Användarprofil Buster / Betyg & recensioner

Betyg & recensioner av Buster

Antal betyg: 37
Antal recensioner: 37

Amerikanska inbördeskriget

Bra dokumentasjon

8 december 2019

Dette er en god bok om den amerikanske borgerkrigen. Den er veldokumentert. Det er et pluss at den også tar for seg tiden etter borgerkrigen og de siste levende krigsveteranene. veldig interessant. Jeg kunne ikke legge fra meg boken. Det var en glede å lese den. jeg likte veldig godt alle sitatene i boken. Det er bare en ting jeg synes mangler: og det var at ubåten H. L. Hunley for første gang i verdenshistorien sank et krigsskip. Ellers var veldig bra bok

En äkta man

Langdryg

9 september 2020

Jeg anbefaler ikke denne boken. Om jeg kunne gitt den tre.5 stjerner , hadde jeg gjort det. Den halve stjernen fordi den er til tider spennende. Men det er sider ved denne boken som jeg gjør at jeg ikke vil anbefale boken. den er langdryg. Fortellingen kunne godt vært kortet ned. I noen perioder har man for seg at man leser en roman og ikke en spenningsroman. Stor forskjell når det presenterer seg å være en spenningsroman. For det andre er det steder i boken hvor det skjer noe jeg ikke helt forstår. Det må være noe feil i redigeringen , fordi det som fremkommer er ulogisk. Det er et andre sted hvor det også fremkommer noe ulogisk. For meg blir det bare tull. Det er slik noen forfattere gjør noen ganger, når de prøver ( her er stikkordet prøver) å gjøre det mer spennende, men det blir totalt mislykket om man er slik som meg, som liker å reflektere over detaljer i historien. Så jeg anbefaler ikke denne boken.

Last Empress

spennende og lærerik bok

3 september 2020

Anbefaler denne boken. Kina er i nyhetene. og for forstå det moderne Kina er denne en god begynnels, da boken innledes med overgangen til den Kinesiske Republikk.
Den er omfattende, synes å ha godt sammensatt med mange oppdaterte kildehenvisninger. og er velskrevet. Den gav innblikk i historien til fremtredende personer i denne delen av kinas historie, men også innblikk i vanlig kineseres historie. Skillet mellom fattige og rik, og den enorme lidelsen som kinas befolkning har vært utsatt for. Både av japanske styrker, men også av negisjering av egne herskere. Det legger grunnlag for en forklaring til årsaken til at Kommunistpartiet fikk en større oppslutning enn nasjonalistene

. For å få en videre forståelse , les Mao: The Unknown Story
av Jon Halliday, Jung Chang. Den kan også kjøpes hos Bokus. Med denne og pluss boken er ett godt utgangspunkt for å bli kjent med landet i Øst , som har så mye å si for oss i Vest.

Spel

Lettlest spenningsbok

14 juni 2020

Jeg anbefaler boken fordi det var en god lettlest og spennende bok. Jeg vil ikke gi den fem stjerner. Det var ikke en bok som man ikke kunne legge fra seg. Den har kvaliteter fordi den forteller om klasseforskjeller i dagens Sverige. og den er godt er godt og intelligent skrevet. Jeg tror at jeg nok vil prøve flere bøker fra denne forfatteren, og det er en indikasjon på at det er en god forfatterinne. Men denne nådde ikke helt opp . Forstår det sånn at dette er hennes første bok, gleder meg til neste bok. Kanskje den når til topps hos meg.

1222 över havet

Under middels norsk påskekrim

1 maj 2020

En dårlig bok

Jeg vil ikke anbefale denne til en venn.
Det er en fordel om man kjenner til det norske samfunnslivet om man leser denne boken. Flere av karakterene er lett gjenkjennelige personligheter i det norske samfunnslivet. Noen bedre tilslørt enn andre.

Forfatteren prøver ( her understreker jeg prøver ) å lage en klassisk A: Christie bok, men mislykkes: Oppskriften er; >Mange mennesker Innesnødd på en hytte, folk blir myrdet, hvem er morderen. Det finnes bedre krimbøker kokt på denne oppskriften. Som i andre krimbøker gjør forfatteren her et forsøk å legge ut diverse ledetråder, samt skape ulike fortellings alternativer til svaret på krimgåten. Det lykkes man dårlig med.

Figurene er relativt karikerte og endimensjonale. Det gjelder ikke alle karakterene, men de fleste. Da blir det forutsigbart. Forutsigbart blir også hendelsesforløpet. Twistene , som får fortellingen til å utvikle seg , er ikke i kategorien: « Næmen, det trodde jeg ikke».

Jeg er ingen en ekspert , men når ledetrådene var lagt ut, er det i hvert fall min mening at man relativt enkelt , etter hvert , kan utlede hvem som er morderen.

Boken er tidtrøyte. Jeg valgte den for å komme i påskestemning. Det er norsk tradisjon å lese krim i påsken. Fra før har jeg ikke lest så mye av forfatteren. Jeg har sett en tv serie om den samme heltinnnen som fremkommer i boken. Den var over middels bra. Jeg skal ikke si at alle hennes bøker er dårlige. Men tror det finnes bedre og mer spennende bøker der ute enn denne.

Coffin Road

Spennende bok

1 maj 2020

Jeg anbefaler denne til en venn. Dette var en spennende bok. Historien drives frem av flere fortellelinger. Dette er krevende for den som er en forfatter. fordi spenningen i de ulike fortellingene skal ha samme spenningskurve. Her lykkes forfatteren med dette. Når alle trådene i fortellingen samles så legges det opp til den stigende felles spenningskurve. det klarer forfatteren , og det blir dermed en god bok.

Järtecken

En langdryg bok

1 maj 2020

Hei.
jeg vil ikke anbefale denne til en venn. Det er ikke noen direkte dårlig bok. Selv om den er lang, så blir den ikke kjedelig. Forfatteren evner å formidle en fortelling som på en god måte trekkes ut. Ofte når fortellinger strekkes ut er det masse kjedelig sidespor , som ikke har noe med fortellingen å gjøre. Her skjer det også en utglidning, men man klarer å holde opp interessen. Men det er ikke slik at dette er en "bladvendare": det er ikke en intens spenning som gjør at man bare må lese videre. Jeg anbefaler ikke denne boken , fordi det er mange andre bøker hvor spenningen er mer intens enn i denne boken. Men om man vil ha en spenningsbok, som man kan lese over tid, og holder lav puls, er dette boken for deg. God fornøyelse.

Misterioso

Spennende bok

21 april 2020

Kjøper man A Dahl får man krimkvalitet. Så også med denne boken. Det er ikke den aller , aller , aller mest spennende boken jeg har lest, men den holder til en firer og en anbefaling.Spennende fortelling. Noen twister. Spennende persongalleri : God fornøyelse

På andra sidan väggen

Spennende bok anbefales

10 april 2020