Användarprofil @barnbokstips / Betyg & recensioner

Betyg & recensioner av @barnbokstips

Antal betyg: 150
Antal recensioner: 146

Glitterstrand och rutig sorg

Fin bok om att ha en sjuk förälder

13 juli 2021

Glitterstrand och rutig sorg är en ny och väldigt fin bok om att ha en förälder som inte mår bra och också om att ha skilda föräldrar och två hem. Sommarlovet närmar sig och Lo längtar. Hon och storebror Hannes ska åka till stranden med vatten som glittrar. Helst vill Lo åka dit med både mamma och pappa trots att de inte bor tillsammans längre. Fast först ska Lo sjunga mammas sång på skolavslutningen men så när dagen kommer så sitter inte mamma i publiken. Mamma har varit trött, inte orkat göra pannkakor trots att hon lovat, legat på soffan ofta och haft migrän och på självaste skolavslutningen får Lo veta att mamma är på sjukhus och att hon ska bo bara hos pappa ett tag så att mamma får vila.
Jag tycker det här är en väldigt fin bok och relationerna beskrivs så fint. Storebror Hannes som nästan är vuxen och som finns för Lo, tar med henne till stranden, lär henne åka skateboard och fixar middag. Los pappa som är lyhörd, omtänksam, som visar och pratar känslor. "Vet du Lo? Vi tömmer ut lite av gråten först och sen gör vi plats för det mysiga, roliga, glada. Och vet du man kan vara både ledsen och glad samtidigt. Känslorna kan gå hand i hand ett tag, lite som kompisar."
En påminnelse från boken:
"Men vi försöker njuta av sommarlovet först. Inte längta för mycket. Då längtar vi ju förbi hela sommaren och vips är det skola och höst igen"

Språket är vackert, namnen på kapitlen fina och illustrationerna fantastiska. Akvareller som man riktigt kan se att det måste ha tagit tid att göra.
Boken visar hur viktigt det är med trygga vuxna när det svajar i ett barns liv och att alla känslor är ok, att vi får vara både ledsna och glada. Den visar också fint hur det kan vara att ha skilda föräldrar och att längta efter den man inte är med just då. Fint också med en bok där de skilda föräldrarna inte är arga på varandra utan pratar gott om varandra och visar omtanke. En bok som också på olika sätt är med och breddar normer. Jag har bara läst den själv än så länge men vill läsa med vår son framöver. En fin debut av Nanna van Berlekom och med illustrationer av Kajsa Hagelin.

Tusse på äventyr

Charmig berättelse och normbrytande

16 juni 2021

Bus och Gos Tusse på äventyr handlar om de som kanske bor under din säng. Bus och Gos bor under barnets säng och en kväll hör de ljud. De är en dammtuss som nyfiket kikar runt i rummet och Gos och Bus behöver stoppa hen innan hen river tornet av klossar och väcker barnet. Det är en charmig berättelse som kan väcka barnets fantasi om vad som försiggår i rummet när barnet sover och då inte på ett läskigt sätt. Bus, Gos och Tusse är tre söta och snälla varelser och vem har inte som barn fantiserat om vad som händer på natten och om leksaker och annat får liv. Bus och Gos har fullt sjå att få stopp på Tusse och till slut leker de alla för fullt i barnets rum. Illustrationerna är färgstarka i lila, blått, rosa, gult och andra färger. Tusen förlag vill med sina böcker vara med och bidra till jämställdhet, inkludering, mångfald och normbrytande. I den här boken könas ingen utan alla benämns som hen.
En bilderbok för ca 3-6 år men min 8-åring gillar fortfarande att varva med bilderböcker och gillade den här.

När bladen faller

Böckerna om Billie Lou och Lille Bo är underbara!

3 juni 2021

När bladen faller är tredje boken om Billie Lou och Lille Bo och den bästa hittills även om jag tokgillar alla tre. Jag älskar Sanna Laréns sätt att skriva, hennes formuleringar som får mig att fnissa för hon har verkligen barnens språk. Utanför äldreboendet: - Vilka är det som bor där? undrar Lille Bo.
- Gamla människor svarar Billie Lou. Som har flyttat hemifrån.
I pulkabacken: Jag kan svänga lika snabbt som jag kan sjunga.Det vet Lille Bo. På förskolan är Billie Lou redan klar med andra versen när resten av barnen är kvar på första.

Böckerna om Billie Lou och Lille Bo handlar om stora frågor som döden, sorg, åldrande och vänskap men inpacketerat väldigt fint och lättsamt med mycket humor och kärlek. Jag älskar Anna Norins illustrationer och hennes karaktärer är otroligt charmiga! Om ni inte läst böckerna så gör det!

Vem låter om natten? I skogen

Charmig bilderbok för de yngsta läsarna

24 april 2021

Karin Askerin och Amanda Karlsson har gjort en söt och rolig bilderbok för de yngre läsarna. Vad gör egentligen djuren på natten? Sover de? Inte enligt den här boken. Vi får möte en älg som firar att det är helg, en räv som fastnat i en spindelväv, ett vildsvin som spelar mandolin och andra djur som bor i skogen. Illustrationerna är mörka (det är ju natt), söta och roliga. Texten är kort och på rim. En fantasifull bok för de yngre läsarna.

Jag minns dig : en bok till dig som förlorat en vikt...

Fantastiskt fin och viktig

24 april 2021

Alltså den här boken är så otroligt fin och viktig! En bok jag önskar att jag hade skapat själv. "Jag minns dig En bok till dig som förlorat en viktig person" är skriven av en psykolog och en kurator som träffar barn och unga i sorg och med vackra, tröstande illustrationer av Marie Herzog. Det är en fylla i bok, som en del i att bearbeta sorg. Korta texter om sorg varvas med frågor att besvara. Tanken är att fylla i från pärm till pärm och att en vuxen gärna ska vara med när den fylls i eller i alla fall efter tillfällena när barnet fyllt i så att man kan prata och få vara ledsen med någon. Det finns så mycket klokt och viktigt i den här boken och framförallt tänker jag budskapet till vuxna att vi inte ska släta över och försöka skydda barn från sorg. Sorg är en del av livet, att få känna sorg, tillåta alla känslor och att låta sorgen ta tid är så otroligt viktigt. Den här boken hade jag behövt på högstadiet när min bonuspappa dog. Den här boken kommer jag föreslå min skola att köpa in så att när en elev förlorar en nära anhörig så kan vi ge boken till eleven för att visa att vi bryr oss om. Den passar barn i olika åldrar men bör som sagt finnas en vuxen med. Jag tänker att det är en bok som alla inom elevhälsan behöver få veta att den finns, att sjukhuskyrkor och sorgegrupper i hela landet får info om boken så att de kan tipsa vidare. En bok som väckte känslor hos mig och som jag varmt rekommenderar! Fantastiskt fin!

Frejas första fjällvandring

Fin berättelse med naturen i fokus

17 mars 2021

Vi har läst Frejas första fjällvandring av Emma V Larsson och Maria Trolle och vi tycker att den är riktigt fin! Freja och hennes mamma och pappa ska fjällvandra och Freja ser fram emot äventyret men är samtidigt lite nervös. Hon har aldrig varit i fjällen förut. Tänk om hon inte orkar? Tänk om hon möter en björn eller ramlar ner för ett berg? De tar tåget upp till Duved och fjällvärlden och efter en natt på fjällstationen så börjar de sin vandring. Vi får följa med Freja upp på fjället, i både sol och regn och både när Freja känner att fötterna känns som bly och hon bara inte orkar mer och när hon står på toppen och tittar ut över den magiska utsikten. Illustrationerna är otroligt fina, i härliga färger och i bilderna gömmer sig små söta figurer. En bok vi rekommenderar och som får oss att längta ännu mer till fjällen! Semester i Sverige och med klimatsmart färdmedel är ett plus. Den visar också att vi ofta kan och orkar mer än vi tror och när vi tar i och kämpar så kan målet vara helt fantastiskt och då känner man sig stolt.

Liv livmoder får mens

Bra, pedagogisk och rolig om mens

9 mars 2021

Liv Livmoder får mens är en rolig bilderbok som på ett pedagogiskt sätt förklarar det här med mens och att mens är något positivt. Vi får lära känna Liv Livmoder och även hennes kompisar Siv Slida, Blekke Blåsa, Tammie Tarm med flera och följa med i kroppen under en menscykel. Tänk att när jag var liten fanns inte ens ett bra ord för tjejernas könsorgan när man pratade om barn så det var typ "framstjärten". Så kom ordet snippa och nu finns det böcker om mens och som beskriver det just positivt. Jag läste boken för vår 7-åring igår och han greppade nog vad det var även om jag fick förklara lite extra. Boken vänder sig till barn 3-6 år men jag tror den funkar upp till 8-9 år. Även de lite äldre kan allt fnissa åt de roliga namnen och samtidig få lite mer koll på det här med mens.

När mamma hade ont i hälen

Charmig, klok och fin!

8 januari 2021

När mamma hade ont i hälen av Linn Sandqvist Lyckman och Karin Eriksson är ju egentligen en bok om en mamma som har ont i själen. Det har kommit en del barnböcker senaste åren om föräldrar med utmattningsdepression och depression vilket är väldigt bra eftersom ju många barn har vuxna hemma som stressat för mycket och blivit sjukskrivna pga utmattning eller som är deprimerade. Det fina med den här boken tänker jag är att fokuset är på att barnet då behöver andra viktiga vuxna, någon som ger trygghet och stabilitet och i den här boken är det Hildas mormor som finns för Hilda. Dessutom en riktig busmormor som är närvarande, fantasifull, rolig och hittar på en massa saker med Hilda men som också har tid att prata och ta Hildas oro för mamma på allvar. De gör en "hur man märker att någon har ont i själen karta". Boken har ett fint och hoppfullt slut.
Illustrationerna är charmiga, fulla med detaljer och Hildas mormor är raka motsatsen till pedant så bilderna innehåller stök och mycket bus. En fin, klok och rolig bilderbok!

Lotta och Tarm-Ludde

Fin, pedagogisk bilderbok om celiaki

7 januari 2021

Lotta och Tarm-Ludde är den enda boken om celiaki för barn. Vi får följa Lotta och det är Tarm-Ludde som berättar om henne. Tarm-Ludde bor i Lottas mage tillsammans med sin familj och stora släkt. De trivs bra i Lottas mage men när Lotta börjar få ont i magen varje dag och vara trött så börjar också Tarm-Ludde och de andra i magen bli trötta, svaga och de verkar krympa. Lotta får träffa läkare och ta prover och det visar sig att hon har celiaki. Hennes kropp tål inte gluten. Det är en sjukdom man inte kan bota men det som är bra är att om man slutar äta mat med gluten så blir man bra igen. Boken förklarar på ett bra och tydligt sätt vad som händer i kroppen, hur läkarundersökningen går till och hur man ska göra för att må bra igen. Längst bak finns bra tips till de barn som precis fått sin diagnos exempelvis att ha glutenfritt bröd och liknande hemma hos kompisar man leker ofta med. Det finns en ordlista som förklarar bra och så bjuder författaren på ett recept på kanelbullar. Moa Graaf som illustrerat boken är en illustratör jag tycker om och bilderna är både pedagogiska, fantasifulla och väldigt fina! För varje såld bok går 5kr till Celiakifonden och Celiakiförbundet har valt att ge boken till alla nya medlemmar som ännu inte fyllt tio år. Finns att köpa i nätbokhandeln. Tips till alla som har ett barn med celiaki, till vårdcentraler, sjukhus, skolor och förskolor.