Betyg & recensioner av Elin Lundberg

För den ambitiöse och detaljintresserade

7 juni 2018

Bra bok men inget för den som inte gillar detaljkunskap och hundnörderi. Mycket bra budskap och tänk men själv orkar jag inte t ex namnge belöningar... men bra kunskap ändå!

Jag vill inte leva : till dig som tappat lusten att ...

Recension av boken

6 september 2017

Här är mig veterligen den första boken i Sverige som föräldrar och behandlare kan sticka i handen på den ungdom som sagt att hen inte vill eller orkar leva längre. Den är nästan upplagd som en barnbok, med stora, fina bilder och lite text. Tilltalet är direkt till läsaren och går rakt in i mitt hjärta. För alla som själva har haft tankar på självmord eller pratat med någon som har det blir igenkänningen enorm. Bilderna och den grafiska designen talar till känslan, ett uppslag är t ex helt svart, medan texten kommer med kunskap, hopp och lösningar. Svåra känslor förringas eller avfärdas inte utan tas på allvar.

Läkaren och psykoterapeuten Ludmilla Rosengren sprider med denna bok kunskap på ett nytt sätt, direkt till den som behöver det. Jag får erkänna att jag fick tanken "vågar jag verkligen ge denna bok till en av mina klienter på Ungdomsmottagningen?" Som om själva bokläsningen skulle kunna vara farlig? Och så tror jag många känner: en rädsla för att prata om självmord och självmordstankar. Ludmilla förklarar fint i boken vikten av att våga prata om detta, att pratet i sig är förebyggande och kan rädda liv. Boken bygger dessutom på aktuell kunskap om självmordstankar, -känslor och beteenden, och förmedlar kunskap till läsaren om vad som pågår inombords hos den som är deprimerad och vill ta sitt liv. Kunskap i sig ger hopp om att det går att förändra, även om vägen dit kan vara lång och arbetsam.
Den här boken önskar jag fanns liggande i väntrummet på alla Ungdomsmottagningar i landet. Det skulle ge ett budskap om att här vågar vi prata om självmordstankar. Du är välkommen till oss. Så viktigt budskap till den som mår dåligt. Du som är förälder till ett barn eller en ungdom kan också ha stor nytta av att läsa boken. Kanske kan du göra det tillsammans med ditt barn? Det går att få hjälp! Ge ALDRIG upp.

Konsten att skapa en tjej

2 maj 2018

Konsten att vara kvinna