Användarprofil Simon Johnsson / Betyg & recensioner

Betyg & recensioner av Simon Johnsson (Ronneby)

Antal betyg: 13
Antal recensioner: 6

Nya järnsmidesboken

Mycket lärorik och bra skriven bok.

8 april 2019

För den som är intresserad av smide eller knivslöjd och liknande så är detta en jättebra läsning. Väldigt intressant och lärorik. Den är mycket bra skriven och lättläst tycker jag. Jag uppskattade den väldigt mycket och rekommenderar den starkt.

The Travels

En klassiker som är värd att läsa.

8 april 2019

Intressant och bra till och från genom boken. Kan vara lite svårläst ibland och är inte den bäst skrivna boken men den är trots allt skriven för många hundra års sen så det får man ta, det är många saker och beskrivningar av de olika riken mm som han besökt genom sin resa som upprepas flera gånger i boken och den kan bli lite lång tråkig ibland men ger man inte upp och fortsätter läsa så är det ändå väl värt det i slut ändan. Det är trots allt en gammal klassiker som jag anser är ett måste i varje bok älskares hylla och jag rekommenderar den starkt.

Wing Chun Martial Arts*

En besvikelse.

29 mars 2016

Mycket dålig beskrivning av teknikerna av de 3 hand formerna. Det är helt omöjligt att lära sig nånting av de 3 handformerna från denna boken. Det visas endast bilder av olika handteknikerna och hälften av de som ingår i formerna är inte med och de som är med beskrivs inte och uppvisas inte i nån som helst ordning. Om man är ute efter att läsa om författaren själv och hur duktig han är på chi sao och en massa upprepningar om hur viktigt chi sao är i wing chun så är det denna boken man ska läsa men för den som vill lära sig tekniker mm så ska man leta någon annanstans. Det som jag personligen fick ut av boken var små tips här och var och den intressantaste delen av boken var sista kapitlet där man tagit och radat upp flera confusius texter och delar av doctrine of the mean. För att avrunda så var detta en stor besvikelse, hade förväntat mig mycket bättre och mer tekniska beskrivningar av yip chun.

Wing Chun Kung Fu

Intressant och bra skriven.

7 mars 2016

En bra och intressant och välskriven bok. Väldigt lättläst med mycket information och historia om wing chun och om stormästare ip man och om hans liv. en bra bok för den som är intresserad av wing chun och av kung fu. En helt okej bok för den som vill börja lite med wing chun men beskrivningarna av siu lim tao kunde varit lite bättre. För den som vill lära sig den första formen och som inte har någon för kunskap om den kan nog ha svårt att lära sig den med enbart denna boken. Men överlag en bra, lättläst bok som är väl värd priset för den som har ett intresse för wing chun och kung fu.

Kungfu Basics

Bra, lättläst och lärorik.

22 februari 2016

En mycket bra och lättläst bok. Mycket intressant fakta och historia om kung fu. Alla tekniker mm är mycket bra beskrivna och väl illustrerade med bra bilder. Mycket bra info om hur man ska gå till väga för att hitta en bra kung fu skola eller mästare/sifu och vad man ska titta efter, info om hur klasserna/utbildningarna ser ut i en kung fu skola och vad man ska förvänta sig första gången man kommer dit och vad som förväntas av en själv. En perfekt första bok för den som vill lära sig grunderna eller är intresserad av att börja med kung fu/wushu.

Shaolin Qi Gong

Bra, lättläst.

22 februari 2016

En bra och lättläst bok. mycket intressant historia, fakta och info kring qigong. inte så många övningar som man hade räknat med men de som är, är väldigt bra beskrivna i detalj och bra bilder på utförande och en bra dvd med författaren när han går igenom alla övningar i boken.
En bra bok att börja med att läsa om man är intresserad av att lära sig qigong.

Freja

8 april 2019