Användarprofil @barnbokstips / Betyg & recensioner

Betyg & recensioner av @barnbokstips

Antal betyg: 155
Antal recensioner: 151

Vem låter om natten? - i parken

Upprepning och rim perfekt för de yngsta!

20 februari 2022

Upprepning och rim precis som så många små barn tycker om. En bok att läsa många gånger för de allra yngsta. Vem låter om natten i parken av Karin Askerin och Amanda Karlsson är andra boken i en serie för de yngsta läsarna och jag är ganska säker på att det kommer en tredje¿ Vem låter om natten i skogen är den första. Illustrationerna är roliga och söta och natt ja det är det i hela boken så färgerna är mörka. Passar perfekt i present till den som är liten och att ha på förskolor. Läste om en förskola som gjorde flanosaga av den första boken. Kul sätt att använda den på!

Mardrömsbrevet

Spännande bok där läsaren får vara med

20 november 2021

Mardrömsbrevet av Lisa Medberg och Angelica Kraft låter läsaren vara med. En vålnad är berättarrösten som vänder sig direkt till läsaren och förklarar vissa gåtor och frågor i boken. Läsaren får även själv en chans att vara med och lösa mysteriet som boken handlar om. Vi får följa en arg och självupptagen Grevinna i hennes jakt på en hemlighet som hennes pappa Greven gömt väl innan sin död. En hemlighet som även någon annan letar efter men Grevinnan vet inte vem. Läsaren får följa med på jakten och ut i världen till kända, historiska platser där ledtrådar finns gömda. En spännande bok som engagerar läsaren samtidigt som läsaren får lite kunskap om både historiska platser och vetenskap. Läsålder 9-12 år och kanske passar den bäst att högläsa för de yngre i den kategorin för att tillsammans fundera kring gåtorna. En bra och spännande bok.

Som vanligt, Einar?

Fin bilderbok om och för de tysta barnen

19 oktober 2021

Som vanligt Einar? är en berättelse i vardagsmiljö om de tysta barnen, om de som drar sig undan fart och höga ljud, som sätter sig lite utanför och hellre lyssnar men som har massa kunskap inom sig. Det är en berättelse om Einar som leker för sig själv i kojan han byggt och som hellre är där än på fotbollsplanen med de andra men som samtidigt fantiserar om hur det skulle vara att ha en kompis. Einar funderar och så en rast är Sandrine där utanför kojan, hon närmar sig men rasten tar slut och de måste in till nästa lektion. Sandrine är inkännande och sätter sig bredvid Einar, lite utanför ringen och när han inte själv får fram orden så hjälper hon honom. Ett barn som visar att alla kan få höra till fast på olika sätt, som visar att med rätt stöd så går det. Det är en fin och varm berättelse om ett tyst barn och om vänskap. En berättelse som jag hoppas kan öppna upp för samtal i barngrupper om våra olikheter, om vänskap och en bok för de tysta och tillbakadragna barnen att få känna igen sig i. Illustrationerna visar Einars fantasivärld och vad han tänker på där i sin koja, de visar hur barn närmar sig varandra och hur de stöttar varandra. Barnen i klassen har olika hudfärger och fint också att huvudpersonerna får vara en kille och en tjej som hittar varandra och blir vänner. Text och bild av Eva Amström Sundman.

Ett Ett Två

En spännande bladvändare med djup

7 oktober 2021

Ett ett två av Kaj Hagstedt är en spännande bok för 9-12+ år som också har ett djup i sig. I samhället där Joel bor brinner det om nätterna. Någon tänder på förskolor, skolor och andra byggnader och oron sprider sig bland invånarna. Joel smyger ut en natt för att spana och sedan får han även med sig kompisen Inka ut för att spana om nätterna. Joel spanar för att komma bort från allt det jobbiga hemma och om han kan stoppa den som eldar kanske hans skuldkänslor minskar för då har han i alla fall gjort något bra. Hemma finns storebror Mikael som har ont och måste steloperera ryggen efter en bilolycka. En olycka som Joel känner är hans fel. En spännande bok om jakten på en pyroman men också om skuld, om att känna sig bortglömd och om längtan efter att bli sedd, om syskonrelationer och vänskap. En riktig bladvändare. Jag hoppas och tror att min 12-åring kan tycka om den här boken. Lägger den i hans läshög.

Flora Wolf och Järnklockorna

Första boken i en triologi och vi gillar!

21 juli 2021

Flora Wolf och järnklockorna handlar om föräldralösa Flora som hamnat i knipa när storasyster Nike inte skickat pengar till hyran på flera månader. Hyresvärden Haspen kommer snart tvinga Floras lillebror till arbete som eldare fast han bara är 7 år. Flora måste hitta ett sätt att få ihop pengar snabbt. Hon ber sin vän Hermes om hjälp men han kan inte ge henne arbete däremot får hon ett Pandoralås och det visar sig vara början på ett spännande och svårt äventyr. Boken har flera starka, coola, mäktiga kvinnliga karaktärer och Flora är en supercool och modig tjej som trots att hon är kort klarar mer än de flesta och hon är en jäkel på att få upp lås. Linn Åslund debuterade med triologin om Ester Tagg. Vi läste de två första och gillade dem! Rebecka Helmersson illustrerade även Ester Tagg och nu är Linn och Rebecka tillbaka med första delen i en ny triologi. Det är ett finfint samarbete där Rebeckas illustrationer i svartvitt ger oss en tydlig bild av karaktärerna. Coola, snygga illustrationer. Både jag och Elias 8 år tyckte om boken och vi läser gärna nästa bok. Spännande och bra för lågstadieåldern!

Meja och Barca-bollen

Fin och normbreddande bok om fotboll

21 juli 2021

Meja och Barcabollen är uppföljaren till Meja och de magiska fotbollsskorna från 2019. Meja gillar fotboll och Bruno som är några år äldre lär Meja massa bra tricks, han är lite som hennes egen PT. I den här boken har Bruno fått en ny fotboll av sin pappa som aldrig ger honom något och som för det mesta bara är sur. Det är en riktig Barcaboll säger Bruno. När de ska ut och öva händer det som inte får hända, bollen går sönder och det är Mejas fel. Bruno blir ledsen och arg och bara sticker. Utöver det verkar kompisen Linn inte alls glad längre åt att Meja har börjat i Berga United. Snarare arg och avundsjuk och då får Meja veta att något hemskt hänt med Bruno. Det här är en bok om fotboll och vänskap och även om varannanveckaliv, när pengarna inte alltid räcker och krångliga familjerelationer. Bettina Johanssons illustrationer gör boken ännu bättre, en favoritillustratör här hemma. En bok som genom både text och bild är med och breddar normerna. Olika hudfärger, kroppsformer, funktionsvariationer mm i bilderna. Vi har även läst första boken och gillade den. Den här har bara jag läst än så länge för att recensera men jag är säker på att vår 8-åring skulle tycka om den. Jag har två söner och det känns viktigt att läsa böcker där det är tjejer i huvudrollerna och tjejer som är aktiva, modiga, som tar för sig, är roliga osv osv. Böckerna om Meja är skrivna av Helena Lund-Isaksson.

Min mamma är en tiger

Charmig, fin berättelse om våra olikheter

14 juli 2021

Min mamma är en tiger är en charmig och varm berättelse om våra olikheter och att se på oss själva och våra kroppar med kärlek. Tänk så tråkig världen skulle vara om alla såg likadana ut. Vad tror ni det är som gör att Eliza tycker att hennes mamma är en tiger? Det får ni veta om ni läser den här fina boken för barn ca 3-7 år. Färgglada illustrationer med olika former, utseende och färger på människorna. Bilder som gör en glad och jag tänker att boken också kan vara en uppmaning till alla vuxna att se på sig själva med barnens ögon och inte den kritiska blick som kommer med åren.

Glitterstrand och rutig sorg

Fin bok om att ha en sjuk förälder

13 juli 2021

Glitterstrand och rutig sorg är en ny och väldigt fin bok om att ha en förälder som inte mår bra och också om att ha skilda föräldrar och två hem. Sommarlovet närmar sig och Lo längtar. Hon och storebror Hannes ska åka till stranden med vatten som glittrar. Helst vill Lo åka dit med både mamma och pappa trots att de inte bor tillsammans längre. Fast först ska Lo sjunga mammas sång på skolavslutningen men så när dagen kommer så sitter inte mamma i publiken. Mamma har varit trött, inte orkat göra pannkakor trots att hon lovat, legat på soffan ofta och haft migrän och på självaste skolavslutningen får Lo veta att mamma är på sjukhus och att hon ska bo bara hos pappa ett tag så att mamma får vila.
Jag tycker det här är en väldigt fin bok och relationerna beskrivs så fint. Storebror Hannes som nästan är vuxen och som finns för Lo, tar med henne till stranden, lär henne åka skateboard och fixar middag. Los pappa som är lyhörd, omtänksam, som visar och pratar känslor. "Vet du Lo? Vi tömmer ut lite av gråten först och sen gör vi plats för det mysiga, roliga, glada. Och vet du man kan vara både ledsen och glad samtidigt. Känslorna kan gå hand i hand ett tag, lite som kompisar."
En påminnelse från boken:
"Men vi försöker njuta av sommarlovet först. Inte längta för mycket. Då längtar vi ju förbi hela sommaren och vips är det skola och höst igen"

Språket är vackert, namnen på kapitlen fina och illustrationerna fantastiska. Akvareller som man riktigt kan se att det måste ha tagit tid att göra.
Boken visar hur viktigt det är med trygga vuxna när det svajar i ett barns liv och att alla känslor är ok, att vi får vara både ledsna och glada. Den visar också fint hur det kan vara att ha skilda föräldrar och att längta efter den man inte är med just då. Fint också med en bok där de skilda föräldrarna inte är arga på varandra utan pratar gott om varandra och visar omtanke. En bok som också på olika sätt är med och breddar normer. Jag har bara läst den själv än så länge men vill läsa med vår son framöver. En fin debut av Nanna van Berlekom och med illustrationer av Kajsa Hagelin.

Tusse på äventyr

Charmig berättelse och normbrytande

16 juni 2021

Bus och Gos Tusse på äventyr handlar om de som kanske bor under din säng. Bus och Gos bor under barnets säng och en kväll hör de ljud. De är en dammtuss som nyfiket kikar runt i rummet och Gos och Bus behöver stoppa hen innan hen river tornet av klossar och väcker barnet. Det är en charmig berättelse som kan väcka barnets fantasi om vad som försiggår i rummet när barnet sover och då inte på ett läskigt sätt. Bus, Gos och Tusse är tre söta och snälla varelser och vem har inte som barn fantiserat om vad som händer på natten och om leksaker och annat får liv. Bus och Gos har fullt sjå att få stopp på Tusse och till slut leker de alla för fullt i barnets rum. Illustrationerna är färgstarka i lila, blått, rosa, gult och andra färger. Tusen förlag vill med sina böcker vara med och bidra till jämställdhet, inkludering, mångfald och normbrytande. I den här boken könas ingen utan alla benämns som hen.
En bilderbok för ca 3-6 år men min 8-åring gillar fortfarande att varva med bilderböcker och gillade den här.