Användarprofil Lotta / Betyg & recensioner

Betyg & recensioner av Lotta

Antal betyg: 22
Antal recensioner: 19

Spåren vi lämnar efter oss

Jättebra!!

7 augusti 2019

Det här är den första av tre böcker ( i alla fall hittills) av Pernilla Ericson och den ger absolut mersmak! Den handlar Erlagruppen, ett litet privatteam som kommer till efter flera våldsamma överfall på kvinnor i Stockholm. Personerna i gruppen är udda, och en del kanske inte alltid på rätt sida om lagen, men alla har sina expertisområden och kompletterar varandra. Kanske finns det till och med plats för lite kärlek i gruppen?
Jag läste alla tre (nr 2 heter Jag ska hitta dig och nr 3 När du vänder dig om) och ville bara läsa mera när den sista var slut så jag håller tummarna för en fjärde bok i serien om Erlagruppen!
Rekommenderas!!

Kidnapparen

Bra bok.

12 januari 2019

Jag gillar Nora Roberts -åtminstone för det mesta. Hon vet hur man berättar en historia, man fastnar i storyn och personerna har värme o själ. Den här boken är inget undantag, berättelsen är bra o spännande, människorna sympatiska o jag gillar småstadskänslan hon har i sina böcker. Det jag däremot är mindre förtjust i, men som jag förstår måste vara nåt typiskt amerikanskt, är denna typiska man/kvinna gestaltning. Männen är alla stora, starka, kloka o rättvisetänkande, annorlunda än den "vanliga" mannen helt enkelt. Kvinnorna i sin tur är moderliga, omhändertagande, duktiga på att baka o laga mat o naturligtvis vackra på ett eller annat sätt. Så vid alla middagar/sammankomster tar männen en kall öl på verandan o kvinnorna samlas i köket för att fixa mat eller duka. Sånt blir lite sötsliskigt att läsa efter ett tag så det kan jag irritera mig på. Men kan man bortse från det (som jag tydligen ändå gör eftersom jag fortsätter läsa hennes böcker) så är dom helt okej! :-)

Bortom varje rimligt tvivel

Slöseri med tid

7 augusti 2019

Boken började lite segt men efter nåt kapitel tog den sig och blev riktigt bra för att sen bara komma med ett slut som gav noll och intet. Vem var mördaren? Författaren bygger upp en bra story men sen är det som om hon inte orkat göra ett riktigt slut utan det blir bara ett ingenting av det och det fick mig att helt tappa intresset för denna författare.
Så funderar nån på att läsa den, låt bli, det är slöseri med tid och engagemang.

Minns oss som nu

Okej bok

5 maj 2020

Jag läste "Julia och Jack" plus "Sommaren med Ava" och tyckte att båda var jättebra så när jag hittade den här blev det köp direkt! Och visst var den bra men bara okej bra, inte nåt som fastnade som dom andra två tyvärr. Men är ni ute efter en feelgood bok och nåt som är lättläst och roar för stunden så passar den jättebra.

Bara lite till

Nja...

5 maj 2020

Jag gillar författarens sätt att skriva, har läst alla hennes tidigare böcker och tyckt att dom varit bra. Kvinnorna har varit starka, frimodiga och vågat satsa trots allt. I den här boken är tonen densamma och tjejen likaså men storyn är en annan femma. Kanske beror det på att jag själv är uppvuxen på landet som jag blir lite allergisk när folk som själva inte bor där ska beskriva hur det är. Det känns som om det ligger ett romantiskt skimmer över det här med att bo på landet och att vara bonde, att det innebär solsken, gröna ängar, blommor, idyll och en jordnära tillvaro. Det sista må vara sant men för övrigt är det inte mycket som stämmer, tro mig!
Så nej, storyn lyckades hon inte alls med här tycker jag, jag tror det är bättre att hon fortsätter placera sina huvudpersoner i storstäder där hon verkar vara mer hemma.

Pepparkakshuset

Positivt överraskad!

7 augusti 2019

Jag är alltid lite skeptisk till svenska crime böcker, har läst flera som börjat bra och sen helt tappat stilen ju längre in i handlingen jag kommit. Men Gerhardsens böcker höll intresset uppe hela tiden så av bara farten läste jag alla 8 böckerna i Hammarby serien och jag kan rekommendera precis allihop! Bra story som sakta men säkert tar sig framåt och som inte heller serverar den enklaste lösningen. Personerna känns också trovärdiga och även deras liv utanför jobbet intresserar.
Så läs så mycket ni kan, jag kommer definitivt att läsa alla böcker av Carin Gerhardsen som jag kommer över!

Jag vet var du bor

Jobbig

9 april 2019

Den här boken var bara jobbig. Inte för att den var spännande eller otäck på nåt vis utan mest för att den var så otroligt förutsägbar. Allt som den här mannen sa eller gjorde har man läst nån gång tidigare i någon annan bok och jag kan inte hjälpa det, men jag irriterar mig nåt så fruktansvärt på dessa hjälplösa kvinnor som istället för att bli arga följer några slags regler för hur man bör vara och uppträda. Så nej, ingen bok för mig, jag skumläste faktiskt de sista kapitlen bara för att bli av med den o även slutet var som man kunde tänka sig, rätt förutsägbart.
Så läs gärna nån annan bok är mitt råd, den här är mest slöseri med tid.

Inte ensam

Sådär

9 april 2019

En helt okej bok varken mer eller mindre. Rätt snart började jag misstänka vem som var the bad guy i historien o jag fick rätt. Så det här med att den skulle vara en psykologiskt spänningsroman får man ta med en nypa salt, den är lite spännande då och då men det är allt. Men som sagt, helt okej att läsa.

Tills kärleken skiljer oss

Dåligt köp!

12 januari 2019

Till en början så verkade boken "Tills kärleken skiljer oss åt" bra o huvudpersonen Susanna helt okej men ju mer jag läste, desto mer irriterad blev jag! Hon är ju ett riktigt mähä ärligt talat! Totalt blind o döv inför allt och inte heller särskilt sympatisk enligt mig. Genom hela boken så tjatar hon om att hon är 42 år men av hennes handlingar o ord så känns hon mer som en omogen tonåring! Eftersom jag alltid läser ut böcker jag köpt, dåliga eller ej, så tog jag mig igenom även denna men det var en lättnad när den tog slut o hade jag fått bestämma hade slutet blivit ett helt annat!
Så om du känner för att läsa en kärlekshistoria, en feelgood bok som den här ska vara, så skulle jag rekommendera att du läser nåt helt annat!!