Användarprofil @barnbokstips / Betyg & recensioner

Betyg & recensioner av @barnbokstips

Antal betyg: 150
Antal recensioner: 146

Signe och spöket

Söt berättelse om att vara rädd för spöken

7 mars 2020

Signe och spöket är en söt berättelse om att vara rädd för spöken. Det händer mystiska saker i Signes rum på nätterna och hon ser mystiska skuggor men de vuxna säger bara att spöken inte finns. Signe ska ha barnvakt och hon gillar inte barnvakter för de bara glor i sina telefoner men barnvakten Hanna visar sig vara schysst. Hon hjälper Signe att göra en spökfälla. Frågan är kommer de fånga ett spöke?
Berättelsen är fin och många barn kan säkerligen känna igen sig i rädslan för spöken och otäcka monster under sängen. Illustrationerna är fina. Signe verkar bo på landet och hon har ett sånt där fönster som man kan sitta i och som jag alltid drömt om att ha. Illustrationerna är fulla av söta, roliga detaljer. Alltid kul med detaljer i barnrummen som man kan titta på och se vad barnet i berättelsen tycker om. Signe verkar bland annat gilla att skjuta pilbåge, hon har en söt kanin, verkar spela innebandy och tycker om att rita.
En fin bilderbok för 3-6 + år.

Veterinären som var rädd för hundar : hjälp ditt bar...

Bra bok om att utmana sina rädslor

9 februari 2020

"Veterinären som var rädd för hundar" är en bok som på ett lekfullt sätt vill hjälpa barn att övervinna rädslor. De flesta människor har någon rädsla som kommer i vägen för det man vill göra. I boken har veterinären blivit skrämd av en hund så nu kan hon inte längre ta hand om hundarna som kommer till kliniken. Anton och Jasmin kommer dit med Antons hund Max som inte vill äta, men förstår att de först måste hjälpa veterinären bli av med sin hundrädsla. Boken innehåller grunderna i KBT nämligen att utmana sina rädslor genom att utsätta sig för det som är obehagligt, men göra det i lagom takt. I boken börjar de med en leksakshund för att sen låta veterinären möta några söta små valpar och till slut är hon redo för sitt arbete igen.
Jag tror ju stenhårt på att böcker kan göra skillnad och jag tror också på KBT så det här är en bra kombination. En bok som man kan använda för att prata med barn om olika rädslor och hur man kan utmana sig själv så att ens rädslor inte längre behöver vara ett hinder.
Enligt en artikel som skickades med boken så har KBT visat sig vara en effektiv behandlingsmetod vid ångest hos barn. En del i KBT är exponering, alltså att utsätta sig för det som är obehagligt. Föräldrar och andra viktiga vuxna i barnets närhet och hur de förhåller sig till barnets ångest påverkar. Om barnets viktiga vuxna har tilltro till barnets förmågor, accepterar negativa känslor och visar att det är ok att närma sig det som känns obehagligt och stöttar i det så har det en positiv påverkan.
Illustrationerna har dova färger som oranget och brunt och lite annorlunda stil. Påminner lite om Alfons Åberg illustrationerna där riktiga detaljer klipps in i bilderna, exempelvis löv, träd, fåglar och en tavla. Illustrationerna innehåller också en del roliga detaljer som små djur som tar hand om varandra.
Skriven av Lars Klintwall som är lektor i psykologi och forskar inom barnpsykoterapi, samt arbetar som barnpsykolog på en vårdcentral. Illustrerad av Amanda LeCorney som även är arkitekt. Utgiven av Natur&Kultur.

Mormor och morfar är seglare

Härlig seglarbok

13 oktober 2019

Vi har läst Mormor och morfar är seglare av Monica Lindman och Anna Westin. En härlig bilderbok om segling. Ella följer med mormor och morfar på deras segelbåt Salt som är en stor segelbåt med en jolle på släp som de kan göra kortare båtturer med. Ella får hjälpa till att hissa segel och de seglar ut på öppet hav för att avsluta dagen i en vik där de tar en tur med jollen, badar och grillar fisk. "Ella undrar hur mycket mys man kan orka med på en och samma dag."
Jag är ingen seglare, har bara seglat några gånger men boken får en att bli sugen på att segla och den vill också lära läsaren en del om segling. Härligt att få skapa minnen med mormor och morfar. Såna där minnen en vill stoppa i en burk och spara till mörka vinterdagar.
Illustrationerna är fina och alla uppslag har nyanser av blått eftersom boken ju handlar om havet. Illustrationerna får berättelsen att kännas levande och Ella, hennes mormor och morfar charmiga. En fin bok!

Japan : små roliga fakta

Charmig, rolig faktabok

2 oktober 2019

Japan små roliga fakta av Therese Cardell är en jättecharmig faktabok och både jag och min 10-åring har lärt oss nya saker. Roliga fakta varvas med supersöta illustrationer! Om Shinkansen fanns i Sverige skulle en kanske våga boka tåg och tänka att en kommer fram i tid! Det är nämligen ett japanskt snabbtåg som aldrig är försenat. Min 10-åring är intresserad av Japan och läste ut den här snabbt. I slutet av boken finns ett tärningsspel och på faktasidan om Origami kan du också lära dig hur du viker en japansk rödräv. En rolig, charmig, söt bok som vi verkligen ger tummen upp!

Det vilda alfabetet

Vacker ABC-bok om djur i naturen

5 maj 2018

En fin bok om alfabetet som är både en klassisk ABC-bok och faktabok om naturen i ett. Vackra, detaljrika akvarellmålningar av djur och natur. Till varje bokstav och djur finns ett kort rim och en faktatext. En bok som passar perfekt för den som lär sig alfabetet och som lär både små och stora om djuren i vår natur.

Hallå världen! En flickas upplevelse av kriget i Syr...

Alla borde läsa denna!

1 maj 2018

En bok alla bör läsa! Den gör ont att läsa! Får mig att sluta andas ibland. Tårarna rinner. Det kunde ha varit mina barn och jag. Det är ett krig som fortfarande pågår och människor dör. Människor bombar andra människor. Bombar barn.

Bana är 8 år när hon med sin mamma skriver denna bok. Jag minns henne från nyhetssändningar. Flickan som twittrade om krigets fasor för att omvärlden skulle vakna. Hur hon var ett hot mot regimen. Banas bok borde alla läsa! Den borde användas i undervisning! Den riktar sig till barn 9-12 år. Jag läste korta utdrag ur boken för min 8-åring, men jag skulle säga att den passar mellanstadiet och uppåt och mycket väl kan läsas på högstadiet.

"När vi kom upp var det riktigt, riktigt illa. Det såg ut som om någon hade tagit en hammare och slagit sönder vår gata i en miljon bitar"/Bana

"När jag tänker på henne och Yasmins mamma och på alla som dött i vårt hemland de senaste sex åren, och alla som fortsätter att dö - hundratusentals av våra vänner, grannar och syriska landsmän - då står jag inte ut. Så många mammor, systrar, söner, barn - så många barn - som är borta"/ mamman

"Det finns inga barn i Syrien. Ni tvingades bli vuxna allihop - förstå vad det är att döda, uppleva rädsla och svält och smärta på ett sätt som alla barn borde skyddas från."/ mamman

"Jag blev väldigt sjuk. Det kanske var för att jag var sjuk i hjärtat som jag blev sjuk i kroppen."/ Bana

"Jag hjälper människor genom att berätta om krig och hur hemskt det är - särskilt för barn. Du kan också hjälpa till genom att ge pengar till människor som hjälper folk i Syrien, till exempel organisationer som försöker hjälpa flyktingar som har det svårt."/ Bana

Läs den!

Flora Wolf och Järnklockorna

Första boken i en triologi och vi gillar!

21 juli 2021

Flora Wolf och järnklockorna handlar om föräldralösa Flora som hamnat i knipa när storasyster Nike inte skickat pengar till hyran på flera månader. Hyresvärden Haspen kommer snart tvinga Floras lillebror till arbete som eldare fast han bara är 7 år. Flora måste hitta ett sätt att få ihop pengar snabbt. Hon ber sin vän Hermes om hjälp men han kan inte ge henne arbete däremot får hon ett Pandoralås och det visar sig vara början på ett spännande och svårt äventyr. Boken har flera starka, coola, mäktiga kvinnliga karaktärer och Flora är en supercool och modig tjej som trots att hon är kort klarar mer än de flesta och hon är en jäkel på att få upp lås. Linn Åslund debuterade med triologin om Ester Tagg. Vi läste de två första och gillade dem! Rebecka Helmersson illustrerade även Ester Tagg och nu är Linn och Rebecka tillbaka med första delen i en ny triologi. Det är ett finfint samarbete där Rebeckas illustrationer i svartvitt ger oss en tydlig bild av karaktärerna. Coola, snygga illustrationer. Både jag och Elias 8 år tyckte om boken och vi läser gärna nästa bok. Spännande och bra för lågstadieåldern!

Meja och Barca-bollen

Fin och normbreddande bok om fotboll

21 juli 2021

Meja och Barcabollen är uppföljaren till Meja och de magiska fotbollsskorna från 2019. Meja gillar fotboll och Bruno som är några år äldre lär Meja massa bra tricks, han är lite som hennes egen PT. I den här boken har Bruno fått en ny fotboll av sin pappa som aldrig ger honom något och som för det mesta bara är sur. Det är en riktig Barcaboll säger Bruno. När de ska ut och öva händer det som inte får hända, bollen går sönder och det är Mejas fel. Bruno blir ledsen och arg och bara sticker. Utöver det verkar kompisen Linn inte alls glad längre åt att Meja har börjat i Berga United. Snarare arg och avundsjuk och då får Meja veta att något hemskt hänt med Bruno. Det här är en bok om fotboll och vänskap och även om varannanveckaliv, när pengarna inte alltid räcker och krångliga familjerelationer. Bettina Johanssons illustrationer gör boken ännu bättre, en favoritillustratör här hemma. En bok som genom både text och bild är med och breddar normerna. Olika hudfärger, kroppsformer, funktionsvariationer mm i bilderna. Vi har även läst första boken och gillade den. Den här har bara jag läst än så länge för att recensera men jag är säker på att vår 8-åring skulle tycka om den. Jag har två söner och det känns viktigt att läsa böcker där det är tjejer i huvudrollerna och tjejer som är aktiva, modiga, som tar för sig, är roliga osv osv. Böckerna om Meja är skrivna av Helena Lund-Isaksson.

Min mamma är en tiger

Charmig, fin berättelse om våra olikheter

14 juli 2021

Min mamma är en tiger är en charmig och varm berättelse om våra olikheter och att se på oss själva och våra kroppar med kärlek. Tänk så tråkig världen skulle vara om alla såg likadana ut. Vad tror ni det är som gör att Eliza tycker att hennes mamma är en tiger? Det får ni veta om ni läser den här fina boken för barn ca 3-7 år. Färgglada illustrationer med olika former, utseende och färger på människorna. Bilder som gör en glad och jag tänker att boken också kan vara en uppmaning till alla vuxna att se på sig själva med barnens ögon och inte den kritiska blick som kommer med åren.