Användarprofil Calle / Betyg & recensioner

Betyg & recensioner av Calle

Antal betyg: 2
Antal recensioner: 2

Alvklingan

Alvklingan

6 februari 2012

Det är ingen hemlighet att det finns en hel värld med Tolkien-imitatörer och halvtaskiga Midgård-skildringar, men Alvklingan är, i mitt tycke, inte en av dem! Visst, här och var blir det lite väl mycket upprepande och överförklarande för den inbitne Sagan om Ringen-fantasten. Det gäller att, även om det kan vara svårt, gå in med ett öppet sinne och inte läsa boken som en fortsättning på Tolkiens mästerverk. Om man inte gör direkta kopplingar och jämför och istället tar boken för vad den är får man en trevlig läsupplevelse i ett Midgård som inte känns helt främmande. Nick Perumov har helt klart gjort ett bra jobb, inget snack om saken!

3 av 4 personer tyckte att den här recensionen var till hjälp.

Game Of Thrones

A Game of Thrones

5 februari 2012

Det är sällan jag blir trollbunden redan under de första sidorna i en bok, oftast rynkar jag med skepticism på näsan några gånger och det brukar ta iallafall två tre kapitel innan jag har bestämt mig för huruvida boken ifråga håller måttet och kan tillfredsställa min mycket svårflörtade litteratursmak.

Första boken i George R.R. Martins episka fantasyserie A Song of Ice and Fire lyckades med bedriften att fånga mig redan från start, ja egentligen redan från allra första sidan! Det tog inte många rader innan jag förstod att det skulle bli ett äventyr utan like, ett äventyr som skulle komma att hålla mitt intresse fängslat från början till slut och lämna mig med en hungerkänsla och en längtan efter mer.

Gillar du välskriven fantasy med genomarbetade karaktärsporträtt, intriger och levande miljöbeskrivningar? Om så är fallet är A Game of Thrones definitivt för dig!