Användarprofil Ea Baden / Betyg & recensioner

Betyg & recensioner av Ea Baden (Malmö)

Antal betyg: 2
Antal recensioner: 2

Ina May's Guide to Childbirth

Skit i om det är en hippiebok, det funkar!

3 mars 2016

Med rädsla för att spricka läste jag på för att få verktyg och strategier för att hantera utmaningen att föda vårt barn. Det var först när jag hade läst Ina Mays bok att poletten föll ner. 45 konkreta förlossningar - alla positiva upplevelser och ingående i när, vad och hur förlossningarna går till. Ina May beskriver sedan förlossningsvården, -historiken och -metoder som är användbara både för föderskor och barnmorskor. Särskild har jag lagt mig på minnet, att Ina Mays förlossningsklinik utan läkare har bättre statistik än USAs förlosningskliniker genom att ge kvinnorna förutsättningar som minimerar komplikationer. Och skulle det visa sig vara komplikationer är det inte långt till en läkare eller ett sjukhus. Ina May är inte bakåtsträvande, men hon tycker att världens kulturer börjar sträva mot en instrumentalisering av något som vi har gjort sen människans begynnelse.

5 av 5 personer tyckte att den här recensionen var till hjälp.

Mina första år

För söt, detaljerad och inte för alla

3 mars 2016

Hur mycket bryr sig barnet om när det kravlade på magen? Eller när det grep med tummen och pekfinger? Om det är är sådana detaljer som ska noteras hade jag hellre sett boken riktad till mig som förälder, inte till ett barn. Saknar också insikten att fler familjer består av annat än heteronormen, mamma och pappa. Var kreativ och låt oss själv definiera eller låt bli att definiera vem vi är.

Jag har rivit ut några av sidorna ur boken för att bli kvitt det något för söta för min smak. Detaljerna har däremot fått mig att minnas många saker och det är det som är bra med boken, men fokus och ton är mest för personer som uppskattar puttenutt.