Användarprofil Pia / Betyg & recensioner

Betyg & recensioner av Pia

Antal betyg: 75
Antal recensioner: 74

Hellstorm, Nazi-Tysklands död 1944-1947

Det tyska folket får äntligen upprättelse

12 juli 2018

Thomas Goodrichs ohyggligt avslöjande bok HELLSTORM - Nazitysklands död 1944-1947 beskriver mycket ingående de allierades och Sovjetunionens fruktansvärda attacker på det tyska folket i slutet av och efter kriget. Det är verkligen hög tid att det tyska folket, som levt med en 70-årig skuld för berättelsen om nationalsocialisternas förintelse får upprättelse. Thomas Goodrich har gjort ett gigantiskt researcharbete som underlag för de ohyggliga avslöjanden han gör. För mig blev boken en chockerande synvända och ett uppvaknande från en 50-årig indoktrinering och desinformation via skola och massmedia. Ann-Britt Axelsdotter som översatt boken har lagt till ett kapitel, som hon kallar Översättarens tillägg, där hon redovisar intressanta fakta, siffor och bilder. Jag är innerligt tacksam mot Ann-Britt Axelsdotter som översatt och gjort boken tillgänglig för oss på svenska. Det är en "måste-bok" för alla som söker den historiska sanningen.

Mind Control, World Control

Kunskap är vårt enda försvar mot Mind control

8 augusti 2017

Jim Keith beskriver i sin bok Mind Control World Control - The Encyclopedia of Mind Control mycket konkret och detaljerat hur Mind control används och varför. Han berättar om de experiment som görs, om den forskning som publicerats och om de hemliga projekt som använder Mind control för sina syften. Han kommer också in på den hemliga tekniska utveckling som gjorts inom dessa hemliga projekt, exempelvis inplantat, dödsstrålar och HAARP. Han berättar också om Mindkontrollerade offer som utfört mord och andra aktioner. Det är en skrämmande läsning, men nödvändigt om vi ska förstå vad som händer i världen.

Västs mörka hjärta : 9/11, geopolitisk terrorism och...

En ögonöppnande och tankeväckande omvärldsanalys

28 februari 2017

Boken är enligt underrubriken indelad i tre huvudteman, 9/11, geopolitisk terrorism och globaliseringsagendan. Jag tycker att jag läst massor, men Kristoffer kommer med många intressanta och tänkvärda nyheter och perspektiv. Många författare har djupa kunskaper på speciella områden, men Kristoffer verkar vara insatt i många omvärldsfrågor och har dessutom förmågan att kritiskt analysera, granska pusselbitarna och sen lägga ett trovärdigt pussel och göra sannolika synteser. Jag upplever Kristoffer som den genuine "grävande reportern", de som man sällan ser idag.

Kristoffer Hell beskriver exempelvis ingående händelserna den 11 september 2001, 9/11. En uppgift som Kristoffer kommer med är att sanningsrörelsen, The Truth Movement, infiltrerats av desinformatörer. Eller som Kristoffer formulerar det, en "kontrollerad opposition", ett mycket intressant begrep. Det borde inte förvåna mig, men det gjorde det.

Avsnittet om händelser i världen efter 9/11 är verkligen intressant att läsa. Hur västvärlden successivt stärkt sin ställning och hur Ryssland demoniseras på olika sätt av väst och omringas av NATO-länder.
En av de nyheter som Kristoffer förmedlar, och som jag senare sett i andra källor, är om fejkade terrordåd, ett slags "skådespel för folket" för att skapa rädsla och otrygghet. Det kan handla om militära övningar som sen ges bilden av äkta terrordåd. På bilder som sprids på nätet känner vissa igen "skådespelarna" från olika scener.

Jag rekommenderar läsning av Kristoffers faktaspäckade, ibland provocerande, men hela tiden vassa analyser och slutsatser. Jag kommer att läsa den igen. Och jag hoppas verkligen att Kristoffer Hell kommer med fler böcker om den föränderliga, turbulenta värld vi nu har omkring oss.

Monetärdemokrati : växelverkan med kapitalismen och ...

Framtidens ekonomiska system formuleras attraktivt

3 oktober 2016

Anders Silverfall börjar förordet till sin bok om Monetärdemokrati - Växelverkan med kapitalismen och vägen till det penninglösa samhället med orden "Jag gillar enkelhet". Med en enkel pedagogisk redogörelse på 80 sidor beskriver författaren hur hans modell Monetärdemokrati kan införas redan nu och dessutom samverka med de kapitalistiska länderna i omgivningen. Mycket skickligt, logiskt och trovärdigt!
Att skapa ett samhälle utan pengar låter som en otänkbar och omöjlig vision. Men Anders Silverfall beskrev redan i sin första bok, Monetärdemokrati - En ny human världsordning hur han tänker sig modellen. I sin nya bok beskriver Anders Silverfall hur han tänker sig att det ska gå till att införa Monetärdemokratin.
Författaren menar att pengar egentligen är "en onödig konstruktion", vilket han tog upp i sin första bok. "Det enda absoluta värde som existerar är den mänskliga skapar- och arbetsförmågan". Det innebär att framtidens system kommer att vara ett penninglöst samhälle där endast arbete anger värdet på varor och tjänster.
Anders Silverfalls mycket konkreta och detaljerade beskrivning över hur förändringen kan gå till blir säkert en utmärkt "kokbok" för dem som bestämmer sig för att genomföra förändringen. Det är bara att följa stegen. Läs gärna Anders Silverfalls båda böcker och låt dig inspireras till nytänkande. Det är först när vi utvecklar konkreta föreställningar om alternativa ekonomiska och samhällssystem, som vi kan få instrument för att tänka och göra nytt.

Demokrati till döds : Sveriges väg in i den globala ...

Är demokratin döende?

8 augusti 2016

På några informationsportaler, exempelvis RäddaSverige.nu, Blueshift.nu, med flera har Kristoffer Hell skrivit ett stort antal intressanta inlägg, ofta med mycket tankeväckande analyser och med en vass penna. Nu har han samlat och utvecklat en hel del av dessa texter i en mycket läsvärd bok, som dessutom är mycket lättläst. Han varnar och avslöjar, attackerar och förklarar. Förutom artiklarna har han också startat ett antal upprop om angelägna frågor, som fått många undertecknare, bland annat min underskrift vid flera tillfällen och som han berättar om i boken. Det handlar om hotet mot kontanterna, om aerosolbesprutningarna efter flygplan, om USAs och västvärldens attack mot Libyen med dunkla syften m.m.

Kristoffer Hells syfte med boken är att lyfta fram och analysera "politikens icke-frågor - det makten inte vill att läsaren känner till och därför kallar konspirationsteori". Det är ett synnerligen lovvärt och viktigt syfte. Makten, vare sig det gäller politiker, finansoligarki eller företagsledare, har ju en tendens att kalla alla obekväma frågor för konspirationsteorier och lyckas därmed få människor som är rädda för att bli kallade för konspirationsteoretiker att blunda och stänga öron och mun. Det är verkligen ett effektivt sätt att tysta människor.

Jag rekommenderar varmt boken till den som vill försöka få alternativa perspektiv på och försöka förstå de stora svåra frågor som debatteras, i huvudsak i sociala media och alternativmedia - och där våra traditionella media tiger eller förvanskar. Dessutom hanterar Hell de stora komplicerade frågorna med ett lättläst, lättförståeligt språk. Det går inte att lägga ifrån sig boken.

Romer - det ansiktslösa folket i Europa

Vägarnas folk synliggörs

13 januari 2016

I boken Romer - det ansiktslösa folket i Europa (2012) gör Bennie Åkerfeldt, som själv är resande, "en resa bland romer i dåtid och nutid och visar i text och bild hur de exkluderas och ses som en ansiktslös företeelse i det nya Europa". Här har han rest runt i Europa och intervjuat romer och resande i Ungern, Slovakien, Rumänien, Tyskland och naturligtvis i Sverige. Genom att han själv är resande kom han i nära kontakt med många familjer, bjöds generöst in i deras hem och fick dessutom fotografera familjer, barn och bostäder, intressanta bilder som har ganska bra kvalitet i boken. Han konstaterar om och om igen att det är "helt och rent" trots primitiva förhållanden.
Åkerfeldt berättar att romerna, vid sidan om judarna, var de hårdast drabbade under nazisternas ras- och utrotningspolitik. Romer förföljdes och dödades urskillningslöst av tyska Einsatsgruppen och hundratusentals fördes till arbets- och utrotningsläger (s.151-152). Romer som under många generationer var tyskar och medborgare förlorade sina medborgerliga rättigheter.
Okunskapen om romerna och de resande är fortfarande mycket stor och Bennie Åkerfeldt har med sina böcker bidragit till en ökad förståelse. Läs den!

En vass analys av en kaotisk värld

15 december 2015

Gatukatten Bob

En man och en katt räddar livet på varandra

12 november 2015

Gatukatten Bob är berättelsen om en man, James Bowen, och en katt, som fick heta Bob, som räddade livet på varandra. Det är en helt underbar berättelse som har flera bottnar och dimensioner.
Det handlar om en ung mans kamp mot missbruk och hemlöshet. Det handlar om människors fascination av den relation James och Bob har med varandra. Det handlar ibland om bristande medkänsla hos förbipasserande när James antingen spelar och sjunger som gatumusikant eller senare som tidningsförsäljare av de hemlösas tidning.
Det är en mycket läsvärd och känslostark bok. Och jag har bestämt mig för att läsa fortsättningen, Ett liv med Bob.

Mr Chance : FN:s förfall under Ban Ki-moon

Och ändå blev han återvald!

12 november 2015

Författaren och journalisten Niklas Ekdal har med hjälp av intervjuer och samtal med Inga-Britt Ahlenius och hennes dagboksanteckningar och med "FN-medarbetare, diplomater, utrikespolitisk och annan expertis i New York och Stockholm ¿ ingen nämnd och ingen glömd" som författarna tackar avslutningsvis, beskrivit situationen inom FN under ledning av den sydkoreanske generalsekreteraren Ban Ki-moon. Det är en förödande kritik som handlar om inkompetens, ointresse, maktspel, egenintressen och mycket mera. Boken är publicerad 2011.
Ban Ki-moon efterträdde år 2007 den populäre och skicklige Kofi Annan. År 2011 ställde Ban, utan konkurrens, upp för en andra mandatperiod som generalsekreterare. Den 21 juni 2011 återvaldes han enhälligt av generalförsamlingen och kommer att fortsätta i tjänsten fram till den 31 december 2016. Hur kan det ske efter den förödande kritik som inte bara Inga-Britt Ahlenius förde fram, utan stora delar av generalförsamlingen samt även diplomater i andra länder? Niklas Ekdal har mycket ingående beskrivit processerna och kritiken bland annat med citat ur texter och genom samtal med insatta. Ett intressant avsnitt är berättelserna om de föregående generalsekreterarna och deras insatser.

*************
Niklas Ekdal
Jag undrar om någon författare hade varit mer lämpad att skriva den här boken än Niklas Ekdal. Han har varit FN-officer på fältet i tre omgångar. Dessutom har han varit utrikespolitisk analytiker på Försvarsstaben och politisk redaktör på Dagens Nyheter och Expressen. Han har också lett några TV-program med samhällsinriktning. Jag ser på Wikipedia att tidningen DSM år 2006 placerade honom på plats 6 bland Sveriges viktigaste opinionsbildare.
Omvärldsanalysen och beskrivningen av världsläget både för, under och efter Inga-Britt Ahlenius aktiva tid på FN avslöjar att Ekdal är en mycket kunnig person. Även om boken har några år på nacken är dessa texter fortfarande synnerligen intressanta och lärorika för den samhällsintresserade läsaren, och delvis fortfarande aktuella, i synnerhet med tanke på den intensiva globaliseringsprocess som pågår.