Användarprofil 2011-12-13 Peter / Betyg & recensioner

Betyg & recensioner av 2011-12-13 Peter

Antal betyg: 11
Antal recensioner: 11

Skuggspel

Privatdetektiven Bosch

7 februari 2012

Hieronymus "Harry" Bosch har lämnat poliskåren, besviken både på kollegor och chefer. Nu arbetar han istället som privatdetektiv och hans första uppdrag blir långt mer riskfyllt och skrämmande än han kunde föreställa sig...

Den nionde boken om den integritetsstarke Bosch är en mörk, mörk historia. Skurkarna är mer kallhamrat beräknande än någonsin och tom den outtröttlige Harry Bosch börjar vackla.

Skuggspel innehåller lite mer sidohistorier än vanligt så det gäller att vara alert när man läser denna höjdare. Som alltid när det gäller Connelly får man en välbearbetad intrig i högt tempo med de små detaljerna som en avgörande krydda. Den svenska titeln är bra men originalets "Lost Light" ger denna lite dystra men oerhört stämningsfulla deckare en perfekt inramning. En ny favorit.

Återkomsten : En Harry Bosch-Deckare

Film noir i bokform

7 februari 2012

En filmproducent hittas mördad i Los Angeles och när kriminalpolisen Bosch nystar i ledtrådarna tar de honom bland annat in i den organiserade brottsligheten.

Michael Connellys romaner om Harry Bosch är som att läsa moderna bokvarianter av gamla, klassiska svartvita filmer från 30-, och 40-talet. Hårda män, fagra damer du inte alltid kan lita på bland mörka ridåer med farliga skuggor. Cyniska skurkar som nästan får hjälten att ge upp. Men bara nästan såklart!

Återkomsten är en av de bästa Boschupplevelserna i en genre där Boschböckerna ständigt är nummer Ett.

Svart eko

Tillbaka till tunnlarna

6 februari 2012

Svart eko inleder den suveräna Boschsviten och lär vara baserad på ett verkligt fall där skurkarna grävde tunnlar för att nå sitt mål. Vietnamveteranen Harry Bosch som nu är polis ska fånga de kriminella och när en av Harrys kamrater från kriget hittas mördad tar Bosch upp jakten.

Kännetecknande för Connellys Boschromaner är ett högt tempo och finsnickrade intriger. Steve Mcqueens karaktär i filmklassikern Bullitt är enligt Connellys hemsida förebilden för Harry Bosch, men enligt undertecknad kunde det nästan hellre varit Humphrey Bogart. Svart eko har en delikat och välarbetad handling, en fullpoängare som jag läst två gånger och njutit av den höga kvaliten from sida ett. Connelly och Bosch regerar i kriminalromanernas spännande rike!

Rebus sista fall

när skymningsåren nalkas

31 januari 2012

Rebus har bara dagar kvar till sin motvilliga pensionering. Han försöker gå igenom så många olösta fall som möjligt när flera brutala mord inträffar i Skottlands huvudstad.

Rebus sista fall är en synnerligen komplicerad historia, modell Raymond Chandler. Ian Rankin brukar ha många sidohistorier och gott om karaktärer av skiftande dignitet, men i den här boken är det nästan så det blir för mycket av det goda. En raffinerad upplösning lyfter dock hela romanen.

Som vanligt är det samarbetet mellan Rebus och hans kvinnliga inspektör Clarke som utgör den stora underhållningen. Svart humor och bitska sarkasmer skapar ett fullgott skydd mot Edinburghs novemberkyla, samt ger energi till att fånga de kriminella elementen.

Sammantaget en värdig avslutning på den fantastiska Rebussviten!

En bit av mitt hjärta

mord och musik

16 januari 2012

Ta inte lagen i egna händer och undvik att dra förhastade slutsatser. Det är budskapet i flera av Robinsons böcker och En bit av mitt hjärta understryker detta med tjocka streck utan att bli övertydlig. Banks och Cabott utreder ett brutalt mord och upptäcker kopplingar bakåt i tiden. Påminner i uppbyggnaden om genombrottsdeckaren En ovanligt torr sommar och är faktiskt aningen bättre! Kan man dessutom sin musikhistoria blir berättelsen ännu mer intressant. Som vanligt är det mycket fokus på miljöskildringar och relationer, varvat med ibland obskyra musikreferenser. Välgjord och underhållande spänning i ett lite långsammare tempo jämfört med t ex Rankin och Connelly. Håller denna bok som Robinsons bästa och betyget blir en STARK fyra.

Fällan

Mästaren i sitt esse

12 januari 2012

I den 10:e boken om den tuffe ensamvargen Harry Bosch når Connelly sin hittills högsta nivå. Bosch ska, tillsammans med den vackra FBI-agenten Rachel Walling, försöka stoppa en f.d. kollega som gått över till den mörka sidan.

Tempot är högt och metaforerna eleganta. Den briljant uppbyggda handlingen präglas av en ständigt närvarande domedagsstämning; om inte lagens väktare lyckas fånga den beryktade "poeten" är undergången nära. Just den känslan skapar Connelly med "Fällan" och Hieronymus är verkligen rätt person på de rätta platserna i detta mästerverk! Även om alla Michael Connellys böcker håller högsta klass så är denna den absolut bästa. Läs. Nu.

Ringens brödraskap : första delen av Ringarnas herre...

Världskrig i sagoformat

22 december 2011

Känns nästan oförskämt att ens försöka sig på en recension av klassikernas klassiker. Nästan alla har läst den och/eller sett filmerna, så framstår det i alla fall. Tolkien gjorde om Andra Världskriget till en saga. Modiga engelsmän blev Hobbitar med stora fötter, mångfalden representerades av dvärgar, alver och talande träd. De allierades motståndare gjordes till groteskt fula orcher....! Tolkiens geni kan bara underskattas och denna fantastiska berättelse kommer att leva i evinnerliga tider. Fascinerande, trollbindande, magiskt. Att sen George Lucas snodde hela konceptet och mixade om den till Stjärnornas Krig-filmerna må vara förlåtet.

I de dödas namn

Rebus näst sista.

22 december 2011

Närvarokänslan är total när Ian Rankins nionde bok om John Rebus utspelar sig under och omkring G8-mötet på Gleneagles 2005. I närheten hittas spår efter en mördare och när dessutom en parlamentsledamot hittas död blir det extra svettigt i värmen för både Rebus och Siobhan. Det känns nästan som om man själv är på plats bland alla demonstranter när berättelsen breder ut sig över Skottlands huvudstad. Samspelet mellan Kommisarien och hans Inspektör har aldrig varit bättre och när även ärkeskurken Morris Gerald Cafferty(en filmroll klippt och skuren för Brian Dennehy) har en i dubbel bemärkelse stor betydelse för handlingen blir underhållningsvärdet högsta tänkbara. Det är med vemod man efteråt inser att det bara är en Rebusbok kvar...

Dockmakaren

Bosch och hans devis

18 december 2011

Bosch jagar en seriemördare, samtidigt hamnar han i trubbel efter att han skjutit en misstänkt. Den tredje boken om polisen som är döpt efter den berömde konstnären har inte riktigt samma skärpa när det gäller själva intrigen. Här är det mer fokus på vardagligt polisarbete, så vardagligt det nu kan bli med Hieronymus. Styrkan med boken ligger istället i kontrasten mellan skurkens bisarra signum och det mer ordinära utredningsarbetet; att avföra misstänkta en efter en tills bara den skyldige återstår. Harrys motto:"antingen räknas alla eller så räknas ingen" kommer väl till användning i Dockmakaren och även om det inte är Connellys bästa så slår den ändå det mesta i genren. Läs!