Användarprofil Ola Feurst / Betyg & recensioner

Betyg & recensioner av Ola Feurst

Antal betyg: 6
Antal recensioner: 6

1793

Det bästa jag läst på mycket länge!

30 september 2019

Obegriplig inledning. De första sidorna undrar man vad det är som skildras, sedan är man fast. Man rycks med i den tid och de liv som skildras. Otäckt, detaljerat, levande, spännande. Mycket intelligent upplagt. Jag ville inte sluta läsa. Det kändes tomt när boken tog slut.

Japanese Kanji &; Kana

En av de bästa böckerna för att lära kanji

23 oktober 2020

Jag blev glad när jag hittade denna bok! Jag har just avslutat min första kurs i japanska med kanas och kände mig förvirrad inför utmaningen med kanji. Det finns inte många böcker som är tillgängliga för västerlänningar som vill lära sig läsa och skriva de grundläggande japanska skrivtecknen med korrekt streckordning. Här finns, logiskt ordnat, såväl hiragana och katakana som kanji (inkl de två mest använda grupperna av "radikaler"). Även de olika uttalen (på japanska) och betydelserna (på engelska). Det kan vara svårt även med appar och databaser att finna rätt kana eller kanji så här finns en robust struktur. Ett ovärderligt uppslagsverk när du söker efter ett visst tecken (alla varianter av kanas och de grundläggande 2 136 joyo kanjitecknen). Utmärkt komplement för den som lär sig läsa och skriva kanji på egen hand med RTK-metoden.

Behind the Beautiful Forevers

Skrämmande och lysande

30 september 2019

Denna bok är sprängfylld med fakta och källor utan att för en sekund vara tråkig. Tvärtom, det är dramatiskt och medryckande! Nära, kärleksfulla beskrivningar av några verkliga individer som lever i en slumstad när lyxhotell. Det utspelar sig i samma Mumbai som du kanske läst om i Shantaram. Men den här gången är det vanliga människors verklighet som skildras. Man får en inblick i hur människor finner uppgifter och mening trots grym fattigdom och korruption. Alla borde läsa denna bok, såväl skolungdomar som vuxna! Detta är vår tid. Vår värld.

Blonde

Tröttsamt detaljerad

30 september 2019

För att uppskatta denna bok tror jag att man måste vara mycket intresserad av Marilyn Monroes liv och öde. Tog mig inte igenom denna tegelsten.

1794 - BOK SIGNERAD AV NIKLAS NATT OCH DAG

Lysande uppföljare

30 september 2019

Niklas gjorde det igen! Man kan ana att det har varit knepigt att få ihop det, men precis som i den första boken klarnar mönstret till sist och alla bitar faller på plats. Historiska förhållanden och detaljer lockade till att googla ("var det verkligen så på den tiden?") och kunde bekräfta att tiden 1794 är korrekt skildrad. Den svenska språkbehandlingen är sällsynt elegant. Tack!

Bakom det evigt vackra

Svårt att sluta läsa

6 maj 2019

Ett levande samtidsdokument som samtidigt känns som en roman. Borde vara obligatorisk litteratur i skolan. Utmärkt att läsa och diskutera. Detaljerade beskrivningar av verkliga händelser, platser och personer.