Betyg & recensioner av @barnbokstips

Antal betyg: 133
Antal recensioner: 129

Som du fattas mig

Spännande och bra

2 juli 2020

"Det finns en sak som är värre än att vara ensam i mörkret. Och det är att inte vara ensam i mörkret"
Elin Lindholm har skrivit en spännande spökhistoria som hela tiden trappas upp när det kommer till spänning och man vill läsa vidare för att se hur det går. Vi får följa ungdomarna Saga och Theo som förs samman genom mystiska sms från Saga till Theo. Det är bara det att Saga inte skickat några sms. Theo som har kompisar men som aldrig blir vald först, som känner sig ensam trots att han är bland vänner, som längtar efter att vara den man ringer först, att inte bli vald i andrahand. Theo som inte vill vara som de andra killarna där allt går ut på att skämta om varandra, håna och trycka ner varandra. Vänskap uppbyggd av elaka kommentarer men där alla säger att det ju bara är på skoj. Saga får Theo att våga vara sig själv, som att han är viktig och de har kul tillsammans tills det kommer ytterligare ett sms. Dessutom känns det som att någon är närvarande i rummet trots att ingen syns. En småläskig spökhistoria om att hjälpa någon att få ro. Samtidigt en bok om vänskap och med många kloka poänger när det gäller riktig vänskap och om att det vi fokuserar på växer så det gäller att fokusera på rätt saker.
Är det någon liten sak jag tänker inte riktigt går ihop med verkligheten är det att Theo får ledigt från skolan när Sagas mamma ringer hans lärare för att Saga är sjuk. Men äh det är ju för att få till berättelsen så det är strunt samma! Det är en bok jag vill att min äldsta son som snart är 11 ska läsa. Tänker att den kanske kan vara lite läskig att läsa själv för de yngre men då passar den ju bra att ha som högläsningsbok. 9-12 år ålderskategorin.

Jag ger det ett år

Blev verkligen berörd

6 juni 2020

Ida Berner har skrivit en bok som jag verkligen fastnade för, som berör, som jag känner igen mig i, som får mig att bli ledsen och frustrerad men också hoppfull. Ida och jag är båda skolkuratorer och hon beskriver det vi båda möter i våra arbeten. Boken fick mig att tänka på de ärenden jag haft där soc blivit inkopplade och barn faktiskt blivit placerade. Ibland har det blivit riktigt bra, ibland inte alls bra. Vi har jobb som ibland verkligen kan påverka människors liv och det är ett stort ansvar. Det gör ont och är otroligt frustrerande i de fall det av olika anledningar inte blir bra.
Huvudpersonen Millan tycker det mesta i livet är skit. Hon saknar sin mormor som är död men också sin mamma som fortfarande lever och delar hem med Millan men som inte är närvarande utan festar, knarkar och prioriterar allt utom Millan och hennes småsystrar. Millan får ta ett stort ansvar. Plugget är drygt och många är taskiga men hon har sina bästisar och en dag kommer även Acke, som bor i ett familjehem och som vill ha Millan. Det är en bok om tonår, viljan att vara som alla andra, om syskonkärlek, ansvar,kärlek, om missbruk, ångest och självskadebeteende. Ida skriver på ett sätt som gör boken lättläst och man dras in och vill fortsätta läsa, vill veta hur det går. Hon får mig att verkligen känna med Millan. Ett viktigt budskap i boken som Ida utvecklar i efterorden är att vi vuxna måste våga se, fråga och agera! Så många barn och ungdomar bär på svåra hemligheter och vi måste få dem att våga berätta! Bra också med hänvisningar till bra hjälporganisationer för ungdomar längst bak i boken.
Jag tycker däremot förlaget valt fel ålderskategori när de satt 9-12 år. Jag tycker det är en bok som passar från 12-15 år.
En bok jag själv önskar att jag hade kunnat skriva. Dessutom blev jag alldeles varm i hjärtat när jag läst några sidor och Millan läser Elton får en idé för sina syskon, det är ju min bok.

Retkusinen

Bra bok med igenkänning

26 maj 2020

Två kvällar i rad har vi läst Retkusinen av Ulrika Hjort och Kelly Sallinen. Max och mormor ska till Skansen men ingen har berättat att kusinen Mimmi ska med. Retkusinen som är större och kan så mycket mer än Max. Det blir många suckar och sura miner tills det plötsligt vänder och ja varför det vänder får ni se om ni läser boken. Vi känner inte igen oss i sura miner när det gäller barnens kusiner men däremot kunde Elias känna igen sig när det gäller brorsan för det är inte alltid så lätt att vara yngst och vilja kunna sånt som storebror kan. En berättelse många barn nog kan känna igen sig i och vår 7-åring gillar den! Kelly Sallinen har illustrerat en av våra absoluta favoritböcker Viktors nya tröja och vi gillar stilen!

Det stora tältäventyret

Vill locka barn ut på äventyr i naturen

21 maj 2020

Det stora tältäventyret är andra delen i Äventyrliga klubben. Vidar gillar naturen och äventyr och nu ska han för första gången få träffa sin idol äventyraren My Modig och ensam få åka på äventyr med henne. De åker till en ö för att tälta och möter en arg gubbe Rune Runesson som inte vill ha dem där. Han ska bygga hotell på ön och någon försöker stoppa honom och han tror att det är Vidar och My Modig. Vem är det som försöker stoppa hotellbygget? Är det kanske Skogs-Maja som smyger runt om natten? Eller finns det varelser runt dem som inte syns? Det blir ett äventyr utöver det vanliga för Vidar med ny vänskap och upptäckter som kanske gör att bygget kan stoppas. Boken innehåller även lite tips för den som vill ut på äventyr. Hur gör man när man ska friluftsbajsa? Vad är allemansrätt? Hur gör man upp eld och hur packar man bäst? En kapitelbok för 6-9 år med illustrationer i svartvitt på vissa uppslag. En fin bok som vill locka barn till äventyr i naturen.

Nella har inte tid att gå och lägga sig

Rolig, charmig, fantasifull

19 maj 2020

Nella har inte tid att gå och lägga sig är första boken i en ny serie om Nella och pappa. En härlig vardagsberättelse om att inte vilja gå och lägga sig som både stora och små kan känna igen sig i. Även en påminnelse till oss vuxna om att med fantasi och lek kommer man långt och något som lätt kan bli till tjat, bråk och kamp underlättas när vi har tiden att göra saker i lugn och ro och med glimten i ögat. Nella har en pappa som gör just det. Innan Nella och dockan Lina är redo för sängen har de hunnit vara både brandmän, prinsessor i kungariket Zznarkistan, djur på cirkus och druckit husets special: Aqua-fantastico de la kranovattno på restaurang.
Jag gillar illustrationerna med vardagsbilder i hemmiljö som förvandlas till de fantasilekar Nella och pappa leker. Bilderna visar spralliga, nyfikna Nella och hur kul hon och pappa har. En bilderbok jag och min 7-åring varmt rekommenderar!

Rune fattar klimatet

Fakta och berättelse i ett

17 maj 2020

I första boken om Rune får vi lära oss om el och hur den produceras. I Rune fattar klimatet får läsaren och Rune lära sig om klimatet, hur det fungerar och hur vi människor påverkar det negativt men också vad vi kan göra för att minska klimatpåverkan. Utöver det så får läsaren på varje uppslag en fråga där svaret kan hittas i bilden. Ett sätt som gör att läsaren också spanar in illustrationerna lite extra. En lättförståelig bok som öppnar upp för prat och med kunskap kan vi vara med och förändra. Alla kan göra skillnad. Det kanske inte blir en bok vi läser många gånger men många böcker läser man bara en gång men de gav något ändå. Perfekt att läsa i förskolan eller f-klass.

Nattsyster

Fantasifull berättelse om att hitta modet

3 maj 2020

Jag gillar Karin Jacovs barnböcker och så även denna! Nattsyster är en fin berättelse om att hitta modet inom sig och den får mig att tänka på Astrid Lindgrens Allrakäraste syster. Lill-Nova älskar att gunga men blir bortjagad av Stor-Nova och hennes kompisar. Det är som att hon knappt får finnas till känns det som. Lill-Nova vågar inte gå till gungorna på dagen eftersom hon är rädd för Stor-Nova, men hon är inte rädd för mörkret så hon börjar gå dit på natten och en natt möter hon en annan flicka. En flicka som är väldigt lik Lill-Nova. Det är hennes nattsyster och med hjälp av henne hittar hon modet.
Jag tycker om Karin Jacovs berättarstil och språket är fint "Vi är vilda, fria och magiska" Illustrationerna av Mattias Andersson passar väl till berättelsen och jag gillar den här stilen i barnböcker. En fantasifull bok och med budskapet att hitta modet inom sig och våga stå upp emot de som är taskiga. Berättelsen kan säkert många barn känna igen sig i och kan öppna upp för samtal om hur man är en schysst kompis, turtagning, att våga säga ifrån osv. Har ni inte läst Karin Jacovs böcker om Malte Modig så klicka hem någon av dem när ni klickar hem den här (eller om ni lånat dem från biblioteket). Läsålder 3-6 år.

Hundäventyret

Deckare med djur i fokus

3 maj 2020

I Djurdeckarna Hundäventyret får vi följa bröderna Jakob och Joakim som tillsammans med några andra barn upptäcker att ett flertal hundar försvunnit. Det hela börjar när de möter Isak utanför affären. Han har precis upptäckt att hans hund Nelly är borta. De börjar tillsammans leta efter Nelly och möter flera andra som också letar efter sina hundar som försvunnit. Var kan de ha tagit vägen? Där hundarna försvunnit hittar de hundgodispåsar av samma märke. Kan det vara någon som stulit hundarna och isf vem? Det här är tredje boken i serien Djurdeckarna. Bra böcker för den som kan läsa själv, som fått lite fart på läsningen men som fortfarande kan behöva illustrationer för att underlätta. Kapitlen är på några sidor, illustrationer i färg på alla uppslag och rätt stor text. Funkar så klart även bra för högläsning. Lagom spännande och böcker med djur brukar vara populära. Längst bak finns tips från polisen vad man kan göra om man ser ett djur eller ett barn i en varm bil om de visar tecken på överhettning.

Melker larvar sig

Fin berättelse och gillar de söta fantasidjuren

28 april 2020

Nu har vi läst den fina berättelsen Melker larvar sig två kvällar i rad på 7-åringens begäran. Boken får 10 av 10 enligt honom och jag tycker också att berättelsen om Melker är väldigt fin! Kusin Lovis kommer på besök, hon virvlar in och de leker för fullt. En hittad larv får med dem ut i trädgården där de rullar i mattor, klättrar i träd. Sen virvlar Lovis in i Kerstins rum och Melker följer efter även fast han vet att ingen som inte tappat alla sina mjölktänder får komma in. När Kerstin ryter UT hamnar det en skavande Sten i Melkers mage.
Det är en berättelse om mycket energi, fantasifulla lekar, oro när ett syskon blir argt och hur man kan bli sams. Illustrationerna är fina och jag älskar de fantasifulla små figurerna i stil med Sven Nordqvists små figurer i Pettson och Findus. Roliga små detaljer i bilderna. Jag tyckte mig se två små cyklister men det var visst dammtussar...En detalj i bilden gjorde att jag fick förklara vad tamponger är och jag hade svårt att hålla mig för skratt när sonen kollade med stora ögon och förskräckt min. Det här är andra boken om Melker. Första boken heter Melker pyntar sig. Böckerna är normbreddande, fina och charmiga. Läsålder 3-6 år men passar säkert upp till 8.