Användarprofil @barnbokstips / Betyg & recensioner

Betyg & recensioner av @barnbokstips

Antal betyg: 131
Antal recensioner: 127

Signe och spöket

Söt berättelse om att vara rädd för spöken

7 mars 2020

Signe och spöket är en söt berättelse om att vara rädd för spöken. Det händer mystiska saker i Signes rum på nätterna och hon ser mystiska skuggor men de vuxna säger bara att spöken inte finns. Signe ska ha barnvakt och hon gillar inte barnvakter för de bara glor i sina telefoner men barnvakten Hanna visar sig vara schysst. Hon hjälper Signe att göra en spökfälla. Frågan är kommer de fånga ett spöke?
Berättelsen är fin och många barn kan säkerligen känna igen sig i rädslan för spöken och otäcka monster under sängen. Illustrationerna är fina. Signe verkar bo på landet och hon har ett sånt där fönster som man kan sitta i och som jag alltid drömt om att ha. Illustrationerna är fulla av söta, roliga detaljer. Alltid kul med detaljer i barnrummen som man kan titta på och se vad barnet i berättelsen tycker om. Signe verkar bland annat gilla att skjuta pilbåge, hon har en söt kanin, verkar spela innebandy och tycker om att rita.
En fin bilderbok för 3-6 + år.

Veterinären som var rädd för hundar : Hjälp ditt bar...

Bra bok om att utmana sina rädslor

9 februari 2020

"Veterinären som var rädd för hundar" är en bok som på ett lekfullt sätt vill hjälpa barn att övervinna rädslor. De flesta människor har någon rädsla som kommer i vägen för det man vill göra. I boken har veterinären blivit skrämd av en hund så nu kan hon inte längre ta hand om hundarna som kommer till kliniken. Anton och Jasmin kommer dit med Antons hund Max som inte vill äta, men förstår att de först måste hjälpa veterinären bli av med sin hundrädsla. Boken innehåller grunderna i KBT nämligen att utmana sina rädslor genom att utsätta sig för det som är obehagligt, men göra det i lagom takt. I boken börjar de med en leksakshund för att sen låta veterinären möta några söta små valpar och till slut är hon redo för sitt arbete igen.
Jag tror ju stenhårt på att böcker kan göra skillnad och jag tror också på KBT så det här är en bra kombination. En bok som man kan använda för att prata med barn om olika rädslor och hur man kan utmana sig själv så att ens rädslor inte längre behöver vara ett hinder.
Enligt en artikel som skickades med boken så har KBT visat sig vara en effektiv behandlingsmetod vid ångest hos barn. En del i KBT är exponering, alltså att utsätta sig för det som är obehagligt. Föräldrar och andra viktiga vuxna i barnets närhet och hur de förhåller sig till barnets ångest påverkar. Om barnets viktiga vuxna har tilltro till barnets förmågor, accepterar negativa känslor och visar att det är ok att närma sig det som känns obehagligt och stöttar i det så har det en positiv påverkan.
Illustrationerna har dova färger som oranget och brunt och lite annorlunda stil. Påminner lite om Alfons Åberg illustrationerna där riktiga detaljer klipps in i bilderna, exempelvis löv, träd, fåglar och en tavla. Illustrationerna innehåller också en del roliga detaljer som små djur som tar hand om varandra.
Skriven av Lars Klintwall som är lektor i psykologi och forskar inom barnpsykoterapi, samt arbetar som barnpsykolog på en vårdcentral. Illustrerad av Amanda LeCorney som även är arkitekt. Utgiven av Natur&Kultur.

Mormor och morfar är seglare

Härlig seglarbok

13 oktober 2019

Vi har läst Mormor och morfar är seglare av Monica Lindman och Anna Westin. En härlig bilderbok om segling. Ella följer med mormor och morfar på deras segelbåt Salt som är en stor segelbåt med en jolle på släp som de kan göra kortare båtturer med. Ella får hjälpa till att hissa segel och de seglar ut på öppet hav för att avsluta dagen i en vik där de tar en tur med jollen, badar och grillar fisk. "Ella undrar hur mycket mys man kan orka med på en och samma dag."
Jag är ingen seglare, har bara seglat några gånger men boken får en att bli sugen på att segla och den vill också lära läsaren en del om segling. Härligt att få skapa minnen med mormor och morfar. Såna där minnen en vill stoppa i en burk och spara till mörka vinterdagar.
Illustrationerna är fina och alla uppslag har nyanser av blått eftersom boken ju handlar om havet. Illustrationerna får berättelsen att kännas levande och Ella, hennes mormor och morfar charmiga. En fin bok!

Japan : små roliga fakta

Charmig, rolig faktabok

2 oktober 2019

Japan små roliga fakta av Therese Cardell är en jättecharmig faktabok och både jag och min 10-åring har lärt oss nya saker. Roliga fakta varvas med supersöta illustrationer! Om Shinkansen fanns i Sverige skulle en kanske våga boka tåg och tänka att en kommer fram i tid! Det är nämligen ett japanskt snabbtåg som aldrig är försenat. Min 10-åring är intresserad av Japan och läste ut den här snabbt. I slutet av boken finns ett tärningsspel och på faktasidan om Origami kan du också lära dig hur du viker en japansk rödräv. En rolig, charmig, söt bok som vi verkligen ger tummen upp!

Hallå världen! En flickas upplevelse av kriget i Syr...

Alla borde läsa denna!

1 maj 2018

En bok alla bör läsa! Den gör ont att läsa! Får mig att sluta andas ibland. Tårarna rinner. Det kunde ha varit mina barn och jag. Det är ett krig som fortfarande pågår och människor dör. Människor bombar andra människor. Bombar barn.

Bana är 8 år när hon med sin mamma skriver denna bok. Jag minns henne från nyhetssändningar. Flickan som twittrade om krigets fasor för att omvärlden skulle vakna. Hur hon var ett hot mot regimen. Banas bok borde alla läsa! Den borde användas i undervisning! Den riktar sig till barn 9-12 år. Jag läste korta utdrag ur boken för min 8-åring, men jag skulle säga att den passar mellanstadiet och uppåt och mycket väl kan läsas på högstadiet.

"När vi kom upp var det riktigt, riktigt illa. Det såg ut som om någon hade tagit en hammare och slagit sönder vår gata i en miljon bitar"/Bana

"När jag tänker på henne och Yasmins mamma och på alla som dött i vårt hemland de senaste sex åren, och alla som fortsätter att dö - hundratusentals av våra vänner, grannar och syriska landsmän - då står jag inte ut. Så många mammor, systrar, söner, barn - så många barn - som är borta"/ mamman

"Det finns inga barn i Syrien. Ni tvingades bli vuxna allihop - förstå vad det är att döda, uppleva rädsla och svält och smärta på ett sätt som alla barn borde skyddas från."/ mamman

"Jag blev väldigt sjuk. Det kanske var för att jag var sjuk i hjärtat som jag blev sjuk i kroppen."/ Bana

"Jag hjälper människor genom att berätta om krig och hur hemskt det är - särskilt för barn. Du kan också hjälpa till genom att ge pengar till människor som hjälper folk i Syrien, till exempel organisationer som försöker hjälpa flyktingar som har det svårt."/ Bana

Läs den!

Ellis och cykeln

Fin bok om att lära sig något svårt

21 juli 2020

Ellis och cykeln är en fin bok om att lära sig cykla och envisheten som behövs då. Ellis vill kunna cykla som de stora barnen, utan stödhjul, men pappa säger att Ellis behöver öva mer. De övar med stödhjulen på men det går inte, cykeln gör fel tycker Ellis. När pappa inte har tid mer så går Ellis till morfar. Han kan skruva bort stödhjulen åt Ellis. Man kan väl inte lära sig cykla utan stödhjul. De allra flesta som är i eller nyss har varit i lärasigcyklafasen kan säkert känna igen sig i hur frustrerande det är när man fortfarande inte kan och hur mycket envishet det krävs när man ska lära sig något nytt. En påminnelse också till oss vuxna att vi måste låta barnen testa. Om vi inte låter dem testa kan de inte heller lära sig. Testa nytt i trygga miljöer med vuxna som har tid att hjälpa och peppa. Charmiga illustrationer och ett plus för att boken är könsneutral, eller jag tänker att den är det eftersom författaren aldrig skriver han eller hon.

Sverige : små roliga fakta

Riktigt fin faktabok!

5 juli 2020

Sverige små roliga fakta av Therése Cardell är en riktigt fin faktabok om Sverige. Här får vi lära oss om Nobelpriset, monarkin, att älgen är Sveriges nationaldjur, om Dalahästen, Vasaloppet, Turning Torso, ishotellet i Jukkasjärvi mm, mm. Illustrationerna är i min smak! Färgstarka och särskilt människorna som porträtteras är söta. Längst bak i boken finns spel och frågor. Therése har också gett ut en liknande faktabok om Japan och den tyckte vi också var riktigt fin och bra. Jag och 7-åringen har läst några sidor per kväll och fortsätter imorgon. Vi tycker om faktaböcker och den här rekommenderar vi verkligen!

Vinnaren

En bok om vänskap och om rätt och fel

4 juli 2020

Sofie Borg som tidigare skrivit serien om bröderna Texas och Vegas som är kapitelböcker med bilder i färg har nu skrivit en kapitelbok för åldern 6-9 år men med endast ett fåtal svartvita bilder. Vi i gänget Vinnaren handlar om Saga som tillsammans med sina kompisar ska springa ett lopp, en tradition för att fira in sommarlovet. Saga är trött på att det alltid är bästisen Emma som vinner. Hon kan inte ens stå för att hon tränar massor inför loppet. Saga tycker att det är hennes tur att vinna och när Emma ber Saga att hämta ut nummerlapparna så gör Saga något som hon sedan ångrar. Hon byter nummerlappar. En bok om rätt och fel och om dåligt samvete. Boken väcker frågor som: Hur gör man när man ångrar sig och inser att man gjort något dumt? Hur ber man om förlåtelse? Är att vinna det viktigaste eller finns det annat som slår högre? En bok att läsa själv för den som fått lite flyt i läsandet och den passar även bra som högläsning. Vänskap, avundsjuka och tävlande är ämnen som jag tror många barn kan känna igen sig i och vilja läsa om.

Som du fattas mig

Spännande och bra

2 juli 2020

"Det finns en sak som är värre än att vara ensam i mörkret. Och det är att inte vara ensam i mörkret"
Elin Lindholm har skrivit en spännande spökhistoria som hela tiden trappas upp när det kommer till spänning och man vill läsa vidare för att se hur det går. Vi får följa ungdomarna Saga och Theo som förs samman genom mystiska sms från Saga till Theo. Det är bara det att Saga inte skickat några sms. Theo som har kompisar men som aldrig blir vald först, som känner sig ensam trots att han är bland vänner, som längtar efter att vara den man ringer först, att inte bli vald i andrahand. Theo som inte vill vara som de andra killarna där allt går ut på att skämta om varandra, håna och trycka ner varandra. Vänskap uppbyggd av elaka kommentarer men där alla säger att det ju bara är på skoj. Saga får Theo att våga vara sig själv, som att han är viktig och de har kul tillsammans tills det kommer ytterligare ett sms. Dessutom känns det som att någon är närvarande i rummet trots att ingen syns. En småläskig spökhistoria om att hjälpa någon att få ro. Samtidigt en bok om vänskap och med många kloka poänger när det gäller riktig vänskap och om att det vi fokuserar på växer så det gäller att fokusera på rätt saker.
Är det någon liten sak jag tänker inte riktigt går ihop med verkligheten är det att Theo får ledigt från skolan när Sagas mamma ringer hans lärare för att Saga är sjuk. Men äh det är ju för att få till berättelsen så det är strunt samma! Det är en bok jag vill att min äldsta son som snart är 11 ska läsa. Tänker att den kanske kan vara lite läskig att läsa själv för de yngre men då passar den ju bra att ha som högläsningsbok. 9-12 år ålderskategorin.