Användarprofil @barnbokstips / Betyg & recensioner

Betyg & recensioner av @barnbokstips

Antal betyg: 155
Antal recensioner: 151

Rune fattar klimatet

Fakta och berättelse i ett

17 maj 2020

I första boken om Rune får vi lära oss om el och hur den produceras. I Rune fattar klimatet får läsaren och Rune lära sig om klimatet, hur det fungerar och hur vi människor påverkar det negativt men också vad vi kan göra för att minska klimatpåverkan. Utöver det så får läsaren på varje uppslag en fråga där svaret kan hittas i bilden. Ett sätt som gör att läsaren också spanar in illustrationerna lite extra. En lättförståelig bok som öppnar upp för prat och med kunskap kan vi vara med och förändra. Alla kan göra skillnad. Det kanske inte blir en bok vi läser många gånger men många böcker läser man bara en gång men de gav något ändå. Perfekt att läsa i förskolan eller f-klass.

Nattsyster

Fantasifull berättelse om att hitta modet

3 maj 2020

Jag gillar Karin Jacovs barnböcker och så även denna! Nattsyster är en fin berättelse om att hitta modet inom sig och den får mig att tänka på Astrid Lindgrens Allrakäraste syster. Lill-Nova älskar att gunga men blir bortjagad av Stor-Nova och hennes kompisar. Det är som att hon knappt får finnas till känns det som. Lill-Nova vågar inte gå till gungorna på dagen eftersom hon är rädd för Stor-Nova, men hon är inte rädd för mörkret så hon börjar gå dit på natten och en natt möter hon en annan flicka. En flicka som är väldigt lik Lill-Nova. Det är hennes nattsyster och med hjälp av henne hittar hon modet.
Jag tycker om Karin Jacovs berättarstil och språket är fint "Vi är vilda, fria och magiska" Illustrationerna av Mattias Andersson passar väl till berättelsen och jag gillar den här stilen i barnböcker. En fantasifull bok och med budskapet att hitta modet inom sig och våga stå upp emot de som är taskiga. Berättelsen kan säkert många barn känna igen sig i och kan öppna upp för samtal om hur man är en schysst kompis, turtagning, att våga säga ifrån osv. Har ni inte läst Karin Jacovs böcker om Malte Modig så klicka hem någon av dem när ni klickar hem den här (eller om ni lånat dem från biblioteket). Läsålder 3-6 år.

Hundäventyret

Deckare med djur i fokus

3 maj 2020

I Djurdeckarna Hundäventyret får vi följa bröderna Jakob och Joakim som tillsammans med några andra barn upptäcker att ett flertal hundar försvunnit. Det hela börjar när de möter Isak utanför affären. Han har precis upptäckt att hans hund Nelly är borta. De börjar tillsammans leta efter Nelly och möter flera andra som också letar efter sina hundar som försvunnit. Var kan de ha tagit vägen? Där hundarna försvunnit hittar de hundgodispåsar av samma märke. Kan det vara någon som stulit hundarna och isf vem? Det här är tredje boken i serien Djurdeckarna. Bra böcker för den som kan läsa själv, som fått lite fart på läsningen men som fortfarande kan behöva illustrationer för att underlätta. Kapitlen är på några sidor, illustrationer i färg på alla uppslag och rätt stor text. Funkar så klart även bra för högläsning. Lagom spännande och böcker med djur brukar vara populära. Längst bak finns tips från polisen vad man kan göra om man ser ett djur eller ett barn i en varm bil om de visar tecken på överhettning.

Melker larvar sig

Fin berättelse och gillar de söta fantasidjuren

28 april 2020

Nu har vi läst den fina berättelsen Melker larvar sig två kvällar i rad på 7-åringens begäran. Boken får 10 av 10 enligt honom och jag tycker också att berättelsen om Melker är väldigt fin! Kusin Lovis kommer på besök, hon virvlar in och de leker för fullt. En hittad larv får med dem ut i trädgården där de rullar i mattor, klättrar i träd. Sen virvlar Lovis in i Kerstins rum och Melker följer efter även fast han vet att ingen som inte tappat alla sina mjölktänder får komma in. När Kerstin ryter UT hamnar det en skavande Sten i Melkers mage.
Det är en berättelse om mycket energi, fantasifulla lekar, oro när ett syskon blir argt och hur man kan bli sams. Illustrationerna är fina och jag älskar de fantasifulla små figurerna i stil med Sven Nordqvists små figurer i Pettson och Findus. Roliga små detaljer i bilderna. Jag tyckte mig se två små cyklister men det var visst dammtussar...En detalj i bilden gjorde att jag fick förklara vad tamponger är och jag hade svårt att hålla mig för skratt när sonen kollade med stora ögon och förskräckt min. Det här är andra boken om Melker. Första boken heter Melker pyntar sig. Böckerna är normbreddande, fina och charmiga. Läsålder 3-6 år men passar säkert upp till 8.

Syskonvecka

Tar barns känslor på allvar

28 april 2020

Syskonvecka av Matilda Ruta är en berättelse om längtan som många både små och stora kan känna igen sig i. Många barn har varannanveckasyskon och här längtar Russin efter sin syster Kaninis som bor hos sin mamma varannan vecka. Russin vill ha syskonvecka NU. Boken tar verkligen upp den starka känslan av att längta och även om man inte har varannanveckasyskon så kan man känna igen sig i att längta. Alla kan längta. Längtan efter en förälder, en släkting, en kompis, efter något roligt som ska hända.
Illustrationerna är som konstverk och skulle passa som tavlor på väggen. En fin bok och som jag förstår är det första delen i en ny serie som heter Strandskogen. Rekommenderar den verkligen.

Lykke Lo hittar en strumpa

Otroligt söta illustrationer och fin berättelse

25 april 2020

Lykke Lo hittar en strumpa är en söt berättelse för de yngre barnen. Lykke Lo är ute i skogen och hugger ved och hittar en strumpa. Lykke Lo försöker hitta ägaren till strumpan till en början utan resultat men utanför Lykke Los hus sitter någon som är ledsen och fryser.
En berättelse om vänskap och om att ta hand om varandra! Illustrationerna är otroligt söta i ljusa färger. Skulle passa perfekt som tavla i ett barnrum.

Juno och kosläppet

Smårolig, charmig bok!

24 april 2020

En kapitelbok med illustrationer i färg som funkar att läsa både som kapitelbok och bilderbok. Vi läste den i ett sträck. Junos familj åker på kosläpp och med Junos lillasyster Svea med spring i benen, mycket mod och även lite dumdristighet blir det ett kosläpp Juno sent kommer glömma!
En rolig berättelse och vi gillar illustrationerna som är med och breddar normerna med människor med olika hudfärger, kroppsstorlekar och funktionsvariationer. Vi ger helt klart boken tummen upp!

Rädda bina! : sa Nisse till Newton

Berättelse och fakta i ett med fina bilder

10 april 2020

Rädda bina! sa Nisse till Newton av Jessica Lindholm är en fin och bra bok om bina som så många är rädda för men som är otroligt viktiga för naturen. Newton förklarar för Nisse varför bin, humlor och getingar är så viktiga och att de är hotade av olika anledningar. Nisse får en idé om hur de kan göra för att få tillbaka insekterna till trädgården och de lyckas. Newton får åter njuta av humlesurr. I boken finns massa bra tips och vi ska försöka göra insektshotellet i sommar. Ritning finns längst bak. En bok jag verkligen rekommenderar! Fina, somriga illustrationer, kunskap och berättelse i ett.

Vilse

Rolig och fantasifull

5 april 2020

En rolig och fantasifull berättelse om att gå vilse i affären. Stilen påminner om Pija Lindenbaum och hennes böcker är favoriter här hemma. Vilse blev också en favorit direkt och vi har redan läst den flera gånger.