Användarprofil J E / Betyg & recensioner

Betyg & recensioner av J E

Antal betyg: 2
Antal recensioner: 2

Föda utan rädsla

Bra för den nervöse men oduglig om man är rädd!

14 januari 2018

Boken ger löften i titeln om att beröra rädsla men borde snarare heta "förberedelse inför förlossningen" eller något liknande. För en person med lätt rädsla kanske den kan fungera men det finns många kvinnor som drabbats av svår rädsla baserat på verkliga upplevelser av en traumatisk förlossning. Många gånger är detta knutet till vad personal gjort (eller inte gjort!) och bemötandet. Jag har verkligen letat efter en bok som tog sig an det problemet men blev mycket besviken. I början av boken konstaterar författarinnan att något hänt, förlossningar är säkrare än någonsin men människor är rädda och drar sedan slutsatsen att det är för att vi inte tror på oss själva... jag hade all tro på mig själv men också på att det skulle finnas personal på förlossningen, det fanns det inte. Det jag tror hon gravt missar är att trots den ökade säkerheten går personalen på knäna och hinner ibland inte ge den omsorg som behövs för att undvika rädslan och ev trauma. Boken känns som ett svar på den kulturen, inte genom att försvara kvinnan och säga att det är fel utan genom att lägga allt ansvar på henne själv och medföljande person, är du rädd är det ditt eget fel som inte är förberedd. Hon går till och med så långt att Jon menar att just stödbiten inte är personalens jobb... detta i kombination med att hon fabulerar om risken för komplikationer (det är så ovanligt att man inte behöver bry sig om det) gör att hon inte känns trovärdig. Som sagt om man mer är nervös än rädd och vill förbereda sig kan den säkert fungera jättebra. För oss med rädsla är titeln falsk marknadsföring.

Hjälparbyrån. Fallet med den onda fen

Mycket handling i lagom text

27 februari 2018