Användarprofil Camilla / Betyg & recensioner

Betyg & recensioner av Camilla

Antal betyg: 2
Antal recensioner: 2

Blomsterspråket

Blomsterspråket - rakt in i hjärtat

20 maj 2014

Detta är en fantastisk bok. Det är udda personligheter som beskrivs i boken, men de är genuina och mänskliga. Hela boken har en väldigt fin ton, även i stunder när själva berättelsen är mörk, så finns det hela tiden ett svagt ljus och hopp som spirar.

I boken får vi följa Victoria, i norra Kalifornien, från barfotabarn till kvinna, längs en snårig väg, full av besvikelser som bränner i ens egna hjärta, till glädjestunder med frågor om det verkligen kan vara så här bra. Stundtals blir jag så arg på Victoria att jag vill slänga boken i väggen, men i nästa stund tänker jag att jag förstår henne, livet har varit hårt mot henne.

På bokens framsida står att du aldrig kommer se på blommor med samma ögon längre, och det stämmer. Genom hela boken kommunicerar Victoria med blommor, i lägen när det inte får plats några ord, så lämnar hon blommor med en passande betydelse. För Victoria är det oväsentligt om mottagaren förstår vad blomman på trappan betyder, men för henne själv är det befriande att veta att hon i alla fall sa vad hon ville. På så sätt får hon alltid sista ordet.

Morgon i Jenin

Underbar skildring

3 november 2011

Denna bok blev jag oerhört tagen av, äntligen en bok som skär rakt in i hjärtat!

Om du som jag uppskattar en välskriven bok med ett vackert, beskrivande språk är detta en bok för dig! Det är ett fint flyt genom hela boken och allt känns väldigt innerligt.

Handlingen utspelar sig i Palestina, men utan att behöva förstå eller ha en åsikt om det politiska spelet i det området, leds du genom 60 år och fyra generationers kamp och sökande efter trygghet och stabil tillvaro.

Livsödena som reflekteras i boken ger prov på vad som är viktigt i livet, hur starka familjeband och familjehistoria är, samt vad verkliga förluster gör med dig som människa. Huvudpersonerna i boken mister allt utom sitt hopp och sin själ, och jag frågar mig flera gånger hur skall de orka mer, och ändå blir det hela tiden ännu värre. Hur kan vår värld vara så här grym? Och en eloge till författaren, som lyckas få en grym verklighet så här vackert beskriven.