Användarprofil Aronsson / Betyg & recensioner

Betyg & recensioner av Aronsson

Omgiven av idioter : hur man förstår dem som inte gå...

pseudopsykologi av en skojare

23 augusti 2018

Författaren kallar sig ömsom "beteendevetare" eller "beteendeexpert". I själva verket har han inte läst en enda kurs på någon högskola, allra minst inom beteendevetenskap. "Teorin" som boken bygger på kommer från en nästan 100 år gammal bok av en amerikansk psykolog som är mer känd för att han skapade en seriefigur (Wonder Woman) och togs inte på allvar ens då. Boken har varit framgångsrik därför att den är lättläst - men minst lika mycket för att läsarna helt enkelt har lurats att tro att författaren besitter någon form av expertis i ämnet och att det finns vetenskaplig grund för det som påstås. Så, om man tycker att det är meningsfullt att köpa en bok av någon som inte har någon kunskap inom ämnet, som aldrig studerat och som inte heller bemödat sig att ta reda på vad hundratusentals forskare kommit fram till, utan hellre hittar på själv, varsågod och köp. Googla gärna kritiken mot boken och dess författare - ex. i tidskriften Filter eller hos olika bloggande psykologer.. Alla som kan något inom ämnet är djupt bestörta över att denna pseudovetenskap fått spridning. Kan boken ställa till med skada? Ja, om man tar den på allvar - att mänskligt beteende kan förklaras genom att man tillhör en av fyra människotyper och att det är relevant för att kunna förstå sig själv, andra eller kommunicera. Om det hade varit så hade det varit en världssensation. Nu är det mest sensationella att så många lurats - men det beror på att författaren farit med osanning om både sina egna meriter och forskningsbasen.

19 av 20 personer tyckte att den här recensionen var till hjälp.

Handbok för oglada

En utmärkt självhjälpsbok!

23 mars 2017

Handbok för oglada är i mitt tycke den tydligaste och bästa självhjälpsboken på marknaden för att både förebygga depression och hjälpa folk ur den onda depressionsspiralen. Den är lättläst och har högt informationsvärde. Man kan använda den som ett stöd i en pågående depressionsbehandling, eller helt fristående. Egentligen borde alla läsa den. Depression är en folksjukdom. Följer man råden i boken minskar risken avsevärt för att man någonsin går in i depressionsfällan. Extra bra är naturligtvis att den är skriven av en erfaren kliniker och en professor i psykologi. Råden har vetenskaplig förankring - vi vet att de funkar. Missa förresten inte den glada grisen på omslaget!

Föräldrahjälpen : förändra familjelivet med KBT

En bra självhjälpsbok

27 mars 2017

Jag har haft nytta av en annan bok av Svirsky - "Par i Beteendeterapi". I samband med att det blir problem i relationer dyker ofta besvär med barnen upp. Den här boken är ett utmärkt komplement, eller som fristående. Tydlig och utan flum.