Användarprofil N. H. / Betyg & recensioner

Betyg & recensioner av N. H.

Wilhelm Peterson-Berger : tondiktare och kritiker

Roligt att det kommit ut en större biografi om en av...

12 juni 2013

Roligt att det kommit ut en större biografi om en av giganterna i svensk musikhistoria, Wilhelm Peterson-Berger. Författarens omdömen om den kontroversielle tonsättaren är modernt sakliga och balanserade åt alla håll. Boken är ganska populärt hållen och handlar mer om personen än om musiken i teknisk mening, vilket har fördelen att den lätt kan läsas av alla kulturellt allmänintresserade. Med sina 495 sidor är den också ganska koncentrerad, Kanske 100 av dem till och med kunnat strykas i detta sammanhang för att göra boken ännu vackrare och behändigare. Däremot hade det varit högst praktiskt om hela den fullständiga verkförteckning som författaren nämner kommit med här.

Julens önskesånger : från advent till tjugondag jul

Ännu en önskesångbok

6 januari 2016

Den outtröttlige sångboksutgivaren Gunlis Österberg har kommit ut med ett rikligt och som vanligt
fint illustrerat urval sånger. Till våra traditionella julsånger hör numera många engelska carols som återfinns i boken. Under kategorin nyare julsånger hittar man allt ifrån gamla radioschlagers som Sjömansjul på Hawaii och Knalle Juls vals till Carolas franskklingande Himlen i min famn och Koppången. En produktiv nyare julsångskompositör är musikpedagogen Thord Gummesson. Av de äldre har Gustaf Nordqvist fått med inte bara Jul, jul utan också den okända men nästan lika fina I juletid. Man kan sakna någon sång av Otto Olsson vars klassiska julmelodibok dock inte innehöll egna alster. I Julens önskesånger har redaktören bidragit med en text, Önskelistan, och på så sätt kunnat införliva Schuberts militärmarsch, bekant från I jultomtens verkstad.

Till Karl-Bertil Jonssons julafton hittar man inte bara titelmelodin utan också den julsång huvudpersonen sjunger, Nu så kommer julen, skriven av en av de många kvinnliga svenska julsångskomponisterna, Ellen Heijkorn. Precis som tv-sagans tecknare Per Åhlin kommer Österberg förresten ursprungligen från Hofors. Till det som är bra med önskesångböckerna är att sångerna är försedda med pianostämma. Den har som vanligt gjorts av olika erfarna arrangörer och är ganska bra korrekturläst. I Happy New Year undrar man visserligen om refrängens hiss ciss ciss h h är rätt "plankat". Ciss d e h h fungerar väl lika bra. I Karl-Bertil Jonsson takt 7-8 hade kanske en sekvens ess maj sju, dess maj sju över nedåtgående basens f, ess passat den moderna jazzstilen bättre. Men arrangörerna har fått in mycken konstfullhet i de i princip endast stödjande pianostämmorna som rymmer alla svårighetsgrader för pianisten.

Tänk att det är år 2000 : Erikas dagbok

Slutet på Erikas dagbok

28 augusti 2015

Den autentiska dagboken Tänk att det är år 2000 omspänner åren 1989-1999 och handlar bland annat om Rut Berggrens mödor att få sin dagbok utgiven. Riktigt varför denna volym inte kom ut samtidigt med den första i Erikas dagbok framgår inte, men som författaren själv nämner i förordet var redan den med 1162 sidor något otymplig. Hela denna unika dagbok förtjänar att tryckas om i två jämntjocka volymer.

Tänk att det är år 2000 har av någon anledning sämre papper som redan gulnat, men innehållsmässigt finns inga kvalitetsskillnader mot tidigare. Det skulle i så fall vara till det bättre, för med erfarenheten och
den akademiska karriären på äldre dar tycks ha följt en skärpning av språkmedvetandet. Nu har Rut Berggren, som var verksam som journalist eller tidningsskribent redan i början av fyrtiotalet, alltid skrivit utomordentligt omtänksamt och väl. Dagboken känns trots sin omfattning aldrig svårforcerad och läses med fördel från valfri sida.

Rut Berggren flyttade i 35-årsåldern från södra Norrland till Hörnefors utanför Umeå men i hjärtat fanns födelseorten "Bruket" i Gästrikland ständigt närvarande. Ur lokalhistorisk synvinkel är det liksom tidigare
kanske mest där boken har sitt intresse, men idealisten Berggren skriver som alltid på en allmängiltig nivå med stora litterära kvaliteter, vilket understryks av att alla namn är fingerade.