Användarprofil BOF / Betyg & recensioner

Betyg & recensioner av BOF

Antal betyg: 47
Antal recensioner: 47

Klubben

Avslöjande och intressant.

8 december 2019

Ett gediget och modigt arbete som resulterar i en mycket intressant och avslöjande bok om Svenska Akademien och människorna som kretsar kring denna. Många, många såg vad som pågick men valde att blunda eller vända sig bort. Min bild av ett flertal sk kulturprofiler i landets "kulturelit" har förändrats. Många har visat sig vara riktiga "skitstövlar" för att uttrycka sig tydligt. Klubben med ledorden "snille och smak" visade sig vara som vilken bastuklubb som helst.

6 av 6 personer tyckte att den här recensionen var till hjälp.

Det fallna imperiet : Ryssland och väst under Vladim...

Intressant och skrämmande

24 april 2022

Ett verkligt värdefullt "verktyg" för att försöka förstå vad som ligger bakom Rysslands krigsförklaring och invasion av Ukraina. Bilden av en despot som lever i det förflutna växer fram. Västs förhoppning om att Ryssland skulle välja en annan väg efter det att Sovjetunionen kollapsade kom på skam. Vissa debattörer har varnat. Tecknen har funnits där. Anfallet på Ukraina startade inte den 24 februari 2022. Det startade 2014. Med facit i hand så är Europas beroende av rysk olja och gas obegriplig. Putin har spelat sitt spel bra. Martin Kraghs bok är full av fakta. Men det finns hos författaren en förkärlek att använda sig av "svåra" ord. Tycker nog att det finns tillfällen dessa känns onödiga. Om det är författarens ambition att boken på så sätt skulle öka i trovärdighet vet jag inte. Men det känns lite onödigt ibland.

Osebol

Ett fin beskrivning om att leva i avfolkningsbygd.

22 januari 2020

Efter att ha överraskats av format och upplägg fastnade jag snabbt. När jag läser boken kan jag se och känna människorna. Det känns äkta och genuint. Hur förf plockar upp orden som så fint beskriver Osebolsbornas innersta tankar och känslor. Att leva i avfolkningsbygd. Mannen som berättade om den skadade och döda vargen. Då engagerade sig samhället. Då kom polisen och hämtade vargen fv transport till Uppsala. Men om det har varit inbrott i min sommarstuga kommer ingen polis. Visst beskriver det bra sakernas tillstånd?

Girig-Sverige

Avslöjande bok.

24 augusti 2022

Jan Guillou skrev att "boken gör honom förbannad". Jag kan bara hålla med. Förf tar dig med på en resa i en värld som få av oss egentligen har någon djupare kunskap om. Där Sveriges rika blir ännu rikare och klyftorna djupare. Där inget politiskt parti tycks vilja våga eller vilja utmana den ekonomiska eliten och deras bundsförvanter. En elit som skriker i högan sky så snart de hör ordet skatter och solidaritet. Ja, Jan G har rätt. Men blir förbannad. Ingen bra läsning för den som har högt blodtryck. Men väldigt intressant och avslöjande.

Faktura luft: Bluff, mygel och korruption - så skapa...

När det låter för bra för att vara sant

24 augusti 2022

En lika ambitiös som intressant bok om något som vi trodde oss vara förskonade från. En händelseutveckling som jag trodde jag kände till men den innehåller så mycket mer. Det var värre än vad jag trodde. En bok som borde vara obligatorisk läsning för alla förtroendevalda och offentliganställda tjänstemän. En bok om mutor och bestickning. Om lögner och hot. Om fartblindhet och maktberusning. Hur kunde det få ske och pågå under så många år?

Spion och förrädare

Verkligheten överträffar dikten.

14 januari 2022

En suveränt skriven och spännande bok om "kalla krigets" spioner och stormakternas paranoida världsbild. Om hur familjeband, vänskap, lojaliteter bryts. Svek, förräderi, cynism och ett totalt förakt för människovärdet. Om ett obegripligt personligt mod. En bok som tillhör kategorin böcker som är så bra att man vill snabbt komma till upplösningen samtidigt som du vill att den aldrig skall ta slut.

Kvinnor jag tänker på om natten

Starka kvinnor

17 augusti 2021

Intressant och läsvärd. Boken mattas kanske lite mot slutet pga av förf alltför detaljerade beskrivning av sitt sökande och resande. Inte lika intressant. Men mycket spännande att läsa om kvinnor i historien som glömts och gömts.

Vägen mot undergången, del 1

Annorlunda och faktaspäckad skildring

21 mars 2019

Det som slår mig när jag läser böckerna, del 1 och 2, är att inte någonstans tycks de personer som skildras, ifrågasätta det blodiga uppdrag deras Fuhrer har gett dem. Även när det stod klart att undergången väntade trodde de på Fuhrerns allt mer verklighetsfrämmande löften om nya arméer och vapen. De dagböcker och brev som förf fått tillgång till ger en unik bild på individnivå hur kriget utvecklades. Bisarrt är det att läsa om hur viktigt olika utmärkelser för tapperhet mm blev för den enskilde soldaten.

Boken är full av detaljer som stundtals mer förvillar än skapar klarhet. Men det är ett imponerande arbete förf utfört. De som fortfarande tror på krigshjältar och hittar sina förebilder bland Hitlers arméer är uppenbarligen inte medveten om den verklighet hans soldater mötte förutom döden. Löss, sjukdomar, svält, inga tvättmöjligheter, inga klädbyten trotts diarréer, kyla, ökenvärme, skräck.

Läsvärd? Absolut.

Ett jävla solsken : en biografi om Ester Blenda Nord...

Mycket intressant.

18 december 2018

Intressant läsning om en kvinna som var totalt okänd för mig. Berättelsen om hennes liv engagerar från sidan ett. En parantes dock. Författarens kunskaper om de agrara näringarna verkar dock inte vara så djup. Texten till bilden på sidan 146 avslöjar detta. Inte harvar Ester Blenda. Hon kör en slåtterbalk.