Användarprofil Sara / Betyg & recensioner

Betyg & recensioner av Sara

Antal betyg: 54
Antal recensioner: 54

Tjänarinnans berättelse

Atwoods bästa verk

2 juni 2021

Av alla böcker jag läst av Atwood är detta den absolut bästa. Språket är näst intill poetiskt, det känns som om meningarna bara flyter fram från sida till sida. Snygga växlingar både mellan makro- och mikro-vy på världen och mellan det inre och det yttre. Man blir verkligen en del av huvudkaraktärens utsatthet och instängdhet och den klaustrofobiska känslan smittar av sig. Atwood är oerhört skicklig på att gestalta viktiga samhällsfrågor på ett intresseväckande sätt och utan att skriva läsaren på näsan. Den svenska översättningen är i högklass och hade inga problem att läsa den efter att ha sett serien på engelska.

Att skriva : en hantverkares memoarer

Bästa boken för alla skribenter

2 juni 2021

Första gången jag fick läsa denna var i en litteraturkurs på universitetet och jag blev fullkomligt golvad. Detta är en av mina absoluta favorit-läroböcker i skrivande och jag återkommer ofta till den i mitt eget arbete. King möter skrivandeprocessen på ett sådant mjukt och empatiskt sätt vilket gör att man känner sig manad att själv sätta sig ner och skriva och att man känner: "Det här klarar jag av". Som alltid är King oerhört skicklig på att bygga upp en berättelse på ett fängslande sätt och det är en fröjd att läsa både de självbiografiska texterna och de som berör själva hantverket. De många praktiska exemplen gör att man verkligen förstår de tekniska delarna. Därtill bjuder boken på många skratt. Att rekommendera till ALLA som skriver (eller som enbart är intresserade av att veta mer om King).

Ragga som du shoppar

Fantastiskt rolig och gripande bok!

13 februari 2018

Sträckläste den här boken på 2 dar och skrattade mesta delen av tiden. Härliga karaktärer, roliga dialoger och intressant story, allting håller från början till slut. Det som enligt mig får boken att nå 5 stjärnor var att det under ytan finns ett djup, en ärlighet och ett allvar i berättelsen som verkligen berörde. Kan rekommendera den till alla som söker en läsning som både är humoristisk och tänkvärd!

Män som hatar kvinnor

Så mycket mer än bara en deckare

22 september 2021

Millenium-trilogin är verkligen en spännande och intressant bokserie som sticker ut ur den typiska deckar-genren och gör någonting nytt och eget. Förutom själva "huvudgåtan", som ligger som en röd tråd genom de 3 böckerna, finns det många underliggande, politiska och etiska teman som berör och som förs fram på ett sådant sätt att många olika slags läsare kan engageras. Karaktärerna är intressanta, mångbottnade och närvarande, någonting som inte heller är allt för vanligt i genren. Men jag skulle vilja säga att detta är väldigt mycket mer än "bara" en deckare, det är även ett porträtt av vårt samhälle som jag tror kommer vara aktuellt många år framöver.

Tjänarinnans berättelse

Atwoods bästa verk

31 augusti 2021

Glöm mig

Sorglig & vacker

31 augusti 2021

Mycket sorglig och fin berättelse som berör viktiga ämnen. Lättläst. Litterärt skulle vissa delar av texten möjligtvis behövas finslipas en aning, men det är ingenting som förstör läsningen i sin helhet.

Rebell

Platt story

4 juni 2021

Som alltid är Marie Lu duktig på att bygga upp världar och skapa en tydlig story med en stark dramaturgi. Bilden av framtidsstaden Ross City i Antarktisk är fascinerande. Detta är dock den svagaste boken i Legend-serien och inte måste om man vill läsa serien då detta är mer som en fristående uppföljare. Karaktärerna känns platta och huvudkonflikten ointressant och något upprepande. De många och långa drömfrekvenserna (som även existerar i tidigare böcker) tillför ingenting utan bromsar ner storyn ytterligare. Men om man verkligen älskade de tre föregående böckerna och karaktärerna kanske man kan uppskatta denna.

Champion

Underhållande men inte så mycket mer

4 juni 2021

Helt okej, precis som andra boken i serien. Mycket spänning och vid vissa ställen svår att lägga ifrån sig. Karaktärerna är dock ganska platta och ointressanta och då man inte känner för dem är det svårt att bry sig om vad som händer med dem. Författaren är duktig på att bygga upp världar. Kan rekommendera om man vill ha enkel och underhållande läsning.

Prodigy

Underhållande men lite platta karaktärer

4 juni 2021

Helt okej ungdoms-sci-fi som inte riktigt håller måttet med första boken men där det ändå är spänning från början till slut som gör att man vill fortsätta läsa. Karaktärerna är tyvärr aningen platta, trots deras traumatiska förflutna.