Användarprofil @barnbokstips / Betyg & recensioner

Betyg & recensioner av @barnbokstips

Antal betyg: 133
Antal recensioner: 129

Räven och tomten (pop-up-bok med luckor)

Illustrationerna är fantastiskt fina!

23 november 2019

Räven och tomten av Astrid Lindgren och Eva Eriksson är en helt underbart fin pop-up-bok! Jag älskar ju Astrid Lindgrens berättelser men här är det illustrationerna som gör boken. Fantastiskt fina och stämningsfulla!

En fjäril på min kofta

Fin bok om sorg

10 november 2019

En fjäril på min kofta är en enkel men fin barnbok på rim om att människor kan finnas hos en fast de inte syns, om sorg och att bära älskade människor i sitt hjärta. Här en lillasyster som funderar över mellanbrodern som hon aldrig fick träffa, som dog i mammas mage men som övriga familjen längtade efter och sörjde. Illustrationerna är enkla, lite barnsligt ritade men jag gillar dem. Läste boken för min 6-åring och vi pratade en stund om det här med döden och sorg. Det som är så bra med böcker, att de öppnar upp för samtal. Ibland korta samtal ibland längre.

Malibolo : ett hissnande äventyr

Inkludering, mod och vänskap

31 oktober 2019

För ett tag sedan läste jag och 6-åringen Malibolo - Ett hissnande äventyr. Den handlar om några vänner som får i uppgift i skolan att komma på något väldigt svårt och hitta en lösning. Kompisarna vill ta sig till toppen av berget Malibolo för att hälsa på en gammal man som bor där. När kompisarna berättar om sitt mål får de höra av andra att de aldrig kommer klara av det pga att en av dem har rullstol, en annan protes osv. Kompisarna struntar i alla negativa kommentarer och ger sig av mot toppen, fast beslutna att fixa det. En bok om vänskap, målmedvetenhet, hjälpa varandra, mod och att inte låta någon säga vad en klarar eller inte klarar. En berättelse som kan öppna upp för bra samtal och en väldigt inkluderande bok där huvudpersonerna har olika funktionsvariationer. Funkibator är ett litet bokförlag som ger ut böcker där just inkludering och att bredda normer står i centrum. Det är en vandringsbok så vi kommer låta den vandra vidare till barnens före detta förskola så att många barn får läsa.

Äppelboven

Bra bok för nybörjarläsaren

31 oktober 2019

Läslov och jag och Elias 6 år läste idag Texas och Vegas Äppelboven. Vi har tidigare läst första delen i serien Texas och Vegas Glassbilen. Vi läste hela boken på en gång men det är en kapitelbok med bilder på varje uppslag. Det gör den till en perfekt bok för den som läser själv men behöver en rätt lätt bok. Bilder på varje uppslag förstärker texten och gör det lättare att hänga med.
Texas och Vegas är bröder och i den här boken upptäcker det att en äppeltjuv varit framme. Tillsammans med kompisen Arvid bestämmer de sig för att sova i tält i trädgården för att försöka fånga tjuven. Fast det är rätt läskigt att sova i tält, särskilt när man vaknar och ser en mörk skugga utanför tältet.
Böckerna om Texas och Vegas är lite lagom spännande och handlar också om vänskap och mod. Jag gillar att brorsorna i alla fall i de två böcker vi läst är schyssta med varandra och verkar ha en fin syskonrelation. Illustratören har en verklighetstrogen stil och lyckas förmedla känslor som rädsla, nyfikenhet och glädje genom barnens ansiktsuttryck. En bra, lättläst serie som kan läsas både som bilderbok och kapitelbok.

Att inte fega ur

Vardagsskildring med musik i centrum

27 oktober 2019

Att inte fega ur av Annakarin Rosengren är en bok om att hitta vänner genom att dela ett intresse, hitta vänner som en kanske inte hittat annars och om att tycka om varandra trots varandras olikheter. Den handlar också om att vi ofta tror en massa om varandra som kanske faktiskt inte stämmer. En av huvudpersonerna har prestationsångest och övriga funderar hur en bäst hjälper någon att våga trots att det är läskigt. Att få läsa om andra med samma problem kan vara en tröst bara det och här finns även några knep att testa. Barnen som har tvärflöjt som sitt gemensamma intresse bor i Lysekil och Bohuslän är ett av mina favoritställen på jorden så jag gillar att boken utspelar sig där. En bok om vardag, vänskap, musik och att övervinna prestationsångest. Läsålder ca 10-13 år skulle jag säga.

Julia presenterar : kom igång med vetenskap

Bra bok om vetenskap

27 oktober 2019

En bok där vi får lära oss om kroppen, våra sinnen, olika former av energi, ljudvågor, atomer, galaxer mm mm. Helt enkelt en bok där det nyfikna barnet kan lära sig massor och även jag som nyfiken vuxen lär mig mycket. Funkibator förlag är ett bokförlag med fokus på funktionsvariationer och att ge plats i böcker åt dessa, så att fler kan känna sig inkluderade. I den här boken är det Julia som presenterar faktan och hon är rullstolsburen, det finns även personer med kryckor med i boken. Inkludering när det är som bäst. Funktionsvariationen är inte det centrala utan helt enkelt bara en karaktär som har en funktionsvariation. Det här tycker vi är den bästa boken hittills som vi läst från Funkibator förlag.

Smaka på frukterna : Ella & Louis på resa i Gambia

Boken tar oss till Gambia och lär oss om frukter

17 oktober 2019

Ikväll drog jag och 6-åringen till Gambia där vi med hjälp av syskonen Ella och Louis lärde oss om olika frukter som finns där och lite om landet. Några frukter kände vi igen, andra hade vi aldrig hört talas om. Frukter med namn som Monkeybread, Wonjo och Kabba. Boken har både illustrationer och foton på varje uppslag och en kortare text om frukten. En bok kan ta en till länder långt bort, kan få det att vattnas i munnen och kan väcka längtan att få upptäcka världen! Författare är Emily Joof som bor i Stockholm men som växte upp i Gambia. Längst bak kan man läsa om henne och även illustratören Mathilda Rosen och fotografen Lena Nian.

Mille och monsterspindeln

Söt och charmig bok om spindelrädsla

29 september 2019

Mille har fått syn på en monsterspindel. Han känner sig rädd och börjar se spindlar överallt. När han berättar för kompisen Sorella på förskolan vill hon följa med hem och titta. Frågan är om det verkligen är en monsterspindel Mille sett? Det här är en charmig berättelse om rädslor och att det faktiskt går att bli av med rädslor. En bra grej för att bota rädslor är att ha en modig kompis. Det här är dessutom en bok med illustrationer i min smak. Jag gillar den här stilen. Boken är inkluderande och är med och breddar normer i och med att Sorella har en rullstol och att Mille får vara den rädda och Sorella den modiga. När vi läste ropade min son genom hela boken att spindeln ju inte alls var stor. Han är inte rädd för spindlar men det öppnade upp för samtal om att vi har olika rädslor. Den här boken ger vi definitivt tummen upp!

Hockeyuppdraget

En huvudperson som är lätt att tycka om

22 september 2019

En bra bok och en huvudperson som vi gillade och hade lätt för att tycka om. Milla är både rolig, lite kaxig och omtänksam. En bok som tar upp ämnen som vänskap, laganda, mobbning, att känna sig utanför sin familj, känna sig övergiven av en förälder, släktband och att ställa upp för varandra, att inte ge upp och att kämpa. En bok med humor. Läsålder 6-9 år men kanske bäst för 8-10 år.