Användarprofil Rebecka Nyman @_enbokiveckan_ / Betyg & recensioner

Betyg & recensioner av Rebecka Nyman @_enbokiveckan_ (Mariefred)

Antal betyg: 118
Antal recensioner: 115

Det som ingen ser

Får en att fundera

30 november 2020

En bra skriven första roman, men skulle behöva en till redigeringsrunda då det är lite småfel här och var. Den är så relevant och påverkar en på djupet i känslorna. En blir förbannad men det är så viktigt att se och att fundera både på ens eget liv och på familjer en känner. Ofta syns detta inte och det är så viktigt att alla alltid funderar en extra gång på sånt som en bara tar för givet och gör automatiskt. Varför gör jag detta och för vem? Samt att inte undvika jobbiga saker, att våga ta tag i saker och att våga ta konflikter som gör saker till det bättre. Boken hoppar väldigt mycket i början så jag hänger inte helt med på vilken tid det är och hur gamla barnen är, men sedan är jag fast. Jag gillade den verkligen. Den belyser hur lätt det är att hamna i en sådan relation och hur svårt det är att ta sig ur.

Ak(c)ne

En älskvärd utmaning

15 december 2020

Vill börja med att hylla det grafiska i Johan Rantala Bonniers diktsamling. Omslaget och hur texten i samlingen är upplagd tilltalar mig oerhört mycket. Dikterna är väldigt egna och det är spännande att inspirationen till dem är från erfarenheter av akne. Dikterna är väldigt abstrakta, vilket gör det lite svårt för mig när allt är abstrakt. Jag har svårt att få bilder som kopplar till känslor. Det som är positivt är att jag istället får starka känslor av många dikter på grund av dess ord. En spännande debut som en kommer att kunna läsa många gånger och hela tiden tolka på nya sätt.

I fritt fall... : Klass 3 varning utfärdad

Avkopplande ytligt

15 december 2020

Denna bok är väldigt lättläst och går snabbt att läsa. Det jag gillar med Dorothea Nicole Agborgs böcker är att en aldrig vet exakt vad som kommer att hända. Sidorna flyger fram och alla möjliga omskakande händelser avlöser varandra. Det är inget som går riktigt på djupet, men det är ganska skönt ibland, att bara hänga på och inte stanna så länge i varken händelser eller känslor. I denna trilogi rör sig många människor och en får följa de flesta. Det hade varit intressant med större variation i röster, både mellan personer, men även åldersmässigt vilket även hade skapat mer tydlighet. Det är kul att hänga på denna stora och brokiga familj samt allt elände de råkar ut för och den kärlek som finns.

Resans början

Början på en spännande värld

15 december 2020

En början på en serie om Drokina som kommer att bli spännande att få följa. I fantasy brukar oftast första boken vara något utdragen, men det enbart på grund av ett världsskapande samt karaktärsbyggande. Detta gäller även denna. Det är många karaktärer en får följa och sakta men säkert får läsaren vara med när relationer dem emellan växer. Vissa är nya medan andra relationer hade sin början långt tillbaka. Det är okej att första boken är lite långsam och att det inte händer så mycket för som läsare av fantasy behövs informationen när äventyret sätter full fart. Jag gillar att Ulrica Edvinsson Sundin blandar både kärlek och action. Hon balanserar det riktigt bra genom boken.

This serie about Drokina will be thrilling to read. As almost all fantasy, this book is a bit slow because it is the first in this serie and has a lot of world and character building. It is okay that this is slow and that not so much is happening because as a reader of fantasy you need all this information when the adventure begin for real. I love that Ulrica Edvinsson Sundin mixes both love and action.

Vi har alltid bott på slottet

Bra, men inte ett dugg skräck

5 december 2020

En bra roman, men jag tyckte den inte innehöll så värst mycket skräck. Det var mer berättat som en mörk historia och språket i denna är väldigt eget vilket jag tycker passar huvudpersonen, Merricat, bra. Det är Merricat som berättar historien. Den lilla familjen som nu består av tre lever sitt liv innanför grindarna och det är bara Merricat som två dagar i veckan går ner till byn. Människorna där hatar familjen Blackwood och kastar ord efter dem. Det händer inte jättemycket och kusin Charles anländer väldigt sent in i berättelsen och därefter går det snabbt utför. Jag tycker Shirley Jackson tydligt gestaltar känslorna som kommer när familjens rutiner rubbas. Jag skulle säga att detta är en annorlunda bok om utanförskap.

A good book but without horror. It is written in a different voice that I think fits the main character, Merricat. She is the one who tells the story. Shirley Jackson shapes in a good way the feelings in the castle.

Hemsökelsen på Hill House

Rysligare ju längre in i berättelsen du kommer

30 november 2020

Jag har sett tv-serien som är baserad på denna bok och gillade den inte alls. Jag tyckte den var seg och så långt ifrån skrämmande som något kan vara. Jag visste inte att serien var baserad på en bok till alldeles nyligen och ville då ge boken en chans. Det är jag glad för då den platsar in på listan över väldigt få skräckböcker jag älskar. Skräck är något jag gillar, men har ofta väldigt svårt att hitta rätt. Shirley Jackson har i denna bok lyckats hitta den rätta stämningen. Jackson bygger sakta upp berättelsen och jag som läsare vet att det kommer hända något, frågan är bara vad. Det är en krypande spänning och den är smått ryslig på sina ställen. Jag tycker att Jackson håller allt på en bra nivå. Det blir inte någon gång överdrivet och huset är centralt genom hela. Karaktärerna beskrivs genom miljön huset ger. Under läsningen ville jag hela tiden läsa vidare, jag ville inte lägga ifrån mig boken. Jag ville veta vad som skulle hända och hur allt skulle sluta. Vill avsluta med att säga att serien inte är det minsta lik boken. Namnen och huset är ungefär det som är lika, annars är historierna helt skilda.

I have always had hard to find good horror books. This book. Wow. I really like the place and the mood that Shirley Jackson creates. The story is horrible. I love it.

Den gula tapeten

Bra skildring av ett rejält sammanbrott

30 november 2020

Den här berättelsen är en novell berättad ur dagboksperspektiv. Jaget skriver ner vad hon känner och i dessa anteckningar kan läsaren följa hennes mående och jag tycker om att följa hennes psykiska resa. Den gula tapeten i rummet är central i hennes anteckningar. Hon blir alltmer fäst vid huset och det är som om hon börjar andas med huset. Denna novell tycker jag på ett bra sätt byggs upp och jag tycker att hennes vändning är trovärdig. Den är bra beskriven. Ser jag från hennes håll, i hennes anteckningar, är allt som händer normalt. Ser jag istället utifrån ser jag tydligt hennes väg till bättre mående fysiskt, men mycket sämre psykiskt. En bra skildring av ett rejält sammanbrott.

This is a short story told via diary notes. I can follow her behaviour and well being through her notes and there see her development to mental illness. The yellow wallpaper is central in her notes. I like that everything that happens is normal from her point of view but from outside it is clear that she is on her way to really bad mental state.

Autor Chap I

Bra tanke

30 november 2020

Jag gillar verkligen tanken med denna box och dess format med sex häften inuti som sex olika författare har skrivit. Tyvärr känner jag att nästan alla av texterna för mig är alltför ogripbara. De två texter jag gillar är skrivna av Henrika Ringbom och Sigbjørn Skåden. Jag antar att jag hade andra förväntningar om denna box än vad den faktiskt gav mig. Jag hade hoppats läsa en del om just skrivande, men de flesta handlar mer om förutsättningar för livet och andra begär än den faktiska processen. Sedan tror jag även att min upplevelse av att texterna ligger för långt bort från mig spelar in i min helhetskänsla av boxen. Många av dessa texter har svårt att få fäste i mig, tyvärr, och jag känner att vissa är riktade väldigt tydligt till en annan målgrupp än den jag tillhör. Med det skrivet tror jag dock det är bra för alla människor att läsa vissa av dessa texter för att få ett annat perspektiv och ibland tänka större.

Dunkelstjärnan

Äventyr med kulturkrockar

30 november 2020

Denna bok får en stark fyra av mig! Joseph A. Davis blir bara bättre och bättre för varje bok han skriver. I "Dunkelstjärnan" får vi möta ett gäng härliga karaktärer. Det blir kulturkrockar när de är ute på äventyr och jag tycker att känslan av att vara ny i en värld beskrivs på ett sätt som gör att läsaren verkligen får fundera på hur det är. Julia tycker i början att Kasirs brytning när han pratar svenska är jobbig och pinsam, men i Kasirs hemland blir det ombytta roller. Julia får helt plötsligt känna på hur det känns och det får henne att börja reflektera över sitt beteende. Det jag gillar med Davis böcker är att de går att analysera och diskutera, men samtidigt är de så fantasifullt skrivna att de går att läsa bara för fantasins skull. Det ger berättelsen en bra bredd. Språket är lätt att följa med i och boken passar en stor åldersgrupp. I boken finns även några få vackra bilder som förgyller läsningen.