Användarprofil @barnbokstips / Betyg & recensioner

Betyg & recensioner av @barnbokstips

Antal betyg: 81
Antal recensioner: 77

Billie Lou och Lille Bo på begravning

Fin, charmig och med barnperspektiv

17 augusti 2019

Billie Lou och Lille Bo är bästisar och eftersom Lille Bos farfar har dött ska Billie Lou följa med på begravningen. Barnen har frågor om hur begravningar går till och Lille Bos pappa försöker förklara. Man är ledsen, gråter och sjunger samtidigt.
Vi får följa med på begravningen där Billie Lou och Lille Bo hjälps åt att sjunga och gråta, hinner ta en paus och hitta en död mus som de ska begrava och så blir det men kanske inte riktigt som de själva tänkt sig musbegravningen.
En bok med barnperspektiv och full av humor och värme! Illustrationerna och berättelsen matchar fint och både huvudkaraktärerna och övriga är charmigt illustrerade. Bilderbok som enligt mig passar från ca 4-7 år.

Alla små lögner

Perfekt bok för mellanstadieåldern

11 juli 2019

Alla små lögner handlar om Lova som flyttar till en ny stad med sin pappa och till en pytteliten lägenhet. Hur ska det bli att börja i en ny klass där alla bor i fina hus? Dagen innan biter dessutom Lovas hund sönder hennes jacka. På väg till skolan och första dagen i nya klassen 5A blir det bara så att Lova snor en jacka och sen trasslar hon in sig i den ena lögnen efter den andra för att passa in. Det blir nästan jobbigt att läsa om alla lögner, man liksom skäms över Lova och tycker synd om henne på samma gång. Trots lögnerna tycker jag som läsare om Lova och vill att det ska gå bra för henne. Jag tror alla kan känna igen sig i känslan att vilja passa in, vara rätt och bli godkänd. Som tur är finns schyssta klasskompisar som försöker hjälpa Lova ut ur trasslet. En bok om nya vänner, kärlek och att hitta sin nya plats i en ny stad och en ny klass. En bra bok för mellanstadieåldern.

Jag äger min story

Böcker som den här kan göra skillnad

11 juli 2019

En viktig bok som gör skillnad precis som Henriettas föreläsningar på högstadieskolor gör skillnad. En självbiografi om att växa upp i en dysfunktionell familj med en pappa som missbrukade och där även våld förekom. En bok som inger hopp eftersom Henrietta beskriver hur både stödgrupp för barn och terapi som vuxen hjälpt henne. Även konkreta tips på vanor och tänk som hjälpt Henrietta.

Kvarnpojken

Spännande och gripande

7 juli 2019

Kvarnpojken av Erika Larsson Norlund är en spännande bok där vi får följa olika generationer i en liten by. Dåtid och nutid vävs till slut samman genom Adrian som trots att han inte får störst utrymme i boken är huvudpersonen. Adrian blir mobbad i skolan och till slut väljer familjen att lämna storstaden och flytta till morfaderns hus i en liten by. Vad är det egentligen som har hänt i byn där hans morfar växte upp? Är de ensamma i huset eller finns det något där de inte kan se och vem är damen som Adrian ser gå upp och ner i ån? Jag tänker att ett budskap i boken är hur det som händer personer i en generation kan påverka även kommande generationer. I det här fallet hur mobbning, hot och våld i en generation får konsekvenser även för kommande generationer. Ett tydligt budskap är också vikten av att vara schysst och att låta människor vara som de är.
Boken hade behövt ytterligare korrekturläsning då det är vissa meningar som har konstig meningsbyggnad, nåt felstavat ord och på ett ställe funderar jag på om det inte blev fel tempus ett tag. Utifrån att jag själv skriver böcker vet jag hur lätt det är att missa saker när man korrekturläser. Oavsett detta så är det en bok jag kan rekommendera för läsåldern ca 11-14. Fungerar säkert som högläsning även för barn från ca 9 med tanke på att den kan vara lite läskig att läsa själv. Finns att köpa i nätbokhandeln och via Visto förlags hemsida.

Den modiga lilla kaninen och spökena i garderoben

Klassisk godnattsaga

30 juni 2019

Den modiga lilla kaninen och spökena i garderoben är en bilderbok för de yngre. För oss har böckerna om Ingrid varit böcker vi läst om och om igen för båda våra killar när de var små och jag tror den här kan bli en sådan bok för yngre barn nu. Kanin som är rädd för mörkret och spökena. Kanin som ser spökena som de vuxna först inte ser. Föräldrarna som inte tar rädslan på allvar förrän de själva svimmar och kissar på sig av rädsla och Kanin får bli den modiga och prata vett med spökena. Charmiga illustrationer! Gillar att spökena ser självlysande ut. Enkel, klassisk story som brukar gå hem hos barn.

Sommarens skatter

Härlig sommarbok

12 juni 2019

Sommarens skatter av Jenny Lindqvist är tredje boken om två syskon som möter de olika årstiderna. Här är de sommar och de gör en utflykt till stranden med pappa. Letar snäckor, bygger sandslott med mera. Författaren bjuder in läsaren genom frågor. Längst bak kan läsaren också lära sig mer om snäckor. Det är en fin serie om årstiderna och Sommarens skatter illustrerad i ljusa sommarfärger. Rekommenderar hela serien för barn 3-6 år!

Den långa resan

Poetiskt om sorg med otroligt vackra bilder

31 maj 2019

Den långa resan är en finstämd berättelse om två vänner som behöver ta farväl, om fin vänskap, minnen och sorg. "Handen var varm och torr. Tunn och sval. Liten och stor. Benig och senig.
- Kommer du aldrig tillbaka? viskade Undra?
- Nej, men jag är alltid hos dig, sa Vandra och slöt ögonen."
Bilderna är tavlor i sig, otroligt vackra och speglar känslorna i boken väl. Min röst bryts när jag läser för min 6-åring men jag tror det är viktigt att våga läsa böcker för barn även om tunga ämnen. Det här är en bok om livets gång men som visar att alla minnen finns kvar och de vi saknar finns på så sätt med oss för alltid. Författare Sofia Hedman, illustratör Emelie Gårdeler

Skuggan och skolsabotören

Spännande serie. Normkreativ

24 maj 2019

Skuggan och skolsabotören är tredje boben om Skuggan, den hemliga hjälten som åker skateboard på natten och hjälper människor som råkat illa ut. Tuva går sista terminen i nian. Hon har världens bästa flickvän, Julia. Hennes mamma som är uppfinnare och rik har donerat massa pengar för att bygga en aktivitetshall till stadens barn och ungdomar. Tuvas kompis Albin ska vara skateboardinstruktör men så kommer hans stökiga bror tillbaka till stan och Albin blir orolig. Dessutom är det någon som vandaliserar skolan och eleverna känner sig hotade. Det finns även de som vill hämnas på Skuggan. Hur ska det gå? Serien passar från ca 12 år och upp i högstadiet. En serie som rymmer många viktiga ämnen och är inkluderande på flera sätt både vad gäller HBTQ-personer och personer med npf-diagnoser. Läsaren får möta flera starka kvinnliga karaktärer och att vara schysst och hjälpa andra står i fokus. Den tar även upp dåliga hemligheter som missbruk i familjen. En spännande och rätt lättläst serie för tonåringar!

En tapir för mycket

Charmig serie!

20 maj 2019

"Mango & Bambang En tapir för mycket" är tredje delen i serien om tapiren Bambang. Böckerna är till utseendet som söta karameller och även berättelserna är just söta. Tapirer lever i djungeln, men Bambang bor i stan hos Mango. I den här boken dyker hans kusin upp i form av ett paket på posten. Bambang känner snabbt att det blir en tapir för mycket och att Mango verkar tycka bättre om kusinen än honom. Ska Bambang stanna eller åka tillbaka till djungeln? En kapitelbok på 142 sidor om att höra hemma och vem som är ens riktiga familj. Vi har läst alla tre böckerna och tycker de är charmiga och de går rätt snabbt att läsa. Dessutom väldigt fina och färgglada i bokhyllan!