Användarprofil Lejonmamman / Betyg & recensioner

Betyg & recensioner av Lejonmamman

Antal betyg: 15
Antal recensioner: 8

Gone girl

taffligt språk

19 oktober 2014

Blev sugen på den här boken på grund av filmen, och tyckte att upplägget verkade spännande - att hon försvinner och mannen blir misstänkt. Men jag blev besviken. Språket är ganska taffligt och banalt. Och storyn är inte trovärdig. Dels att huvudpersonerna skulle känna varandra så dåligt, dels att en av personerna är så skruvad/psykopatisk. Det kändes överdrivet. Men boken har det där amerikanska bestseller-drivet som gör att man ändå fortsätter läsa och vill veta vad som ska hända. Så h-e-l-t kass är den inte. Men jag förväntade mig klart mer.

Svensk fonetik för andraspråksundervisningen

Trist sättning

23 mars 2018

Den här boken har alldeles för tät text. För kort radavstånd och även avstånd mellan stycken. Det gör den onödigt tråkig och svårläst.

Beast Quest. Drakens vrede

helt uppslukad

17 augusti 2012

Om främsta kriteriet för en bra bok är att läsaren ska bli helt absorberad och fullständigt stänga ute omvärlden får Drakens vrede högsta betyg av oss. Som åttaåringen har läst i sommar! De två första Beast Quest-serierna har fullkomligen slukats. Spännande histoier som lockar till läsning. Det är inte illa med tanke på hur mycket som pockar på småkillars uppmärksamhet i dagens moderna samhälle ...

Damernas detektivbyrå

Irriterande trevlig

11 april 2009

Visst är detta en trevlig bok, för trevlig - irriterande trevlig skulle jag vilja påstå. Det finns inget som helst motstånd, ingen skärpa eller någon intensitet att tala om. Den är som en lite för söt kaka. Har trots allt fortsatt läsa serien och tycker att böckerna blir bättre, men någon stor litteratur är det inte. Dock trevligt (som sagt) tidsfördriv. Definitivt bättre än mycket som visas på tv.

Men ... det är ju Bolibompa-draken!

Utnyttjande av älskad figur

2 juli 2008

Nja, säger vi hemma hos oss. Detta var ingen hit. Både berättelsen och bilderna känns lite hafsiga. Det är nog meningen att det ska vara lite tokroligt, men mest känns det platt. Det verkar som om man vill pressa ut lite mer ur ett varumärke, som ju Bolibompadraken har blivit. Och det är liksom inte värdigt ett program som i övrigt verkar ta barn på allvar.

Vi har läst boken två gånger. Andra gången var på mitt initiativ. Sedan har den legat oläst. Så jag antar att vi är ense om kvaliteten, kanske inte om analysen :-).

Lillebror och Nalle

Charmig realism

2 juli 2008

Jag och min son på fyra år vill verkligen rekommendera böckerna om Lillebror, som lite oförtjänt hamnat i skuggan av Wieslanders andra mästerverk om Mamma Mu. Små korta kapitel med enkel handling och ofta lite "mysig" humor. Det är ytterst få bilder, och jag gillar verkligen bilderböcker, men det här funkar jättebra ändå. Sonen sitter som ett ljus och bara lyssnar och vill höra ett kapitel till, och ett till och ett till. Och det är såå lätt att säga "ja, vi läser ett till" flera gånger i rad. Ja, så blir det lite för sen insomning ytterligare en kväll. Men det är det värt!

Mollys Brandbil

Bra story

24 november 2005