Användarprofil Eva / Betyg & recensioner

Betyg & recensioner av Eva

Antal betyg: 51
Antal recensioner: 51

100 färgglada mormorsrutor att virka

En guldgruva för virkvännen

3 mars 2017

Jag lånade först boken på biblioteket, men insåg att den är så bra att den måste jag äga. Mängden mönster både i text och instruktiva diagram gör att boken stimulerar till personliga arbeten. Kuddar, filtar, överkast, väggprydnader är bland det som kan skapas. Som en röd tråd i boken går färgglädjen och de många gånger djärva färgkombinationerna. Även den som aldrig har virkat, men vill lära sig, kan göra det med hjälp av boken som tar upp virkningen från grunden.

Att ta ett liv : fallet Kaj Linna - Kalamarksmordet

Skrämmande om svenskt rättsväsende

21 oktober 2017

Boken är en svidande vidräkning av svenskt rättsväsende; polis, åklagare, tingsrätt, hovrätt, riksåklagare och till viss del även högsta domstolen. Dock att den senare efter tredje resningsansökan insåg att Kaj Linna var oskyldig. DN-journalisten Stefan Lisinski har efter tipset från Kaj Linnas syster om att Kaj var oskyldig, agerat (bildligt talat) som en blodigel. Han har studerat hela polisutredningen som visade sig vara en katastrof. Detta bland annat på grund av personliga motsättningar inom den polisavdelning som utredde det brutala mordet mot de två bröderna i Kalamark. Men, som Lisinski betonar, rättvisan hade inte till slut kunnat segra om han inte haft andra med sig, advokater, en pensionerad brottsutredare och många fler. Läs den spännande boken och bli både förundrad, förbannad och besviken på hur det kan gå till inom rättsväsendet.

Brodera på ylle!

En härlig inspirationskälla, jättefina bilder och tips...

19 december 2013

En härlig inspirationskälla, jättefina bilder och tips om montering av kuddar, broderade enligt urgammal svensk tradition. Tipsen om hur man gör egna mönster är utförliga, och ett plus är uppgift om var materielet kan köpas. Utförliga beskrivningar om hur de olika stygnen görs, här tas även med den gamla klyvsömmen som delvis fallit i glömska. En underbar bok om våra svenska textilskatter! Tyngdpunkten ligger på den skånska traditionen, och trots att jag bor i Norrland och aldrig varit i Skåne, har ylle- och särskilt tvistsömsbroderierna från denna landsända, vunnit mitt hjärta och gett mej oändligt många timmar av avkopplande och stimulerande broderi.

Människor

Helt underbar

24 oktober 2018

Jag hade tänkt börja läsa boken vid sängdags tills jag blev sömnig och kunde släcka lampan. Men så blev det inte. Något roligare och mer träffsäkert har jag nog aldrig läst i bokform. Träffsäker humor, knivskarp iakttagelseförmåga, lite elak ibland men aldrig så att det går över gränsen. Jag skrattade så att tårarna rann och det där med att släcka sänglampan i rimlig tid - ja det kunde jag glömma direkt. Högsta betyg till Kalle Lind!!

Änkan

Listigt upplagd intrig

2 juli 2018

Underbart när man hittar en författare som kan skriva så att man inte tröttnar. Inga onödiga dialoger, utan allt i denna bok hänger ihop. En listigt upplagd intrig, men inte invecklad, inte alltför många personer att hålla reda på. Jag har tvingats lägga åtskilliga andra böcker i denna genre åt sidan därför att handlingen spretar och störs av fjantiga och naiva dialoger. Boken genomsyras av en kuslig stämning och man vet varken ut eller in förrän på slutet.

Tjugo verkliga mord : en rättsläkare minns

En välskriven pärla

14 januari 2017

Så glad att jag hittade denna bok. Som vän av deckare och kriminalromaner hamnar jag här rakt in i den ofta skrämmande och ofattbara verkligheten. Författaren kan sin sak. Utan att hänge sig till subjektiviteter skildrar han omständigheterna runt tjugo mordfall i Sverige. Obs! Boken är lättläst - inget tillkrånglat professorsspråk, utan rakt på sak vad som hänt. En både pedagogisk och fascinerande bok. Förutom att beskriva själva mordfallen, får vi också veta vilket straff förövaren får, om eventulla överklaganden och slutligen också författaren/rättsläkarens egna kommentarer. En slutsats han drar är att även den som är en till synes beskedlig och aggressionshämmad person med "lång stubin" i trängande fall kan förvandlas till dråpare.

Gården

Krypande spänning

18 november 2016

En mycket skickligt skriven och föredömligt översatt roman, med en krypande obehags-spänning i bästa Franz Kafka-stil. En hårresande berättelse om vanföreställningar (eller är det inte det?). Här finns varken bloddrypande scener eller action. Det behövs inte för att hålla läsaren kvar. Bokens intrig handlar om en mamma som känner sig jagad, iakttagen och utlämnad av make, läkare och grannar, och slutligen söker stöd hos sin son. Vad är sant och vad är falskt? Otäckt bra. Jag ska nu även läsa författarens "Barn 44", om den är lika bra, återstår att se. Jag googlade på författaren, och fick veta att "Gården" har delvis självbiografiska rötter, författarens ena förälder är från Sverige, där en del av handlingen är förlagd.

Processen

En fruktansvärd bok

1 oktober 2015

Jag har läst många, många deckare, men Kafkas roman är en av de otäckaste jag läst, ja rent av den värsta. En förhäxande historia, en mardröm. Och vilket språk! Det ger jag också översättaren en stor eloge för. Läsningen associerar till galenskap och fantasi, en riktigt ruskig historia, som förtjänar att läsas många gånger.

Martin Luther King

Han som älskade Gud, kvinnor och livet

25 augusti 2015

Intressant biografi över en märklig och imponerande, stark man. Han älskade i nämnd ordning Gud, kvinnor och livet. Även den hårt prövade hustrun. En obotlig optimist som trodde på människans godhet men blev offer för ondskan. Pengar betydde ingenting för honom och man anar också en slags naivitet som även gick ut över barnen som på sätt och vis missgynnades när pappa gav bort de pengar han tjänade. Boken speglar ondskans och avundens makt och läsaren lämnas ensam med en känsla av att det finns alldeles för få som Martin Luther King.