Användarprofil Rebecka Nyman @_enbokiveckan_ / Betyg & recensioner

Betyg & recensioner av Rebecka Nyman @_enbokiveckan_ (Mariefred)

Antal betyg: 168
Antal recensioner: 165

Jag, du, vi

Vacker bok och vackra texter!

9 juli 2021

Jag gick in i denna bok med dikter utan några förväntningar och utan att egentligen veta vad den handlade om mer än titlens ledtråd om ett vi, både separat och tillsammans. Det är en vacker bok både på utsidan och insidan. Då dikterna innehåller så många känslor känns det skönt med stilrena sidor där mycket luft ryms. Johan Rantala Bonnier har ett säreget sätt att skriva där dikterna bjuder in till varje läsares unika tolkning. De handlar inte till största delen om att direkt förstå utan om att själv uppleva. Ett flöde av kontraster får känslorna att pendla men ändå dras mot det mörka. De ljusa sidorna går att hitta om de mörka får vikas bort. En sorts kämpaglöd. Jag har i mitt liv inte bekantat mig alltför mycket med dikter, men sedan ungefär förra året har jag känt en dragning mot det poetiska då jag fann känslan i det. Det fina med dikter är att de kan tolkas på en miljard olika sätt, allt beror på vem betraktaren är. Rantala Bonniers dikter utmanar, på det vis jag tycker den kategorin dikter ska. Jag får leta upp mina innersta känslor och med dessa tolka både bekanta och okända ord. Han lyckas med att skapa en positiv utmaning. Då Rantala Bonnier skriver utmanande upplever jag det skönt med något kortare dikter. Texterna är korta men oerhört kraftfulla och jag känner att det är skönt att andas och reflektera mellan varje.

DIS

Berör

1 februari 2021

Detta är en bok som fyller sinnena. De ger svärta ibland och kärlek ibland. Inspirerade av naturen. Både dikterna och bilderna är stämningsfulla och skänker känslor av alla dess slag. Johanna Eisfeldts dikter är enkla men samtidigt väldigt djupa. Jag gillar hur hon har fått till rytm i diktsamlingen där vissa partier känns lugnare och lättare att förstå, en paus för hjärnan, innan jag som läsare åter får gå in på djupet. Dikterna ger läsaren möjlighet att själv tolka och att själv koppla dem till egna erfarenheter. För mig är det svårt att välja en favorit då jag hade flera, men den dikt i boken som jag tog till mig allra mest är den som heter 𝐼 𝑡𝑦𝑠𝑡𝑛𝑎𝑑𝑒𝑛 𝑏𝑜𝑟 𝑚𝑖𝑛𝑎 𝑠𝑣𝑎𝑟. Jag tilltalas av texter där jag som läsare får arbeta, där svaren inte är de enklaste och mest självklara. Detta lyckas Eisfeldt med att skapa, på ett sätt som är lagom. Jag har även alltid själv kopplat natur med känslor och många av hennes dikter slingrar sig rakt in i mitt hjärta och berör.

Ak(c)ne

En älskvärd utmaning

15 december 2020

Vill börja med att hylla det grafiska i Johan Rantala Bonniers diktsamling. Omslaget och hur texten i samlingen är upplagd tilltalar mig oerhört mycket. Dikterna är väldigt egna och det är spännande att inspirationen till dem är från erfarenheter av akne. Dikterna är väldigt abstrakta, vilket gör det lite svårt för mig när allt är abstrakt. Jag har svårt att få bilder som kopplar till känslor. Det som är positivt är att jag istället får starka känslor av många dikter på grund av dess ord. En spännande debut som en kommer att kunna läsa många gånger och hela tiden tolka på nya sätt.

Bokskåpets hemlighet

Bra blandning mellan dåtid och nutid

30 november 2020

Mysig bok, där blandningen mellan dåtid och nutid är perfekt. Jag hade oerhört höga förväntningar på boken då jag har älskat hennes två senaste böcker. Den möter inte helt mina höga förväntningar men är en bra bok. Denna bok fokuserade inte lika mycket på mysterier som de tidigare utan jag upplevde att den fokuserade mer på kärlek och att reparera trasiga familjeband. Språket är målande och hon får hela tiden berättelsen att gå framåt i ett mysigt och alldeles lagom tempo. Jag rekommenderar verkligen Skybäcks böcker om du som jag gillar historia, mysterier och kärlek.

När ingen märker: en självbiografisk faktabok om ung...

Viktig bok för alla

30 november 2020

Från sida ett blev jag så tagen att tårar var på väg. En känslosam resa blandat med bra och tydlig fakta. En perfekt kombo. Alla borde läsa denna bok. De som kan relatera och behöver känna sig mindre ensamma i det hela och de som behöver veta för att sprida en våg av kunskap i samhället. Gammal som ung, vuxen som barn. Den passar alla åldrar. Jag är en av dem som kan relatera till en del. Vid beskrivningen av panikångestattacker är det som om det är jag som beskrivs. De känslor som vid dessa tillfällen river i kroppen. Där jag vill klösa ut hela innanmätet. Ibland går de över snabbt, ibland tar det längre tid. Ibland händer de oftare och ibland mer sällan. En mening av boken jag verkligen vill sprida vidare som stämmer lika mycket för mig är: "... 𝒏𝒂̈𝒓 𝒅𝒖 𝒗𝒂̈𝒍 𝒕𝒂𝒓 𝒉𝒋𝒂̈𝒍𝒑 𝒔𝒂̊ 𝒌𝒐𝒎𝒎𝒆𝒓 𝒅𝒖 𝒊𝒏𝒕𝒆 𝒂𝒕𝒕 𝒂̊𝒏𝒈𝒓𝒂 𝒅𝒆𝒕 𝒆𝒏 𝒔𝒆𝒌𝒖𝒏𝒅." Jag fick hjälp att ta mig till psykolog. Det är det bästa som har hänt mig och jag har inte ångrat det en sekund. Så mitt tips är bara att våga. Hittar du inte rätt första gången, vilket jag hade tur som gjorde, fortsätt leta. Du vet när du har kommit rätt.

Vänförfrågan

Hade önskat fler vändningar

30 november 2020

Det är svårt att sätta ett betyg på denna. Det blir en trea även om jag gillar hennes sätt att skriva. Jag hade hyfsat stora förväntningar för på utsidan gillar jag idén. Tyvärr lever den inte upp till dessa då jag inte upplever att så mycket händer och jag tycker den är förutsägbar på vissa saker. Hade önskat fler vändningar genom boken mer än bara i slutet. Det hände inte mycket en stor del av boken och sen hände allt på några sidor på slutet så jag hade gärna haft ett mer utdraget slut. En helt okej bok, lite åt det bättre hållet för sättet att skriva och tack vare denna grundidé, men hade förväntat mig mycket mer.

Det som ingen ser

Får en att fundera

30 november 2020

En bra skriven första roman, men skulle behöva en till redigeringsrunda då det är lite småfel här och var. Den är så relevant och påverkar en på djupet i känslorna. En blir förbannad men det är så viktigt att se och att fundera både på ens eget liv och på familjer en känner. Ofta syns detta inte och det är så viktigt att alla alltid funderar en extra gång på sånt som en bara tar för givet och gör automatiskt. Varför gör jag detta och för vem? Samt att inte undvika jobbiga saker, att våga ta tag i saker och att våga ta konflikter som gör saker till det bättre. Boken hoppar väldigt mycket i början så jag hänger inte helt med på vilken tid det är och hur gamla barnen är, men sedan är jag fast. Jag gillade den verkligen. Den belyser hur lätt det är att hamna i en sådan relation och hur svårt det är att ta sig ur.

Siri

Bra inför uppföljaren

9 juli 2021

Jag råkade av misstag läsa "Tatra" före denna och upptäckte först efteråt att det var den andra delen i denna serie som består av två böcker. Det gjorde egentligen inget tycker jag och det fick mig än mer taggad på att läsa denna. Även om jag då redan var bekant med karaktärerna när jag läste "Siri" så kände jag ändå att de är något förvirrade många. De har ganska lika namn och jag tycker inte att de särskiljer sig jättemycket. Denna bok upplever jag som ett bra intro till den andra delen, men det händer tvvärr lite för lite för att jag ska fastna. Samtidigt som jag inte riktigt känner något för någon av karaktärerna. Även om denna är en fristående uppföljare skulle jag ändå rekommendera att läsa 𝑃𝑢𝑟𝑒𝑏𝑟𝑒𝑑 innan för att verkligen lära känna karaktärerna. Något som är bra är att Lisa Hågensen i början har skrivit en bakgrund till varje karaktärer. Det språk Hågensen har och det sätt hon skriver på är modernt och tufft samtidigt som det flyter på bra med en härlig rytm. Hågensen bygger upp för ett bra slut och jag gillade fortsättningen på denna. Om du gillar dystopier med passionerade karaktärer där djupa ämnen blandas med ytligt tonårstjafs rekommenderar jag verkligen denna serie. Men för mig var den något för rörig och jag fick ingen riktigt tydlig bild i huvudet medan jag läste. Jag är dock sugen på att lära känna Whanzi och gänget mer genom att fortsätta baklänges och ge mig på 𝑃𝑢𝑟𝑒𝑏𝑟𝑒𝑑.

Majken i sagolandet

Perfekt bok att läsa med barn

9 juli 2021

Det här är precis en sådan bok jag hade läst om och om igen i min barndom. Det är en bok som låter barnet få skena iväg i fantasin med sällskap av vackra illustrationer. Jag gillar hur den är relativt enkel och ger utrymme för barnets kreativitet utan att göra det krångligt. Berättelsen är perfekt att läsa med och för barnen vid läggdags. För vi alla vet ju, och påminns även om det av Majken, att ge sig hän till fantasin får sömnen att till slut infinna sig. I sömnen får vi fortsätta att fantisera och drömma. Sagan förlängs och barnet får fortsätta att vara barn utan begränsningar.