Användarprofil L Hammarbäck / Betyg & recensioner

Betyg & recensioner av L Hammarbäck

Antal betyg: 8

Mobbning på jobbet : uttryck och åtgärder

Nyttiga kunskaper för alla i arbetslivet!

11 mars 2016

Den här boken är det många som borde läsa. Inte bara chefer och skyddsombud, HR och organisationskonsulter utan alla som arbetar. Trots det svåra ämnet är boken lättläst. För att vara en faktabok är den ovanligt välskriven och författarens engagemang lyser igenom på ett ätt som smittar av sig. Med erfaren hand tar författaren oss igenom teorier,forskning och lagstiftning. Han berättar hur man kan arbeta förebyggande och hur man hanterar utredningar. Allt på ett konkret och begripligt sätt utifrån ett flertal fallbeskrivningar. Jag hade svårt att lägga ifrån mig boken utan läste den praktiskt taget från pärm till pärm. Lena Hammarbäck arbetslivspsykolog

Kränkande särbehandling - Rättssäker utredningsmetod...

Viktig arbetsmiljöbok!

22 december 2019

Av de tre böcker som har orden kränkande särbehandling i sin titel är denna bok mitt självklara första val. Författarna går på ett metodiskt och tydligt sätt igenom en modell för utredning av kränkande särbehandling som de utvecklat. Trots den lite torra texten kan man inte mista sig på författarnas starka engagemang för att utredningar ska ske på ett rättssäkert sätt. De tar starkt avstånd från användandet av anonyma utsagor vilket tyvärr är alltför vanligt i dagens arbetsliv. Boken är praktiskt användbar för alla som gör liknande utredningar med många fallbeskrivningar. Speciellt intressant tycker jag jämförelserna med arbetsdomstolens utslag.
Det juridiska och arbetsrättsliga perspektivet dominerar vilket är speciellt nyttigt för personalvetare och psykologer. För den som vill komplettera med ett arbetspsykologiskt perspektiv rekommenderas Stefans Blombergs bok Mobbning på jobbet. Läs dem båda!

På saklig grund - utredningsarbete inom socialtjänsten

Bok som hjälper en utredare med tänket.

11 mars 2016