Användarprofil Fjölsvidr / Betyg & recensioner

Betyg & recensioner av Fjölsvidr

The Road to Middle-earth

Klassiskt verk om Tolkien

29 juni 2010

Det finns många hyllmetrar med forskning om Tolkien och hans författarskap, många av dem är akademiska och välskrivna. Det finns dock en bok som på många sätt höjer sig över majoriteten av dessa verk, och det är just Tom Shippey's "Road to Middle Earth". Professor Shippey har i sin akademiska karriär följt i snarlika fotspår som Tolkien och behärskar fornengelsk litteratur och filologi, vilket naturligtvis är av stor vikt om man ska försöka fånga bakgrunden till Tolkiens texter om Middle-Earth eller försöka förstå hur Tolkien arbetat med sitt material. Jag är mycket glad att denna bok kom i ny utökad utgåva. Är du en Tolkienfantast och vill få en djupare förståelse av författaren och forskarens arbetsmetoder och struktur, är detta den bok du bör läsa!

The Road to Middle-Earth

Klassiskt verk

29 juni 2010

Jag Arne samlade serier 83-95

Mästerlig serie

29 juni 2010

Alltsedan "Ikoner" har Christensen visat sitt skarpsinne för vass, samhällskritisk humor. I denna samling får vi följa Kalle Anka, förlåt Arne Anka, på hans resa genom stridigheterna med Disney och hans tankar och upplevelser mellan åren 83-95. Denna utgåva innehåller även en del bonusgodis för fantasten.Dessa äldre serier är snäppet vassare än de senare, men läs för all del allt ni kommer över. För de som gillar seriens manus kan jag även uppmana att nosa reda på "Bombad och sänkt", Arne ankas memoarer i riktigt kul bokform som även bjuder på ett par dikter. Jag vill även höja glaset för Christensens tolkning av "Röde Orm". Skål och Kvack!

Mord i Stockholm

Klumpig

26 mars 2006