Användarprofil BOF / Betyg & recensioner

Betyg & recensioner av BOF

Antal betyg: 26
Antal recensioner: 26

Klubben

Avslöjande och intressant.

8 december 2019

Ett gediget och modigt arbete som resulterar i en mycket intressant och avslöjande bok om Svenska Akademien och människorna som kretsar kring denna. Många, många såg vad som pågick men valde att blunda eller vända sig bort. Min bild av ett flertal sk kulturprofiler i landets "kulturelit" har förändrats. Många har visat sig vara riktiga "skitstövlar" för att uttrycka sig tydligt. Klubben med ledorden "snille och smak" visade sig vara som vilken bastuklubb som helst.

5 av 5 personer tyckte att den här recensionen var till hjälp.

Vägen mot undergången, del 1

Annorlunda och faktaspäckad skildring

21 mars 2019

Det som slår mig när jag läser böckerna, del 1 och 2, är att inte någonstans tycks de personer som skildras, ifrågasätta det blodiga uppdrag deras Fuhrer har gett dem. Även när det stod klart att undergången väntade trodde de på Fuhrerns allt mer verklighetsfrämmande löften om nya arméer och vapen. De dagböcker och brev som förf fått tillgång till ger en unik bild på individnivå hur kriget utvecklades. Bisarrt är det att läsa om hur viktigt olika utmärkelser för tapperhet mm blev för den enskilde soldaten.

Boken är full av detaljer som stundtals mer förvillar än skapar klarhet. Men det är ett imponerande arbete förf utfört. De som fortfarande tror på krigshjältar och hittar sina förebilder bland Hitlers arméer är uppenbarligen inte medveten om den verklighet hans soldater mötte förutom döden. Löss, sjukdomar, svält, inga tvättmöjligheter, inga klädbyten trotts diarréer, kyla, ökenvärme, skräck.

Läsvärd? Absolut.

Ett jävla solsken : en biografi om Ester Blenda Nord...

Mycket intressant.

18 december 2018

Intressant läsning om en kvinna som var totalt okänd för mig. Berättelsen om hennes liv engagerar från sidan ett. En parantes dock. Författarens kunskaper om de agrara näringarna verkar dock inte vara så djup. Texten till bilden på sidan 146 avslöjar detta. Inte harvar Ester Blenda. Hon kör en slåtterbalk.

Sapiens

"Nyttig" läsning.

23 augusti 2018

Harari får läsaren att stanna upp, reflektera. Imponerande i sin redogörelse över Homo sapiens tid på vår planet. Också att inse hur lite vi, Homo sapiens, idag betyder i ett makroperspektiv.

Döden vid Raatevägen : Finska vinterkrigets mest myt...

Välskriven och "lättläst".

22 september 2020

Mkt intressant och ger en delvis annorlunda bild av den gängse historien bland mina finländska vänner. Den finländska framgången kan till viss del förklaras i en dåligt utrustad och dåligt organiserade ryska trupper.

Vi som överlevde

Present

22 september 2020

Boken Vi som överlevde köpte som som present till mitt barnbarn som nu i vinter skall delta i konfirmationsundervisning i Göteborg. Undervisningen avslutas med konfirmation till våren och en gemensam resa till Auschwitz. Därför tyckte jag att det skulle vara en lämplig bok för en ung människa att läsa.

Osebol

Ett fin beskrivning om att leva i avfolkningsbygd.

22 januari 2020

Efter att ha överraskats av format och upplägg fastnade jag snabbt. När jag läser boken kan jag se och känna människorna. Det känns äkta och genuint. Hur förf plockar upp orden som så fint beskriver Osebolsbornas innersta tankar och känslor. Att leva i avfolkningsbygd. Mannen som berättade om den skadade och döda vargen. Då engagerade sig samhället. Då kom polisen och hämtade vargen fv transport till Uppsala. Men om det har varit inbrott i min sommarstuga kommer ingen polis. Visst beskriver det bra sakernas tillstånd?

Gunnar Sträng

Intressant och informativ

2 januari 2020

En välskriven och ambitiös skildring av en av de riktigt stora och unika politikerna i Sveriges moderna historia. Boken ger läsaren en ingående skildring av spelet och förhandlingarna kring flera av de reformer som skapade folkhemmet. Boken ger också en intressant bild av människan Gunnar Sträng. Bakom rollen som "rikshushållare" fanns också en människa. En intressant och också viktig bok för den som verkligen vill veta hur en demokrati fungerar. Många av de större stridsfrågorna under efterkrigstiden stöttes och blöttes under lång tid och de olika partiernas ställningstaganden till olika reformer skiftade många gånger på ett häpnadsväckande sätt över tid.

Nobel : den gåtfulle Alfred, hans värld och hans pris

Imponerande

20 december 2019

Författaren har gjort ett verkligt imponerande arbete. Jag trodde jag visste något om denne dynamiten och Nobelprisets upphovsman. Men det visade sig vara det lilla. Man får en inblick i A N inre. Ett liv kantat av tragedier och succé. Intriger och bedrägerier. Dålig självkänsla och osäkerhet. Saknaden av kärlek. En komplicerad människa. Undrar vilken diagnos han skulle fått idag? Jag hade inte en aning om hur krånglig och komplicerad vägen var till hans förmögenhet och det som sedan resulterade i Nobelpriset. Absolut läsvärd. Den bästa biografin jag läst.