Användarprofil @barnbokstips / Betyg & recensioner

Betyg & recensioner av @barnbokstips

Antal betyg: 155
Antal recensioner: 151

Vilse

Detaljrika, fantasifulla illustrationer

26 november 2020

Vi har läst Vilse av Elin Kätting Okodugha. Det här är verkligen en bilderbok där jag upplever att bilderna är det jag uppskattar mest. Illustrationer över hela uppslagen och väldigt detaljrika och fantasifulla. Det går att bara titta på bilderna och fundera över vad alla olika djur gör i fantasistaden. Den handlar om två syskon där storasyskonet får ta ansvar för sin lillebror när de är ute och leker. När det är dags att gå hem är lillebrors gosedjur borta och de börjar leta. De letar så mycket att de tappar bort sig. Det är inte alltid lätt att vara storasyskon när man själv känner sig liten och rädd. Ska de kunna hitta hem igen? En söt berättelse och illustrationerna är det som gör boken enligt mig.

Lönndörrens hemlighet

Finstämd, spännande julsaga med inslag av magi

12 september 2020

När snön förhoppningsvis kommit och adventsmörkret är här då ska vi läsa Lönndörrens hemlighet av Hanna Blixt. En julsaga med 24 kapitel. Sam bor med sin sura farbror eftersom hans föräldrar är döda. Han vet att han inte får gå in i biblioteket men en dag gör han det ändå. När han fingrar på böckerna i bokhyllan råkar han av misstag öppna en lönndörr som leder till en mörk grotta. Där hittar han ett pussel med 24 siffror i guld, det visar sig vara magiskt och Sam kan plötsligt resa i tiden. Vilka är pojkarna han möter? Kan man göra något som hänt ogjort? Kan man förändra framtiden? Lönndörrens hemlighet är en finstämd och spännande berättelse!Sams känslor och saknad efter en kärleksfull familj blandas med äventyr, magi och spänning. Julsagan vi läste förra året var bra men för långa kapitel. Den här boken är i litet format och med lagom långa kapitel. Den utspelar sig på Västkusten och inspiration från vackra Havstensund där jag och Hanna träffades för en kaffe i somras. Bokomslaget bjuder in till magins värld. Det finns svartvita illustrationer i boken men jag tänker att boken hade klarat sig bra utan dem. Den här boken blir vår julsaga i år! Vill man läsa mer av Hanna Blixt så har hon skrivit den populära serien Sagofallen, Äventyret på Hildasholm och alldeles nyss släppte hon en feelgood för vuxna Glasveranda med sjöutsikt.

Ellis och cykeln

Fin bok om att lära sig något svårt

21 juli 2020

Ellis och cykeln är en fin bok om att lära sig cykla och envisheten som behövs då. Ellis vill kunna cykla som de stora barnen, utan stödhjul, men pappa säger att Ellis behöver öva mer. De övar med stödhjulen på men det går inte, cykeln gör fel tycker Ellis. När pappa inte har tid mer så går Ellis till morfar. Han kan skruva bort stödhjulen åt Ellis. Man kan väl inte lära sig cykla utan stödhjul. De allra flesta som är i eller nyss har varit i lärasigcyklafasen kan säkert känna igen sig i hur frustrerande det är när man fortfarande inte kan och hur mycket envishet det krävs när man ska lära sig något nytt. En påminnelse också till oss vuxna att vi måste låta barnen testa. Om vi inte låter dem testa kan de inte heller lära sig. Testa nytt i trygga miljöer med vuxna som har tid att hjälpa och peppa. Charmiga illustrationer och ett plus för att boken är könsneutral, eller jag tänker att den är det eftersom författaren aldrig skriver han eller hon.

Sverige : små roliga fakta

Riktigt fin faktabok!

5 juli 2020

Sverige små roliga fakta av Therése Cardell är en riktigt fin faktabok om Sverige. Här får vi lära oss om Nobelpriset, monarkin, att älgen är Sveriges nationaldjur, om Dalahästen, Vasaloppet, Turning Torso, ishotellet i Jukkasjärvi mm, mm. Illustrationerna är i min smak! Färgstarka och särskilt människorna som porträtteras är söta. Längst bak i boken finns spel och frågor. Therése har också gett ut en liknande faktabok om Japan och den tyckte vi också var riktigt fin och bra. Jag och 7-åringen har läst några sidor per kväll och fortsätter imorgon. Vi tycker om faktaböcker och den här rekommenderar vi verkligen!

Vinnaren

En bok om vänskap och om rätt och fel

4 juli 2020

Sofie Borg som tidigare skrivit serien om bröderna Texas och Vegas som är kapitelböcker med bilder i färg har nu skrivit en kapitelbok för åldern 6-9 år men med endast ett fåtal svartvita bilder. Vi i gänget Vinnaren handlar om Saga som tillsammans med sina kompisar ska springa ett lopp, en tradition för att fira in sommarlovet. Saga är trött på att det alltid är bästisen Emma som vinner. Hon kan inte ens stå för att hon tränar massor inför loppet. Saga tycker att det är hennes tur att vinna och när Emma ber Saga att hämta ut nummerlapparna så gör Saga något som hon sedan ångrar. Hon byter nummerlappar. En bok om rätt och fel och om dåligt samvete. Boken väcker frågor som: Hur gör man när man ångrar sig och inser att man gjort något dumt? Hur ber man om förlåtelse? Är att vinna det viktigaste eller finns det annat som slår högre? En bok att läsa själv för den som fått lite flyt i läsandet och den passar även bra som högläsning. Vänskap, avundsjuka och tävlande är ämnen som jag tror många barn kan känna igen sig i och vilja läsa om.

Som du fattas mig

Spännande och bra

2 juli 2020

"Det finns en sak som är värre än att vara ensam i mörkret. Och det är att inte vara ensam i mörkret"
Elin Lindholm har skrivit en spännande spökhistoria som hela tiden trappas upp när det kommer till spänning och man vill läsa vidare för att se hur det går. Vi får följa ungdomarna Saga och Theo som förs samman genom mystiska sms från Saga till Theo. Det är bara det att Saga inte skickat några sms. Theo som har kompisar men som aldrig blir vald först, som känner sig ensam trots att han är bland vänner, som längtar efter att vara den man ringer först, att inte bli vald i andrahand. Theo som inte vill vara som de andra killarna där allt går ut på att skämta om varandra, håna och trycka ner varandra. Vänskap uppbyggd av elaka kommentarer men där alla säger att det ju bara är på skoj. Saga får Theo att våga vara sig själv, som att han är viktig och de har kul tillsammans tills det kommer ytterligare ett sms. Dessutom känns det som att någon är närvarande i rummet trots att ingen syns. En småläskig spökhistoria om att hjälpa någon att få ro. Samtidigt en bok om vänskap och med många kloka poänger när det gäller riktig vänskap och om att det vi fokuserar på växer så det gäller att fokusera på rätt saker.
Är det någon liten sak jag tänker inte riktigt går ihop med verkligheten är det att Theo får ledigt från skolan när Sagas mamma ringer hans lärare för att Saga är sjuk. Men äh det är ju för att få till berättelsen så det är strunt samma! Det är en bok jag vill att min äldsta son som snart är 11 ska läsa. Tänker att den kanske kan vara lite läskig att läsa själv för de yngre men då passar den ju bra att ha som högläsningsbok. 9-12 år ålderskategorin.

Jag ger det ett år

Blev verkligen berörd

6 juni 2020

Ida Berner har skrivit en bok som jag verkligen fastnade för, som berör, som jag känner igen mig i, som får mig att bli ledsen och frustrerad men också hoppfull. Ida och jag är båda skolkuratorer och hon beskriver det vi båda möter i våra arbeten. Boken fick mig att tänka på de ärenden jag haft där soc blivit inkopplade och barn faktiskt blivit placerade. Ibland har det blivit riktigt bra, ibland inte alls bra. Vi har jobb som ibland verkligen kan påverka människors liv och det är ett stort ansvar. Det gör ont och är otroligt frustrerande i de fall det av olika anledningar inte blir bra.
Huvudpersonen Millan tycker det mesta i livet är skit. Hon saknar sin mormor som är död men också sin mamma som fortfarande lever och delar hem med Millan men som inte är närvarande utan festar, knarkar och prioriterar allt utom Millan och hennes småsystrar. Millan får ta ett stort ansvar. Plugget är drygt och många är taskiga men hon har sina bästisar och en dag kommer även Acke, som bor i ett familjehem och som vill ha Millan. Det är en bok om tonår, viljan att vara som alla andra, om syskonkärlek, ansvar,kärlek, om missbruk, ångest och självskadebeteende. Ida skriver på ett sätt som gör boken lättläst och man dras in och vill fortsätta läsa, vill veta hur det går. Hon får mig att verkligen känna med Millan. Ett viktigt budskap i boken som Ida utvecklar i efterorden är att vi vuxna måste våga se, fråga och agera! Så många barn och ungdomar bär på svåra hemligheter och vi måste få dem att våga berätta! Bra också med hänvisningar till bra hjälporganisationer för ungdomar längst bak i boken.
Jag tycker däremot förlaget valt fel ålderskategori när de satt 9-12 år. Jag tycker det är en bok som passar från 12-15 år.
En bok jag själv önskar att jag hade kunnat skriva. Dessutom blev jag alldeles varm i hjärtat när jag läst några sidor och Millan läser Elton får en idé för sina syskon, det är ju min bok.

Retkusinen

Bra bok med igenkänning

26 maj 2020

Två kvällar i rad har vi läst Retkusinen av Ulrika Hjort och Kelly Sallinen. Max och mormor ska till Skansen men ingen har berättat att kusinen Mimmi ska med. Retkusinen som är större och kan så mycket mer än Max. Det blir många suckar och sura miner tills det plötsligt vänder och ja varför det vänder får ni se om ni läser boken. Vi känner inte igen oss i sura miner när det gäller barnens kusiner men däremot kunde Elias känna igen sig när det gäller brorsan för det är inte alltid så lätt att vara yngst och vilja kunna sånt som storebror kan. En berättelse många barn nog kan känna igen sig i och vår 7-åring gillar den! Kelly Sallinen har illustrerat en av våra absoluta favoritböcker Viktors nya tröja och vi gillar stilen!

Det stora tältäventyret

Vill locka barn ut på äventyr i naturen

21 maj 2020

Det stora tältäventyret är andra delen i Äventyrliga klubben. Vidar gillar naturen och äventyr och nu ska han för första gången få träffa sin idol äventyraren My Modig och ensam få åka på äventyr med henne. De åker till en ö för att tälta och möter en arg gubbe Rune Runesson som inte vill ha dem där. Han ska bygga hotell på ön och någon försöker stoppa honom och han tror att det är Vidar och My Modig. Vem är det som försöker stoppa hotellbygget? Är det kanske Skogs-Maja som smyger runt om natten? Eller finns det varelser runt dem som inte syns? Det blir ett äventyr utöver det vanliga för Vidar med ny vänskap och upptäckter som kanske gör att bygget kan stoppas. Boken innehåller även lite tips för den som vill ut på äventyr. Hur gör man när man ska friluftsbajsa? Vad är allemansrätt? Hur gör man upp eld och hur packar man bäst? En kapitelbok för 6-9 år med illustrationer i svartvitt på vissa uppslag. En fin bok som vill locka barn till äventyr i naturen.