Användarprofil @barnbokstips / Betyg & recensioner

Betyg & recensioner av @barnbokstips

Antal betyg: 133
Antal recensioner: 129

Barbro och tjuven

Charmig, spännande och härliga bilder!

26 januari 2020

Jag och 6-åringen har läst Barbro och tjuven av Anna Damberg och Emma Ganslandt. Böckerna om Barbro (det här är nummer två) bygger delvis på en sann historia. Författaren hade själv en papegoja som barn och längst bak kan man läsa om vad som hände den riktiga Barbro.
I första boken om Barbro bor hon med en familj men sen får hon flytta till en djurpark och där börjar handlingen i denna bok. Barbro trivs bra i djurparken och med kompisen Benny och ibland kommer familjen hon bodde med dit och hälsar på. En dag händer något förfärligt, Barbro blir kidnappad. En söt, charmig och spännande berättelse på samma gång. Emma Ganslandt är en illustratör vi tycker om! Jag tycker om färgerna i boken, detaljerna och hur karaktärerna är illustrerade. Positivt med en mångfald när det kommer till människorna. En bok som både jag och 6-åringen ger mer än tummen upp och som vi rekommenderar!

Sjukbacillen

Fin och rolig bok med hulkvarning

13 januari 2020

Vi har läst Kajsa och sjukbacillen. Inte en bok för den lättäcklade eftersom den handlar om magsjuka men en fin och charmig bok om att bli ompysslad när en är sjuk. Kajsa blir kräksjuk på förskolan och pappa får komma och hämta. Man kan riktigt se hur sjuk och ynklig Kajsa är med illröda kinder. Så sjuk att hon får åka vagn fast hon är för stor för vagn. Hemma kommer det mer kräks och pappa får pyssla om, duscha av, tvätta sängkläder, ge medicin och sen är det pappas tur att bli sjuk. Jag gillar Kelly Sallinens typ av illustrationer och Kajsas och pappas miner och kroppsspråk syns tydligt. Vissa sidor innehåller många detaljer och extra kul när barnen kan känna igen detaljer från andra böcker och filmer. En fin och rolig bok med lite hulkvarning. Läsålder 3-6 år.

Fiskstjärtarna : Intresseklubben

Rolig faktabok

12 januari 2020

Senaste boken i en av våra favoritserier när det gäller faktaböcker är Fiskstjärtarna av Anna Hansson och Maria Andersson Keusseyan. Samma upplägg som i tidigare böcker den inleds med ett skämt och sen får vi lära oss massa roliga och udda fakta. Visste ni att det finns en fisk som heter Guldstjärtad frökenfisk, att man kan ta reda på fiskens ålder genom att mäta fiskens fjäll, och att Fårhuvudfiskens tänder ser ut som människotänder? Maria är ju en av mina favoritillustratörer och hennes illustrationer är charmiga, roliga och söta! Vi rekommenderar hela serien även om vi ännu inte läst Ormtjusarna. Roliga faktaböcker för 6-9 år. Den får 5 av 5

Billie Lou och Lille Bo : livets sista bästa dag

Sorg ur ett barnperspektiv

8 januari 2020

Vi har läst Billie Lou och Lille Bo Livets sista bästa dag av Sanna Larén och Anna Norin. Det är andra boken om Billie Lou och Lille Bo och precis som i första handlar det om sorg och död ur ett barnperspektiv. Älskar Sannas sätt att skriva! Charmigt, roligt och enkelt! "Alldeles förfärligt fort cyklar de. Så de får lugg och grejer." Kompisarna möter en gammal tant och hennes katt när de är ute och tanten är leden för det är hennes katts sista dag i livet. Kompisarna bestämmer sig för att de ska göra den till kattens bästa dag i livet.
Anna Norin som illustrerat har en egen stil som jag gillar! Vet inte varför men de gamla sura gubbarna i boken påminner om nån illustration jag sett av August Strindberg. Anna blandar svartvita illustrationer med illustrationer i färg och både enkla och mer detaljerade. En riktigt fin och rolig bok och det samma gäller första boken i serien.

Chippen från tippen och stora Bosse

Del två om den charmiga hunden Chippen

30 december 2019

Vi har läst Chippen från tippen och stora Bosse. Det är andra boken om Chippen som i första boken inte hade någon familj utan bodde på en soptipp i ett land inte så långt härifrån. I den här boken får vi se hur Chippen har det i sitt nya hem med sin nya familj. Chippen har det jättebra, särskilt mycket tycker han om barnen i familjen. Fast alla gamla vanor Chippen har passar inte i det nya hemmet, som att kissa på allt som han vill ha för sig själv och att gömma saker i sin kartong. Familjen tänker att Chippen behöver en kompis, så han ser hur andra hundar gör. Fast Chippens reaktion när hunden Bosse kommer blir inte riktigt som familjen tänkt. En mysig bok av den galet produktiva författaren Anna Hansson! Emmalill Frank som har illustrerat är en illustratör vi uppskattar! Gillar hennes stil och Chippen och Bosse är riktigt söta och charmiga! Anna och Emmalill skänker 20 % av vinsten till DogRescues verksamhet, som du också kan läsa mer om längst bak i boken.

Rune fattar elen

För den som vill lära sig om el

29 december 2019

Jag och 6-åringen har läst Rune fattar elen av Daniel Waluszewski och Matilda Serholt, @idusforlag 🔌🔋 I boken får vi med hjälp av Rune lära oss om elen, var den kommer ifrån och hur den görs. För att Rune ska kunna se på Bolibompadraken på teven behövs el och en massa andra saker i hans hus behöver också elektricitet för att fungera. Vi får i boken lära oss om vattenkraftverk, vindkraftverk, kärnkraftverk, solpaneler och kolkraftverk. Vi får också lära oss hur elen transporteras mm. Läsaren bjuds in att hitta olika saker i bilderna. Jag gillar att Rune bor i ett hem som inte är ett av alla toppmoderna, trendiga hemmen utan blandar gammalt och nytt. Bilderna visar tydligt de olika sätten att framställa el.
En sån här bok läser man kanske bara en gång. För oss blir det inte en bok vi kommer läsa om och om igen men det är ju också det som är bra med böcker. Vissa blir favoriter och tål att läsas många gånger. Andra läser man en gång men det kan vara en läsupplevelse för det. Den här boken lärde oss en hel del om el så tack för det!👍
Läsålder 3-6 år.

Jul i Bullerbyn

En riktig julklassiker

27 december 2019

Älskade Astrid Lindgren! En riktig julklassiker och med Ilon Wiklands fantastiska illustrationer. Köpte flera av denna och gav bort i present eftersom alla barn behöver Astrid Lindgren i sin bokhylla.

Nu är det Julia

Adventsbok med skogsvägen

27 december 2019

En bra och mysig adventsbok med flera viktiga budskap! Ett av dem att stressade vuxna behöver se sina barn och ge av sin tid. Ett annat hur naturen och djur kan få oss att må bra och mota bort ångest. Boken innehåller många olika väsen som en gårdstomte, vättar, Näcken mfl. Lite väl långa kapitel vilket gjorde att vi behövde några dagar extra. Passar från ca 9+ år.

Kör hårt, Noa

Läsvärd bok med cykling i centrum

20 december 2019

En läsvärd bok för 6-9 år om Noa som är lite blyg och osäker. Dessutom orolig över att börja i en ny skola. När hans mamma på slutet av sommarlovet tar med honom till en cykelklubb blir det början på något bra. Boken innehåller fin vänskap, budskapet att våga testa nytt och att hitta en rolig aktivitet. Fina illustrationer i svartvitt av Hedvig Wallin som är en grymt bra barnboksillustratör.