Användarprofil Rosba / Betyg & recensioner

Betyg & recensioner av Rosba (Malmö)

Antal betyg: 13
Antal recensioner: 13

Framtidsstaden : om Sverige imorgon blir som Malmö i...

Rättfram bok om vår förlorade stad.

30 januari 2017

Författaren beskriver dagens Malmö på ett ärligt vis. Detta är ovanligt då journalister och politiker i många år förvrängt fakta. Lars Åberg skildrar Malmö utifrån människorna som bor och arbetar här. Här får vi nu en ärlig insyn i hur staden fungerar. Författaren låter olika yrkesgrupper berätta om hur svårt det är att leva med våra gamla värderingar, hur allt förändrats och otryggheten som finns överallt. Denna förändring är inte positiv och har tyvärr skett alltför snabbt till följd av oansvarig invandringspolitik. Boken är definitivt värd att läsa och jag rekommenderar den varmt.

6 av 6 personer tyckte att den här recensionen var till hjälp.

Låsningen : en analys av svensk invandringspolitik

Viktig bok!

22 juni 2014

Jan Tullberg har skrivit om det förbjudna! I många år har vi förts bakom ljuset av media. Vi är många som förstått men inte kunnat diskutera eller ens prata om invandringens negativa konsekvenser. Tullberg är ekonom och har alla fakta samt förmåga att belysa konsekvenser av den ansvarslösa politik som förts i alltför många år i vårt land. Tullbergs bok borde läsas av alla innan det är försent att ens försöka rädda vårt land, välfärd och framtid.

Gangstervåld : den nya brottsligheten

Realistisk beskrivning av dagens samhälle.

21 oktober 2020

Författaren har lagt ner ett omsorgsfullt arbete med denna bok. Den skildrar dagens problem, som nästan aldrig beskrivs i media. Landet har förändrats inte minst demografiskt de sista decennierna och juridiken har inte inte följt utvecklingen. Kärrholm beskriver det nya grova våldet och dess konsekvenser. Han ger dessutom konkreta råd om möjliga lösningar. De senare förutsätter dock att politiker och andra myndighetspersoner vill diskutera och agera. Boken borde vara obligatorisk läsning för regerings- och riksdagsledamöter.

Vikingarnas liv i 200 föremål

Vikingliv

27 juni 2019

Detta är en mycket intressant bok som tar läsaren med på en lång resa bakåt i tiden. Författarna har lagt ner mycket arbete på att berätta om föremålens historia. Fotografierna är fina och boken är vacker. Tidigare har man sett enstaka fotografier av dessa föremål men nu är många samlade i denna bok. Det gör vikingatiden mer levande och man inser att denna tidsepok var allt annat än primitiv.

Arthur : gatuhunden som lämnade djungeln och hittade...

Ett märkligt hundöde

26 maj 2017

En fantastisk historia om hunden som mot alla odds fick ett nytt liv och hem i en annan del av världen. Det är en underbar och positiv skildring om det starka bandet mellan hund och människa. Trots alla hinder, inte minst byråkratiska, slutar denna story väl. Måtte Arthur få leva i många år.

Ensam ö

Doft av Provence

30 mars 2023

Detta är den fjärde delen av Peruzzis Riviera-serie och man hoppas på fler! Peruzzi ger en mycket levande skildring av livet i Nice och Rivieran i synnerhet. Gamla stan med Rue Rossetti sina dofter och ljud. Huvudpersonen Alda Luppis personlighet och hennes ibland trassliga privatliv med familj och kollegor skildras. Det är en spännande och intressant bok allt igenom och rekommenderas varmt.

Frusen timme

Perfekt!

4 mars 2023

Här får man uppleva en härligt medelhavsmiljö och en spännande thriller. Peruzzi är bra på personskildringar och ger liv och känsla åt varje person. man får en riktig upplevelse av både personer och miljö. Storyn är inte fylld av action utan mer realistisk. En riktigt bra avkopplande läsning. Själv känner jag igen miljön efter många besök i Nice.

Genombrottet : så löste släktforskaren dubbelmordet ...

Släktforskning med DNA

30 juli 2021

Boken är en föredömlig skildring av upplösningen av ett oerhört svårt brott där nya metoder använts. Det är mycket intressant att se att ny DNA-släktforskning plus traditionellt polisarbete kan kombineras. Boken skildrar både offren och gärningsmannen ingående och följer från början till rättegångens slut. Som släktforskare är det är en synnerligen intressant forskning som lett fram till ett avslut. Skulle vara önskvärt att polis och släktforskare kunde samarbeta så här i fortsättningen, men tyvärr tillåts det inte av myndigheterna.
Boken är välskriven och författarna har verkligen lagt ner mycket arbete på att skriva om detta "fall".

Sundets röda nejlikor : hur svensk polis och Helsing...

Nutidshistoria

13 december 2020

Intressant att författaren grävt i gamla dokument och dagböcker etc och fått fram information som går ner till den enskilda individen. Ofta avhandlas ju kriget mer generellt men här ges en god inblick i Danmarks öde och danskarnas lidande under andra världskriget. Detta är dock nutidshistoria och får inte glömmas bort Därför är boken viktig, den ger en mycket nyttig historielektion även om språket i början av boken har vissa brister.