Användarprofil @barnbokstips / Betyg & recensioner

Betyg & recensioner av @barnbokstips

Antal betyg: 150
Antal recensioner: 146

Juno och kosläppet

Smårolig, charmig bok!

24 april 2020

En kapitelbok med illustrationer i färg som funkar att läsa både som kapitelbok och bilderbok. Vi läste den i ett sträck. Junos familj åker på kosläpp och med Junos lillasyster Svea med spring i benen, mycket mod och även lite dumdristighet blir det ett kosläpp Juno sent kommer glömma!
En rolig berättelse och vi gillar illustrationerna som är med och breddar normerna med människor med olika hudfärger, kroppsstorlekar och funktionsvariationer. Vi ger helt klart boken tummen upp!

Hur ser man djur? : en upptäckarbok för nyfikna

Fullspäckad med fakta och fina illustrationer

11 april 2020

Björn Bergenholtz har gjort många fina naturböcker för barn och nya boken Hur ser man djur? är inget undantag. En bok späckad av kunskap om djuren och naturen och med fina illustrationer. Vi får lära oss om fjärilar, småkryp, sländor, maskar, larver, ormar, fåglar, fiskar, grodor mm. Dessutom roliga tips på saker att göra. I sommar ska vi göra vattenkikare av flaskor och spana efter fiskar. Vi rekommenderar den här boken till både små och stora!

Rädda bina! : sa Nisse till Newton

Berättelse och fakta i ett med fina bilder

10 april 2020

Rädda bina! sa Nisse till Newton av Jessica Lindholm är en fin och bra bok om bina som så många är rädda för men som är otroligt viktiga för naturen. Newton förklarar för Nisse varför bin, humlor och getingar är så viktiga och att de är hotade av olika anledningar. Nisse får en idé om hur de kan göra för att få tillbaka insekterna till trädgården och de lyckas. Newton får åter njuta av humlesurr. I boken finns massa bra tips och vi ska försöka göra insektshotellet i sommar. Ritning finns längst bak. En bok jag verkligen rekommenderar! Fina, somriga illustrationer, kunskap och berättelse i ett.

Vilse

Rolig och fantasifull

5 april 2020

En rolig och fantasifull berättelse om att gå vilse i affären. Stilen påminner om Pija Lindenbaum och hennes böcker är favoriter här hemma. Vilse blev också en favorit direkt och vi har redan läst den flera gånger.

Vingklippt längtan

En viktig bok som gör ont att läsa!

27 februari 2020

Sara Salanders Vingklippt längtan gör ont att läsa! En bok om mobbning och utanförskap, om självskadebeteende och tankar om att inte vilja leva. Samtidigt en bok om vänskap, om hur ett gemensamt intresse kan leda till förälskelse. Jag tänker att boken har många budskap till läsaren. Till alla vuxna att finnas för barnen och ungdomarna, att vara närvarande, lyssna, våga fråga, inte sticka huvudet i sanden utan våga ställa de svåra frågorna och lyssna på svaren. Till alla ungdomar som läser är budskapet tydligt vi påverkar varandras liv. Vi kan vara med och bygga någons självkänsla, vi kan även vara med och radera någons självkänsla. Vi kan till och med vara anledningen till att någon väljer att avsluta sitt liv. Se varandra, peppa varandra, låt alla vara den de är, var schyssta.
Boken är på 455 sidor men kapitlen är korta och man vill läsa vidare och den kändes lätt att läsa trots det bitvis tunga ämnet.
Har inte något negativt att säga om boken mer än en fundering om skolsköterskor verkligen tar blodprov. Här där jag jobbar görs inte det, men det är faktiskt strunt samma för poängen är att det finns en skolsköterska som ser Luna, som försöker vinna hennes tillit så hon ska våga berätta om hur hon mår och vad som händer.
En fin ungdomsroman som jag rekommenderar! Passar även vuxna och är skriven för ungdomar, anhöriga och skolpersonal.

Den försvunna mikrofonen

Rolig deckarserie med bilder i färg

16 februari 2020

Mello ikväll och här kommer ett lästips där handlingen handlar just om en musiktävling. Tredje delen i deckareserien "Skolvaktmästare Tores detektivbyrå" Personalen på Vingelskolan ska ha sångtävling och showa för barnen. Lena Toner brukar vinna varje år men under genrepet när hon ska sjunga försvinner hennes guldmikrofon. Vem kan ha tagit den? Är det Stella Diagnoz, Ann Sjovis, Per Fekt eller kanske Stig Bygel. Vaktmästare Tore och hans medhjälpare Otto och Klara har ett fall att lösa.
Roliga, lättlästa deckare med illustrationer i färg! Vår 6-åring gillar serien och vi har läst alla tre böckerna! Passar både för högläsning och egenläsning.

Bojan och ambulansen

Bojan - en favorit här hemma!

16 februari 2020

Tänk att ha en mamma som Bojans som kan berätta om alla spännande yrken hon har haft: brandman, polis, lokförare, bonde och i den här boken berättar hon om när hon var ambulanssjuksköterska.
Alla böcker om Bojan är uppbyggda på samma sätt. Bojan ska lägga sig, något händer som gör att de kommer in på vad mamman arbetat med och så får hon berätta. I alla böcker tar hon i arbetet också på något sätt hand om ett djur. I den här boken en skadad häst. Böckerna avslutas med att Bojan drömmer om att han själv arbetar med samma sak.Barn gillar repetition och igenkänning så upplägget är bra!
Böckerna är normbreddande där mamman är den som har massa spännande arbeten som annars ofta i barnböcker har manliga karaktärer. I böckerna finns även flera olika hudfärger. I den här boken är det även en kille som är ute och rider och blir skadad. En rolig detalj är att illustratören i flera av böckerna har stoppat in kända personer. I den här en kunglig familj de flesta borde känna igen!
Böckerna om Bojan uppskattas mycket här hemma och är böcker som kan läsas många gånger! Ett upplägg som fungerar väldigt bra och som gör att barnen känner igen storyn. Dessutom både spännande och ger kunskap om olika yrken! Böckerna om Bojan är toppen!

Ingen bil ingen krokodil

Charmig vardagsberättelse med roliga rim

6 februari 2020

Den här boken har jag sett fram emot att få läsa eftersom jag sett några av illustrationerna växa fram hos @jennyillustration och det var en riktigt fin läsupplevelse! Skriven av Karin Palmquist.
Jag och 6-åringen fnissade åt alla söta rim och spanade in de fina illustrationerna. Viggo och pappa är på väg till förskolan och det är många övergångsställen som ska passeras på vägen. Pappa och Viggo rimmar vid varje väg de ska gå över: "Ingen bil, ingen krokodil.", "Ingen schimpans, ingen ambulans." osv. Längst bak i boken finns tips på hur man beter sig i trafiken: "Gör som dromedaren, gå på trottoaren!"
En enkel vardagsberättelse om promenaden till förskolan, en fin pappa-son relation och Jenny Lindqvists illustrationer är otroligt fina, söta, roliga och väcker fantasin. En finfin bok för 3-6 år och vi kommer definitivt läsa den flera gånger.

Fias dolda kraft

En bok om olikheter och likheter

2 februari 2020

Fias dolda kraft är en bok för 9-12 år och handlar om Sofia som är en av de tysta eleverna i skolan. I klassen finns många som pratar och tar för sig, som vågar redovisa framför klassen utan problem medan Sofia tycker det är jobbigt att prata med andra och hemskt att redovisa inför klassen. Sofia gillar att spela och Fortnite är ett favoritspel. Där är hon bra, där kan hon vara en ledare, där kan hon umgås utifrån sina förutsättningar. Ibland spelar hon med andra från klassen och hon är hemligt kär i Hugo, men vågar inte prata med honom i skolan.
Hemma finns mamma som bara är trött, trött och sover. Sofia får ta mycket ansvar, handla, tvätta mm och så finns pappa i en annan stad med sin nya familj som hon hälsar på ibland. Boken berör sånt som många barn kan känna igen sig i. Skolvardag, kompisar, spelande, skilda föräldrar och också psykisk ohälsa hos en förälder och oron det innebär för barnet. Malin Roca Ahlgren skriver böcker om barn och unga med exempelvis ADHD, ADD, ångest, om introverta barn osv. Böcker för barn att känna igen sig i, men också att känna igen andra i och få en ökad förståelse för våra likheter och olikheter. Den passar bra att läsa i skolan tänker jag. I boken finns lärare som har förståelse för Sofias svårigheter och hjälper henne hitta lösningar för att kunna visa sina kunskaper, men också lärare som inte alls förstår Sofia och hennes behov.
En bra bok! Min 10-åring vill läsa den sen, mest för att den har med Fortnite, men jag tror det är en bok han kan tycka om.