Användarprofil Hanna Nygren / Betyg & recensioner

Betyg & recensioner av Hanna Nygren

En gåtfull vänskap

Rörande och underhållande om matematik

28 mars 2012

Detta är en bok som man sträckläser! Med ett träffsäkert och vackert språk berättar Ogawa om en hushållerska och hennes son som utvecklar en vänskap med en gammal matematikprofessor som de kallar för doktorn. Efter en bilolycka 1975 har doktorn drabbats av en besvärlig hjärnskada. Han kan utan problem kan räkna upp hundratals primtal eller göra komplicerade uträkningar på några sekunder men hans minne fungerar bara 80 minuter i taget. Hans kostym är täckt av små minneslappar för att han ska minnas viktiga saker i sin vardag. Trots att doktorn inte minns hushållerskan och hennes son växer en speciell vänskap fram mellan dem genom matematiken. Boken innehåller mycket uträkningar men det blir aldrig tråkig. Läsaren dras med i doktorns entusiasm inför siffrornas magi. Jag, som alltid har avskytt matematik, känner faktiskt att den här boken lyckades med det som ingen mattelärare har lyckats med, att få matematik att verka spännande. Men, mer än om siffror, handlar den här boken om vänskap.

Här ligger jag och blöder

Fysiskt och träffsäkert.

7 november 2011

Det är roligt att läsa en ungdomsroman som är modig och vågar lita på att tonåringar kan hantera det mesta. Läsaren kastas in i sextonåriga Majas liv, som tar en vändning när hon sågar av sig toppen av tummen med en sticksåg på en skulpturlektion. Maja, som bor med sin pappa är en egensinnig och stark person som har komplicerade relationer till de flesta i sin omgivning. Pappa som har hemligheter, mamma som är försvunnen och bästa, och enda, vännen Enzo som Maja vill, men inte kan, anförtro sig åt. Boken känns, precis som livet kan göra när man är tonåring, svängig och fartfylld. Det är kaxiga och självständiga Maja som berättar historien och hennes träffsäkra formuleringar genomsyrar hela boken. Det är ångestfyllt men också stundtals skönt att vara Maja mitt i det klumpiga, dråpliga och eländiga. Boken är oerhört fysisk och är fylld av längtan, blod, humor, sex och bultande smärta. Detta är en bok som jag tror har något att säga till alla som är, eller har varit, sexton år gamla.

Ränderna

Randigt i svart på vitt

7 mars 2012

En zebra som lånar ut sina ränder, övergångsställen, allvarsamma lekar i en barnpsykologs sandlåda och te som smakar bättre när man dricker det ur randiga koppar. Magnus Florins Ränderna är en fragmentarisk roman som berättar historien om en person som är besatt av ränder, och som försöker komma på varför. Han får hjälp av M, en konstnär vars bilder han utforskar och skriver om, och av S, en barnpsykolog som hjälper honom utforska en lekfull terapimetod som han kanske tog del av som barn. Under historiens gång anas också ett personligt trauma. En suggestiv stämning ligger över hela boken där drömlika bilder blandas med minnen som blandas med vardagshändelser som blandas med meta-text om hur boken blir till. Vad som skulle ha kunnat bli spretigt knyts ihop på ett fascinerande sätt av ränderna och det lyriska språket.