på ett enkelt språk och berättelsen flyter på ett stillsamt sätt, just känsliga ställen som kan vara viktiga budskap till unga läsare är gärna klädda i finurlig humor. Det är en snäll bok - en feelgood bok och ändå med mycket innehåll. Jag rekommenderar den varmt och ger den FYRA stjärnor.

Luna, Seelengefährtin

5 februari 2016

Tisdagskvinnorna