Användarprofil Pia Ulvegärde / Betyg & recensioner

Betyg & recensioner av Pia Ulvegärde

Antal betyg: 6

En klimathistoria

Förankring

20 augusti 2021

Boken ger en välbehövlig historisk bakgrund till dagens klimatlarm. Vi får läsa om både natur och politik. Författaren ger en intressant bakgrund till hur IPCC kom till, vad det är och hur rapporterna tas fram. Han reser runt i världen, besöker platser och ger djup och relief till de braskande rubrikerna. Du kan lära dig mycket av den här boken. Författaren tar inte ställning till larmen. Han avslutar med att säga att journalistens uppgift inte främst är att leverera svar utan snarare att ställa frågor. Sista meningen, om kartan stämmer med verkligheten sammanfattar väl bokens budskap. Min rekommendation är: läs och tänk själv!

Factfulness : tio knep som hjälper dig förstå världen

Kunskap!

17 februari 2020

Boken pläderar för att vi ska ta till oss den kunskap om verkligheten som finns och att vi sedan agerar utifrån den, livsviktigt! Om vi bygger vår världsbild på förlegade fakta hamnar vi fel i våra beslut om framtiden. Boken är en välbehövlig faktainjektion i vår tid där undergångsstämningar och katastrofscenarier är det enda som får plats i media. Gör Gapminders test så får du se själv hur pass uppdaterad du är på framstegen i människors villkor de senaste decennierna.

How The Light Gets In

Fängslande!

17 februari 2020

Boken är tjock, en bit över 500 sidor, men när man väl börjat läsa går den inte att lägga ifrån sig. Jag gick in i en bubbla när jag läste den här och kände nästan separationsångest när den tog slut. Min rekommendation är att du läser böckerna i kronologisk ordning. Då lär du känna kommissarie Gamache och personerna runt honom och de är väl värda att följa genom bok efter bok. Personporträtten fördjupas och även delar av intrigerna bygger på varandra och ökar förståelsen för varför vissa val görs. I botten ligger det kanadensiska samhällets problem med knark, korruption m.m. Jag får allt större lust att besöka Montreal för varje bok jag läser. Kanadas klimat och geografi levandegörs osökt som en integrerad del av böckerna. Även den lilla byn Three Pines lockar och det är fascinerande att författaren själv, i verkligheten, bosatt sig i en sådan by. Den kunde vara en avkrok där allt står stilla, men icke! Den franska tonen sätts av bistrons mat och bageriets läckerheter men ändå kunde Three Pines ligga var som helst i världen i närheten av en storstad på någon kontinent.

Ett ohyggligt avslöjande

17 februari 2020

Mörkt motiv