Användarprofil Pia / Betyg & recensioner

Betyg & recensioner av Pia

Antal betyg: 70
Antal recensioner: 70

Rockefeller : en klimatsmart historia

En skrämmande och ögonöppnande historia

5 juni 2019

Jacob Nordangårds bok om Rockefellerklanens och deras medhjälpares långsiktiga, olycksbådande, välplanerade och målmedvetna agenda för att nå målet, en ny världsordning, är en helt otrolig läsning. Hans gedigna, väldokumenterade forskning är imponerande och avslöjande. Han avslöjar hur Rockefellerfamiljen gett sig in på alla tänkbara områden i samhället, politik, religion, New Age-rörelser, miljögrupper m.m., för att kunna nå ut med klimathotsbudskapet och skrämma mänskligheten till att vilja ha en världsregering med makt att "rädda planeten". De avslutande kapitlen om transhumanism, om hur forskare vill förbättra oss människor med teknik, hur forskare vill skapa "smarta städer" och "smart" teknik för att kunna övervaka och kontrollera och styra oss alla, var aningen mer än jag orkade läsa på en gång. Jag fick ta pauser. Det är en av de viktigaste böcker som skrivits på många år.

5 av 5 personer tyckte att den här recensionen var till hjälp.

M/S Estonia : svenska statens haveri

Makten skakas i sina grundvalar

17 september 2016

Det är sällan jag läst något så gastkramande spännande - och det är inte en fiction utan en sann berättelse om det som hände när passagerarfärjan ESTONIA gick under med nästan 900 personer ombord den 28 september 1994. Stefan Torssell avslöjar dels de skrämmande bristerna i ESTONIAS sjösäkerhet, men också de mörka, hemliga orsaker till varför färjan aldrig bärjades vilket utlovades första timmarna efter katastrofen, och varför kropparna på de döda aldrig hämtades upp - vilket också utlovades de första timmarna, först av statsminister Carl Bildt och några dagar senare av den nye statsministern Ingvar Carlsson.

Om boken blev en sån enormt omskakande läsning för mig, som inte var direkt involverad, så undrar jag hur det känns om man är anhörig till de döda att läsa boken. Ja även för de överlevande måste läsningen bli ett nytt trauma.

Det har i skrivande stund gått snart 22 år sen katastrofen. Boken måste få både svenska folket, myndighetsansvariga och politiker att inse att det är hög tid för en sanningskommission. De som var med då och fattade de galna besluten lever fortfarande och är aktiva i olika politiska och andra sammanhang, exempelvis Carl Bildt och Ingvar Carlsson. Svenska folket måste få veta sanningen. Stefan Torssell har med sin expertkunskap när det gäller sjöfart och sin noggrannhet när det gäller referenser och källor en självklar plats i en sådan kommission. Tycker jag...

Boken är dessutom mycket välskriven och lättläst.

En oväntad vändning : den hittills dolda sanningen o...

En chockerande vändning

2 april 2017

Den oväntade vändning som Claes Hedberg berättar om i sin bok En oväntad vändning - Århundradets brott är inte bara oväntad, den är otrolig, den är till och med chockerande. Den vänder upp och ner på svensk historieskrivning för de senaste 30 åren. Författaren använder mycket övertygade, mycket detaljerade och bevisbara fakta, såsom klockslag, vittnens iakttagelser, polisers berättelser med mycket mera, för att få oss läsare att inse att statsminister Olof Palme aldrig blev mördad den där kvällen den 28 februari 1986. Det som hände på Sveavägen var istället enligt författaren, ett mycket välplanerat iscensättande av ett för familjen Palme, för Olof Palme själv, för socialdemokraterna och för hela Sverige nödvändigt drama.
Författaren har ett otroligt minne för detaljer och en ovanlig förmåga att sätta samma dessa detaljer till en logisk och sannolikhet helhet, en historia som är så otrolig, så oväntad och så chockerande att det vore konstigt om den inte kommer att skapa rubriker. Framförallt måste den bli läst.

4 av 4 personer tyckte att den här recensionen var till hjälp.

Forskningsfusket bara fortsätter : macchiariniskanda...

Det medicinska etablissemanagets avslöjas - igen..

20 september 2016

Jag är djupt imponerad av Ralf Sundbergs bok Forskningsfusket bara fortsätter. Jag har funderat över vad som imponerat mest. Kanske är det Ralf Sundbergs prestigelösa och ödmjuka sätt att berätta om sin egen "insiktsprocess", från "naiv" läkare och kirurg till tuff, orädd och enormt kunnig och beläst visselblåsare? Fast så beskriver han inte sig själv. Det är min bedömning. Bland annat skriver han "Så stark var min tro på forskares ärlighet. Intill dess hade jag inte haft någon anledning att ifrågasätta den". Det var år 2007.
Eller kanske det är författarens envisa och djupa research bland hemligheternas gömmor, de hemligheter som så många forskande läkare och läkemedelsforskare döljer när det gäller jäv och kopplingar till läkemedels- och livsmedelsindustrin?
Eller beror det på att han så snart efter avslöjandet av Macchiariniskandalen lyckades få ut sin bok så snabbt. Han berättar mycket initierat och ingående om bakgrunden till hur det kunde bli som det blev på Karolinska Institutet. Tummen upp för Pagina förlag som fick till stånd detta. Det är bara några månader sedan den världskände kirurgen Paolo Macchiarini fick sparken från KI. Många av oss kunde inte förstå hur detta kunde ske, men Ralf Sundbergs historiska beskrivning och analys gör händelsen begriplig.

Om man vill förstå livsmedels- och läkemedelsforskningens historiska bakgrund och hur man genom forskningsfusk kan sprida ohälsosamma agendor som gör människor sjuka istället för friska, så bör man läsa Ralf Sundbergs bok. Var beredd på att bli omskakad!

Domedagsklockan : och myten om jordens ständiga unde...

Den bästa klimatboken på svenska

26 maj 2015

Om du tänker läsa bara en enda bok under 2015, så bör det vara denna. Det är sällan jag känt mig så optimistisk och positiv när jag avslutat en fackbok om det aktuella världsläget. Tre huvudförfattare, Svenolof Karlsson, Jacob Nordangård och Marian Radetzki, har egna kapitel om olika teman. Dessutom har Hans Bergström skrivit ett inledande kapitel och Per-Olof Eriksson har skrivit ett förord.

Bergströms kapitel handlar om mediernas hantering av världshändelserna. Bland annat beskriver han det han kallar "mediernas logik". En anledning till att massmedia så ensidigt rapporterar om exempelvis klimatfrågan, beror enligt Bergström dels på politisk bias och dels på group think. Allmänjournalistiken har en "förbluffande övervikt" av miljöpartister och vänsterpartister skriver han.

Jag köpte boken egentligen bara för att få läsa Jacob Nordangårds analyser av vilka krafter det är som styr klimatdebatten. Han hade skrivit en doktorsavhandling, "ORDO AB CHAO - Den politiska historien om biodrivmedel i den Europeiska Unionen - Aktörer, nätverk och strategier" (2012). Jag ville läsa mer. I sitt kapitel, "Hur klimatfrågan växte fram - nätverken, agendorna och pengarna", redovisar Nordangård den historiska utvecklingen. Han svarar på frågorna: Varför har klimatfrågan fått sådan sprängkraft? Vilka aktörer och nätverk har drivit fram den? Inom vilka historiska sammanhang har Romklubben och IPCC sitt ursprung? Vilka idéer har fostrat lobbyister som Anders Wijkman och Johan Rockström? Han presenterar många mycket intressanta fakta som hjälper mig att bättre förstå skeendena.

Om och om igen i Nordangårds kapitel visar han hur personer i olika maktsammanhang förespråkar en världsregering och flera ser sig själva som grundare till denna. Det verkar otvetydigt som om klimatfrågan och idén om den globala uppvärmningen blev den efterlängtade orsaken som skulle kunna påverka och skrämma nationer och politiker så pass, att det kan komma att leda till en ny världsordning och en ny världsregering.

Även bokens övriga författare, Svenolof Karlsson och Marian Radetzki har mycket intressanta kapitel. De var okända för mig tidigare, men jag kommer att försöka hitta mer att läsa. Radetzkis beskrivning av de konfliktfyllda världsbilderna, "den gröna värdeteorin" kontra "den antropocentriska värdeteorin" har redan hjälpt mig analysera andra texter, framförallt i klimatdebatten.

Demokrati till döds : Sveriges väg in i den globala ...

Är demokratin döende?

2 januari 2015

På några informationsportaler, exempelvis RäddaSverige.nu, Blueshift.nu, med flera har Kristoffer Hell skrivit ett stort antal intressanta inlägg, ofta med mycket tankeväckande analyser och med en vass penna. Nu har han samlat och utvecklat en hel del av dessa texter i en mycket läsvärd bok, som dessutom är lättläst. Han varnar och avslöjar, attackerar och förklarar. Förutom artiklarna har han också startat ett antal upprop om angelägna frågor, som fått många undertecknare, bland annat min underskrift vid flera tillfällen och som han berättar om i boken. Det handlar om hotet mot kontanterna, om aerosolbesprutningarna efter flygplan, om USAs och västvärldens attack mot Libyen med dunkla syften m.m.

Kristoffer Hells syfte med boken är att lyfta fram och analysera "politikens icke-frågor - det makten inte vill att läsaren känner till och därför kallar konspirationsteori¿". Det är ett synnerligen lovvärt och viktigt syfte. Makten, vare sig det gäller politiker, finansoligarki eller företagsledare, har ju en tendens att kalla alla obekväma frågor för konspirationsteorier och lyckas därmed få människor som är rädda för att bli kallade för konspirationsteoretiker att blunda och stänga öron och mun. Det är verkligen ett effektivt sätt att tysta människor.

Jag rekommenderar varmt boken till den som vill försöka få alternativa perspektiv på och försöka förstå de stora svåra frågor som debatteras, i huvudsak i sociala media och alternativmedia - och där våra traditionella media tiger eller förvanskar.

Långsamt vaknar vi upp : och ser vilka som styr vår ...

Boken hjälper oss att "vakna"

13 juli 2014

Jag har tidigare läst böcker och artiklar om läkemedelsindustrin, om genmanipulerade grödor, GMO, om vacciner, om de motstridande teorierna om cancer, om Aspartan och Fluor, om farorna med strålningen från mobiler och andra trådlösa nätverk, om bekämpningsmedel och om riskerna med pasteuriserad mjölk. Jag har läst om den nya världsordningen, NWO, om de hemliga nätverken, om False Flag Operations, om orsaker till krigen, om den globala uppvärmningen och klimathotet och om Chemtrails och HAARP. Jag har läst böcker och artiklar om den forskning som inte får officiella forskningsmedel och inte blir publicerad i vetenskapliga tidskrifter, exempelvis om nära-döden-upplevelser, om regression, om medvetande och om reinkarnationen. Detta är första gången jag läser om allt detta i samma bok, som dessutom är mycket lättläst och tunn, 192 sidor plus fem sidor referenser och länkar till källor. Det säger sig självt att varje tema då måste bli ganska kortfattat, men Wärnströms referenser gör det möjligt för den intresserade att gå vidare och undersöka varje tema.
Wärnström lägger ett puzzel där han försöker visa att de olika teman han presenterar och diskuterar är en liten del av ett större sammanhang. Undertiteln, "¿ och ser vilka som styr vår värld" samt "en bok om det omvälvande som sker i det fördolda" ger en antydan om att han menar att vi är styrda av krafter som har varit och fortsätter att försöka vara hemliga, men som nu måste avslöjas.
I ett kapitel om GMO och "genetisk terrorism" beskriver Wärnström processerna bakom utbredningen av genmanipulerade livsmedel, exempelvis om det amerikanska FDA, Mat- och Läkemedelsverket, vars forskare var eniga om att GMO-teknologin medförde "allvarliga hälsorisker". Ändå kom samma FDA fram till att det inte finns någon skillnad mellan GMO-mat och vanlig mat. Jag har nyligen också läst F.William Engdahls "Hotet mot livet", där han redogör för Monsantos aggressiva utveckling och implementering i världens länder av GMO-produkter. Det är intressant och träffande att Wärnström jämställer verksamheten med terrorism.
Wärnström tar också upp det nya vaccinet Gardasil till kritisk granskning. Han kallar Gardasil för "kanske det allra lömskaste av de senaste vaccinerna". Han menar att vaccinet fram till i mars 2011 hade dödat minst 104 unga friska flickor, medan 23 000 andra har blivit svårt skadade. Det är officiella siffror från USA rapporterade av läkare "på frivillig basis". Han undrar också över hur många som blivit sterila utan att de vetat om det eftersom de fått p-piller för att dölja symtomen med.
Rekommenderar jag läsning av boken? Absolut! Som ett underlag för vidare kritisk granskning och studier av de viktiga teman som Wärnström tar upp finns en gedigen referenslista i boken. Så länge man är omedveten och naiv är man offer för de olika agendor som pågår omkring oss.

Medicinskt svårförklarliga symtom : som t ex elkänsl...

Jag har då och då genom åren gått till läkare med...

10 juni 2013

Jag har då och då genom åren gått till läkare med olika småkrämpor och symtom, värk, trötthet och liknande bara för att få veta att jag är kärnfrisk. Det är inga fel på mig, säger läkaren med ett överseende leende. Och jag känner mig som en hypokondriker, trots att jag helt klart har symtom, i ryggen, i magen, i andningen, i musklerna m.m. Det är olika symtom nästan varje gång. Exakt detta fenomen tar dr Lindh upp i sin bok, d.v.s. de krämpor som läkarna inte hittar några fysiska orsaker till. Han räknar upp långa listor. Jag ska bara ta några exempel: Onormal trötthet, utmattning efter ansträngning, stelhet och värk i muskler och leder, försämrat minne, koncentrationssvårigheter, svårt att tänka, stresskänsla, yrsel, ångestattacker, andnöd, hosta, harklingar, ljudkänslighet, huvudvärk, migrän, elallergi, fibromyalgi, dimsyn, ont i bröstet och många, många fler.
När man hyperventilerar och alltså andas mer än man ska, så andas man ut för mycket CO2 (koldioxid) och det medför att mängden/halten CO2 sjunker i blodet. Det leder till att blodkärlen drar ihop sig. Då får blodet svårare att komma fram i vävnaderna eftersom blodflödet minskar. Fingrar och tår blir kalla. Men det drabbar också hjärta, hjärna, muskler och mage som får för lite blod och därmed för lite syre, menar Lindh.
Jösses, tänkte jag och gick andningskurs för kursskaparen av Medveten Andning Anders Olsson. Jag rekommenderar detsamma. Och jag rekommenderar verkligen boken. Den blev en ordentlig ögonöppnare.

Priset, tolv författare om svensk repression

Demokrati innebär tolerans och Dia-Log

12 februari 2018

Det finns hjältar - och så finns det HJÄLTAR. Det är dom som år efter år vill, kan och vågar berätta, analysera och tolka fakta om det som sker i omvärlden och i vårt eget samhälle, och som inte ingår i det politiskt korrekta paradigmet. Det är med stor förtvivlan och sorg jag läser PRISET, en antologi där tolv författare berättar om de höga pris de fått betala för att vara sanningssökare och sanningssägare i ett land som verkar bli alltmer repressivt. Det är inga "duvungar" som berättar, tvärtom. Det är personer med mångåriga erfarenheter av att undersöka och att skriva och berätta. I Förordet berättar en anonym person varför hen inte vågade ställa upp i Priset. Hen hade fått nytt arbete och ville inte riskera det.
Samtliga inlägg i boken tar upp invandringen till diskussion. Invandringspolitiken har alltmer blivit föremål för kritisk granskning, men bokens författare avslöjar att det inte är politiskt korrekt att kritiskt granska hanteringen av de tusentals och åter tusentals nykomna människor från andra delar av världen med helt andra kulturer. Det verkar inte vara tillåtet att vare sig diskutera antalet inkommande personer eller deras etnicitet och de kulturkrockar som uppstår. Ändå mindre tillåtet är det att avslöja att många av de som kommit att kallas "ensamkommande flyktingbarn" istället är vuxna unga män.
Jag önskar verkligen att alla tar sig tid att läsa Priset och reflekterar över sitt eget förhållningssätt, dels mot sig själv och sin egen attityd till sig själv som sanningssökare, men också sin attityd och sitt förhållningssätt till andra som söker sanningen och förmedlar den. Har jag lätt att stämpla andra som "rasister", "främlingsfientliga", "nazister" och liknande och slutar lyssna på dem bara för att de tycker och tänker annorlunda än jag? Eller är jag öppen för att studera alla perspektiv i olika sakfrågor och känna tolerans mot oliktänkande och olikkännande?
Låt oss utveckla Sam-Talet, Dia-Logen med varandra, utveckla en djupare tolerans och lära av varandra. En vacker dag kommer vi att behöva varandra.