Användarprofil @barnbokstips / Betyg & recensioner

Betyg & recensioner av @barnbokstips

Antal betyg: 155
Antal recensioner: 151

Tjuvdrottningen

Riktigt bra och spännande!

13 november 2021

Tjuvdrottningen av Johan Rundberg är andra delen om barnhemsbarnet Mika i 1800-talets Stockholm. Första delen heter Nattkorpen och jag föll för Mika redan i den. Jag har älskat att högläsa om Mika för min Elias. Min man har inte fått läsa dessa böcker för jag ville inte missa nåt. Elias som är 8 år har velat läsa mer varje kväll. "Ett kapitel till¿" Båda böckerna är spännande och med framåtdriv så man vill läsa vidare. Mika är uppvuxen på barnhem men har nu fått ansvar för att ta hand om de yngre barnen tillsammans med Amelia som ansvarar på barnhemmet. Utöver arbetet på barnhemmet arbetar Mika extra på en pub där vuxna super även tidigt på dagarna. I bok ett har Mika lärt känna konstapel Valdemar Hoff och fått hjälpa polisen lösa ett fall och även i Nattdrottningen hamnar Mika mitt i ett äventyr som flera gånger håller på att gå riktigt illa både för Mika och andra barn på barnhemmet. Jag fick nyligen veta att del tre om Mika kommit och ser fram emot att få följa med Mika på nya äventyr. Mika har ett stort hjärta och en vilja att göra rätt och hon drömmer om något mer än att bara överleva. Kul med en bok som utspelar sig i dåtidens Stockholm och att barnen får insikt i hur livet i en storstad kunde se ut förr och hur många barn hade det förr i Sverige.
En mycket välskriven serie och Johan Rundbergs första bok om Mika, Nattkorpen är nominerad till Augustpriset 2021 och jag hoppas verkligen att han vinner!

Hur ser man djur? : en upptäckarbok för nyfikna

Fullspäckad med fakta och fina illustrationer

11 april 2020

Björn Bergenholtz har gjort många fina naturböcker för barn och nya boken Hur ser man djur? är inget undantag. En bok späckad av kunskap om djuren och naturen och med fina illustrationer. Vi får lära oss om fjärilar, småkryp, sländor, maskar, larver, ormar, fåglar, fiskar, grodor mm. Dessutom roliga tips på saker att göra. I sommar ska vi göra vattenkikare av flaskor och spana efter fiskar. Vi rekommenderar den här boken till både små och stora!

Signe och spöket

Söt berättelse om att vara rädd för spöken

7 mars 2020

Signe och spöket är en söt berättelse om att vara rädd för spöken. Det händer mystiska saker i Signes rum på nätterna och hon ser mystiska skuggor men de vuxna säger bara att spöken inte finns. Signe ska ha barnvakt och hon gillar inte barnvakter för de bara glor i sina telefoner men barnvakten Hanna visar sig vara schysst. Hon hjälper Signe att göra en spökfälla. Frågan är kommer de fånga ett spöke?
Berättelsen är fin och många barn kan säkerligen känna igen sig i rädslan för spöken och otäcka monster under sängen. Illustrationerna är fina. Signe verkar bo på landet och hon har ett sånt där fönster som man kan sitta i och som jag alltid drömt om att ha. Illustrationerna är fulla av söta, roliga detaljer. Alltid kul med detaljer i barnrummen som man kan titta på och se vad barnet i berättelsen tycker om. Signe verkar bland annat gilla att skjuta pilbåge, hon har en söt kanin, verkar spela innebandy och tycker om att rita.
En fin bilderbok för 3-6 + år.

Veterinären som var rädd för hundar : hjälp ditt bar...

Bra bok om att utmana sina rädslor

9 februari 2020

"Veterinären som var rädd för hundar" är en bok som på ett lekfullt sätt vill hjälpa barn att övervinna rädslor. De flesta människor har någon rädsla som kommer i vägen för det man vill göra. I boken har veterinären blivit skrämd av en hund så nu kan hon inte längre ta hand om hundarna som kommer till kliniken. Anton och Jasmin kommer dit med Antons hund Max som inte vill äta, men förstår att de först måste hjälpa veterinären bli av med sin hundrädsla. Boken innehåller grunderna i KBT nämligen att utmana sina rädslor genom att utsätta sig för det som är obehagligt, men göra det i lagom takt. I boken börjar de med en leksakshund för att sen låta veterinären möta några söta små valpar och till slut är hon redo för sitt arbete igen.
Jag tror ju stenhårt på att böcker kan göra skillnad och jag tror också på KBT så det här är en bra kombination. En bok som man kan använda för att prata med barn om olika rädslor och hur man kan utmana sig själv så att ens rädslor inte längre behöver vara ett hinder.
Enligt en artikel som skickades med boken så har KBT visat sig vara en effektiv behandlingsmetod vid ångest hos barn. En del i KBT är exponering, alltså att utsätta sig för det som är obehagligt. Föräldrar och andra viktiga vuxna i barnets närhet och hur de förhåller sig till barnets ångest påverkar. Om barnets viktiga vuxna har tilltro till barnets förmågor, accepterar negativa känslor och visar att det är ok att närma sig det som känns obehagligt och stöttar i det så har det en positiv påverkan.
Illustrationerna har dova färger som oranget och brunt och lite annorlunda stil. Påminner lite om Alfons Åberg illustrationerna där riktiga detaljer klipps in i bilderna, exempelvis löv, träd, fåglar och en tavla. Illustrationerna innehåller också en del roliga detaljer som små djur som tar hand om varandra.
Skriven av Lars Klintwall som är lektor i psykologi och forskar inom barnpsykoterapi, samt arbetar som barnpsykolog på en vårdcentral. Illustrerad av Amanda LeCorney som även är arkitekt. Utgiven av Natur&Kultur.

Räven och tomten (pop-up-bok med luckor)

Illustrationerna är fantastiskt fina!

23 november 2019

Räven och tomten av Astrid Lindgren och Eva Eriksson är en helt underbart fin pop-up-bok! Jag älskar ju Astrid Lindgrens berättelser men här är det illustrationerna som gör boken. Fantastiskt fina och stämningsfulla!

Mormor och morfar är seglare

Härlig seglarbok

13 oktober 2019

Vi har läst Mormor och morfar är seglare av Monica Lindman och Anna Westin. En härlig bilderbok om segling. Ella följer med mormor och morfar på deras segelbåt Salt som är en stor segelbåt med en jolle på släp som de kan göra kortare båtturer med. Ella får hjälpa till att hissa segel och de seglar ut på öppet hav för att avsluta dagen i en vik där de tar en tur med jollen, badar och grillar fisk. "Ella undrar hur mycket mys man kan orka med på en och samma dag."
Jag är ingen seglare, har bara seglat några gånger men boken får en att bli sugen på att segla och den vill också lära läsaren en del om segling. Härligt att få skapa minnen med mormor och morfar. Såna där minnen en vill stoppa i en burk och spara till mörka vinterdagar.
Illustrationerna är fina och alla uppslag har nyanser av blått eftersom boken ju handlar om havet. Illustrationerna får berättelsen att kännas levande och Ella, hennes mormor och morfar charmiga. En fin bok!

Japan : små roliga fakta

Charmig, rolig faktabok

2 oktober 2019

Japan små roliga fakta av Therese Cardell är en jättecharmig faktabok och både jag och min 10-åring har lärt oss nya saker. Roliga fakta varvas med supersöta illustrationer! Om Shinkansen fanns i Sverige skulle en kanske våga boka tåg och tänka att en kommer fram i tid! Det är nämligen ett japanskt snabbtåg som aldrig är försenat. Min 10-åring är intresserad av Japan och läste ut den här snabbt. I slutet av boken finns ett tärningsspel och på faktasidan om Origami kan du också lära dig hur du viker en japansk rödräv. En rolig, charmig, söt bok som vi verkligen ger tummen upp!

Lilla nej-boken

En bok om samtycke för de yngre barnen

11 juni 2018

Jag och 5-åringen har läst Lilla nej boken av Sarah Sjögren och Anna Forsmark. Ett manus jag faktiskt fick läsa innan det fått ett förlag. Hurra att det blev en bok! Billie får lära sig vad man egentligen får bestämma själv. Mjukiskatten Kattis och fröken hjälper till och förklarar. Får man säga nej till en kram? Får man bestämma att man vill ha shorts på vintern när pappa säger det är kallt? Får man säga att man inte vill sitta i frökens knä? Och när får man säga stopp? En bok om samtycke för de minsta. Längst bak i boken finns frågor att fundera på och diskutera tillsammans med barnen. Idag har jag pratat samtycke med elever på högstadiet. Börjar man redan i förskolan eller ännu tidigare och sen anpassar pratet hela vägen upp i tonåren så blir pratet då mycket lättare och färre barn utsätts förhoppningsvis för kränkningar och brott.
Bra med konkreta exempel från barns vardag och Kattis som tydliggör. Läsaren får lära sig stopphanden. Bilderna är rätt enkla, men visar känslorna och budskapet texten vill förmedla på ett fint sätt. En bra och viktig bok att läsa både hemma och i förskolan. Hoppas framförallt många förskolor köper in den för alla barn får inte lära sig om personliga/kroppsliga gränser och samtycke hemma.

Det vilda alfabetet

Vacker ABC-bok om djur i naturen

5 maj 2018

En fin bok om alfabetet som är både en klassisk ABC-bok och faktabok om naturen i ett. Vackra, detaljrika akvarellmålningar av djur och natur. Till varje bokstav och djur finns ett kort rim och en faktatext. En bok som passar perfekt för den som lär sig alfabetet och som lär både små och stora om djuren i vår natur.