Användarprofil E:S. / Betyg & recensioner

Betyg & recensioner av E:S.

Antal betyg: 36
Antal recensioner: 28

Ett hus fullt av skog

En egendomlig poet

17 februari 2012

Tomas Klas Ekström är för mig en egendomlig poet. Han befinner i en alldeles särskild klass av poeter som inte bryr sig om att vara konstlad med orden för att få fram något egendomligare som sedan i en eventuell analys kan leda till en eventuell större ännu inte upptäckt analys om ett ännu inte funnet budskap. Han krånglar inte till någonting och han censurerar ingenting. Hans budskap ligger rakt av i hans ord. Hans beskrivningar låter genialiska i sin enkelhet. När jag har läst den här boken, vill jag läsa hans nästa bok.

I ett historiskt perspektiv har allting relevans

Ett historiskt perspektiv

17 februari 2012

Som Freke Räihä själv påstår, bär han med sig positionens immanenta självförakt. Han är en avgrundsdjup brunn av kött och sol saltat. Det säger mycket om en poet, som ämnar upptäcka orden och världen på nytt, genom nya ögon. Hans poesi är nydanande och hans ångest glänser av humor och glädje, ett vemod som luktar ett starkt självförtroende och ett hopp om en värld som är möjlig, om än i orden. Och poeten har byggt sig ett starkt bo i detta samfund. Hans intertextuella funderingar gömmer sig mästerligt i det textuella vindlande rodret som enligt honom kallas möten med DU:et, ett Du som är självaste texten, där varat äger rum, där skrivande är en tillblivelse som upprepar sig om och om igen.

I Ensamhetens Labyrint : Invandring Och Svensk Ident...

mycket bra bok

22 september 2014

Mycket läsbar och nyttig bok om främlingsfientlighet och svenskhet.Författaren beskriver rötterna till rasismen i sverige och varför vi är som vi är.

Den ofrånkomliga resan

Det finns humoristisk ironi i dikterna, som i dikten...

10 april 2013

Det finns humoristisk ironi i dikterna, som i dikten där poeten har skänkt bort sig själv bit för bit. På ett annat ställe konstaterar han även att "de vill skilja mig från mig, de vill skada förhållandet mellan mig och mig". Ironin och humorn blir en lättnad, ett skydd mot sorgen och förvirringen i en värld som inte tål poeter. Han måste då fortsätta skriva, eftersom orden är det enda som aldrig sviker en författare. Det verkar som att kärleken till poesin är det sista Sohrab Rahimi ger upp.

Ett steg i rätt riktning

Morten Søndergaards poetiska värld

23 december 2012

I Morten Søndergaards poetiska värld är allting möjligt. De grekiska mytologiska figurerna är lika livslevande som bombningarna i Irak. Søndergaard leker med ordens melodi på ett medvetet plan. Han upprepar vissa ord, utan att läsaren tappar intresset. Han använder sig av en dansk tradition i poesin där ordens rytm och klang stärker upplevelsen av läsningen. Hans dikter lämnar intryck genom sin form som präntar sig i läsarens minne.

Gift för nybörjare

Giftiga relationer

23 december 2012

Denna bok handlar om en ovanlig relation mellan en man och en kvinna, om dödslängtan, om det maktspel som kan uppstå i en parrelation. Historien i boken är kanske inte den mest övertygande. Men det som fascinerar mest är språket och författarens ironiska syn på relationer. Man dras med historien. Och det är det som är vinsten med boken. När man väl har börjat vill man inte sluta. Sammanlagt måste jag säga att Eiríkur är en ovanlig författare, lika mycket som han är en ovanlig poet. Hans sätt att se texten, människan och världen och den humor och glädje och den ironi och sarkasm som finns i hans skrivande, säger mycket om varför just Eiríkur Örn Nor∂dahl tillhör en av Islands mest omdiskuterade författare.

till omfamningens frånvaro

omfamnande dikter

23 december 2012

Det låter som om den tyska poesin vågar mer. Jag kan naturligtvis ha fel. Men å andra sidan verkar denna tanke inte alls främmande med tanke på att landet är tio gånger större än Sverige och utbudet är och borde naturligtvis vara större. Samtidigt har Monika Rinck en dold styrka.Hennes styrka ligger i de osagda orden, i de ordlekar hon använder sig av. Som den franske filosofen och stortänkaren Michel Foucault menar i sina artiklar om författarens död och skriftens överlevnad, kan man skönja spår av ett filosofisk tänkande i dessa dikter som trots att de inte har nått sin slutgiltiga form, finns de ändå som råvara för ett ännu större poetisk projekt.

Utövat : En kurskorrigering

LYSANDE FINA PROSADIKTER

23 december 2012

I centrum för Utlers text är en kvinna som dragit sig undan världen i en lånad sommarstuga, bedrövad över samtidens kyla. I sin djupa besvikelse tar hon till vapen, möjligen har ett brott begåtts, men det får vi aldrig veta. Utler återger denna berättelse i minnesbilder och stycken, i oavslutade meningar och starkt sammanpressade postulat. Det finns en oavbruten rotation i texten, det rasslar, skuggor störtar, kroppen och den omgivande substansen gör sig ständigt påmind i långa detaljrika beskrivningar. På samma sätt som tiden rör sig texterna i cirklar.
Jag har inte läst Anja Utlers förra bok och det ångrar jag djupt. Denna däremot rekommenderar jag varmt till både poesiälskare och prosaläsare

Rasme hendesie malikholia

Starka dikter !!!

13 juni 2012

Rasme hendesie malikholia [dvs. Geometrisk ritning över melankolin] är Sohrab Rahimis femte diktsamling på persiska. I 52 numrerade stycken beskriver Sohrab Rahimi sitt förhållande till tingen, tiden, poesin, det levande och det döda. En empirisk infallsvinkel, där orden och människan är samma sak, där tiden är innehållet i självaste tillvaron, där ting är levande och för med sig erfarenheten av det eviga. En tunn diksamling med korta dikter och mycket innehåll. Starka dikter !!!