Användarprofil BOF / Betyg & recensioner

Betyg & recensioner av BOF

Antal betyg: 33
Antal recensioner: 33

Klubben

Avslöjande och intressant.

8 december 2019

Ett gediget och modigt arbete som resulterar i en mycket intressant och avslöjande bok om Svenska Akademien och människorna som kretsar kring denna. Många, många såg vad som pågick men valde att blunda eller vända sig bort. Min bild av ett flertal sk kulturprofiler i landets "kulturelit" har förändrats. Många har visat sig vara riktiga "skitstövlar" för att uttrycka sig tydligt. Klubben med ledorden "snille och smak" visade sig vara som vilken bastuklubb som helst.

6 av 6 personer tyckte att den här recensionen var till hjälp.

Osebol

Ett fin beskrivning om att leva i avfolkningsbygd.

22 januari 2020

Efter att ha överraskats av format och upplägg fastnade jag snabbt. När jag läser boken kan jag se och känna människorna. Det känns äkta och genuint. Hur förf plockar upp orden som så fint beskriver Osebolsbornas innersta tankar och känslor. Att leva i avfolkningsbygd. Mannen som berättade om den skadade och döda vargen. Då engagerade sig samhället. Då kom polisen och hämtade vargen fv transport till Uppsala. Men om det har varit inbrott i min sommarstuga kommer ingen polis. Visst beskriver det bra sakernas tillstånd?

Vägen mot undergången, del 1

Annorlunda och faktaspäckad skildring

21 mars 2019

Det som slår mig när jag läser böckerna, del 1 och 2, är att inte någonstans tycks de personer som skildras, ifrågasätta det blodiga uppdrag deras Fuhrer har gett dem. Även när det stod klart att undergången väntade trodde de på Fuhrerns allt mer verklighetsfrämmande löften om nya arméer och vapen. De dagböcker och brev som förf fått tillgång till ger en unik bild på individnivå hur kriget utvecklades. Bisarrt är det att läsa om hur viktigt olika utmärkelser för tapperhet mm blev för den enskilde soldaten.

Boken är full av detaljer som stundtals mer förvillar än skapar klarhet. Men det är ett imponerande arbete förf utfört. De som fortfarande tror på krigshjältar och hittar sina förebilder bland Hitlers arméer är uppenbarligen inte medveten om den verklighet hans soldater mötte förutom döden. Löss, sjukdomar, svält, inga tvättmöjligheter, inga klädbyten trotts diarréer, kyla, ökenvärme, skräck.

Läsvärd? Absolut.

Ett jävla solsken : en biografi om Ester Blenda Nord...

Mycket intressant.

18 december 2018

Intressant läsning om en kvinna som var totalt okänd för mig. Berättelsen om hennes liv engagerar från sidan ett. En parantes dock. Författarens kunskaper om de agrara näringarna verkar dock inte vara så djup. Texten till bilden på sidan 146 avslöjar detta. Inte harvar Ester Blenda. Hon kör en slåtterbalk.

Sapiens

"Nyttig" läsning.

23 augusti 2018

Harari får läsaren att stanna upp, reflektera. Imponerande i sin redogörelse över Homo sapiens tid på vår planet. Också att inse hur lite vi, Homo sapiens, idag betyder i ett makroperspektiv.

Tyrannens tid : om Sverige under Karl XII

Egentligen inget nytt men ändå intressant.

5 september 2021

Många böcker har skrivits om Karl XII. Det fanns en period i Sverige då man försökte skapa och delvis lyckades skapa en bild av en sällan skådad härförare. Alexander den stores överman. Naturligtvis fånigt och inte relevant på något sätt. Den bild vi fick i skolan av denne tyranns eskapader för oss som gick i skolan på 60 och -70 talet var allt annat än sanningsenlig. Men kvar i Sverige finns fortfarande grupper av historielösa och faktaförnekande människor, inte sällan kortklippta med kängor på fötterna året runt, som samlas för att hylla denne despot. Förmodligen har ingen statschef i Sverige någonsin åsamkat folket ett så stort och omänskligt lidande som Karl XII. Boken kombinerar berättelser om Karl XII katastrofala krig i Europa med vardagsbilder från vanligt folks liv och vedermödor under hans regeringstid på ett intressant sätt. Ger en bra och trovärdig bild av vardagslivet i en verklig diktatur och under en envåldshärskare. Borde vara obligatorisk läsning för alla historielösa Karl XII fans.

Kvinnor jag tänker på om natten

Starka kvinnor

17 augusti 2021

Intressant och läsvärd. Boken mattas kanske lite mot slutet pga av förf alltför detaljerade beskrivning av sitt sökande och resande. Inte lika intressant. Men mycket spännande att läsa om kvinnor i historien som glömts och gömts.

Man kan fly en galning men inte gömma sig för ett sa...

Viktig bok.

8 augusti 2021

Bokens styrka ligger i den analys som förf gör. Ibland blir det lite för "mångordigt" men det är kanske en nödvändighet för att försöka klargöra sambanden. Det är stundtals en skrämmande läsning där konsekvensen av politiska partier och enskilda samhällsdebattörers oansvariga och dåligt underbyggda uttalanden leder till katastrofala resultat. En viktig bok.

Kupé nr 6

Mustig berättelse

31 juli 2021

Trots att jag gjorde denna resa ca 30 år efter det att Sovjetunionen kollapsade är ändå igenkänningsfaktorn stor. Då tänker jag inte på kupé kamraterna utan mer på miljöbeskrivningarna. Författarens ordval är inget för den finkänslige eller pryde. Men i berättelsen känns den inte fel.