Användarprofil Viterbo / Betyg & recensioner

Betyg & recensioner av Viterbo

Antal betyg: 7

En giftig skandal

Agatha Christie i svensk universitetsmiljö

14 februari 2020

En giftig skandal är spännande, lättsam, och lärorik! Kombinationen av beundran för Agatha Christie och en fiktiv tmen ganska realistisk svensk universitetsmiljö fångar snabbt in läsaren, och det är lätt att fascineras av de olika karaktärerna, på gott och ont! Stämningen är god, och man invaggas i en känsla av allt kommer att gå väl, men så blir det inte! En trivsam deckare, som gör en glad, även om man satsade på fel person som boven i dramat!

Klänning för korta kvinnor

I Barbro Alvings anda...

28 februari 2022

Det händer sällan att jag läser en deckare mer än en gång och nu har det hänt! En deckare utan mord, med trevliga karaktärer (i varje fall de flesta), och en sagolik prästgård! När jag sträckläst boken för att snabbt komma fram till slutet insåg jag att jag missat den otroligt underfundiga stilen, med fina detaljer, och en rättfram syn på det dagliga livet, faktiskt som i Bangs anda även om hon inte själv skrev deckare, men hennes lägenhet på Östermalm är betydelsefull för handlingen. Jag är litet tveksam om det var rätt att behålla pengarna och inte betala skatt som en god medborgare, men det får andra läsare avgöra! Och vilken sömmerska skulle klippa av en klänning i stället för att prydligt vika upp fållen?

Fallvind

Spännande miljö och intressanta personer!

28 februari 2022

Jag har nu läst alla Maria Adolfssons böcker och vet inte vilket jag uppskattar mest, hennes otroligt fina skildringar av natur och miljö eller hennes personskildringar. Hon är skicklig på att skapa personer som egentligen är ganska knepiga och ibland rent otrevliga, men som är viktiga för handlingen och för känslan av att man själv faktiskt deltar i de många förvecklingar som skapas. Ett scenario som seglarskolan är otroligt realistiskt, och lilla Selma har en viktig roll genom hela boken. Rekommenderas varmt!

Med döden som gäst

5 september 2023

Hon som måste dö