Antal recensioner: 14

Feel Good!

12 juni 2014

Jag valde boken för att fräscha upp min engelska och det var ett gott val. Innehållet är något banalt men samtidigt snällt och trevligt.

Oktober i Fattigsverige : dagbok

De rika får det allt bättre i Sverige, trots allt tal...

22 maj 2013

De rika får det allt bättre i Sverige, trots allt tal om kris och besparingar. Inte konstigt eftersom de fattiga samtidigt blir allt fattigare och allt fler. Livet är orättvist. Vi har en stor barnfattigdom, som ger utslag i ohälsa, dåliga skolprestationer, sämre hälsa och mobbing bl a. De flesta har mat och kläder, men inte ens det är säkert. I skolorna ser bespisningspersonalen hur vissa barn, speciellt på fredagarna, smugglar ut matbitar i servetter för att ha något att äta, när skolan är stängd. Man tackar nej till fester och hänger inte med på bio etc därför att man inte har några pengar till inträde och biljetter. Många svenskar förnekar att tillvaron kan se ut så för ganska många barn i vårt land men Susanna Alakoski vet! Hon är märkt av egen erfarenhet och hon ryter till på ett till synes försynt sätt. Lyssna på henne! LÄS BOKEN! Den borde vara obligatorisk läsning för alla som arbetar med barn och ungdomar.

Jag heter inte Miriam

Angår oss alla

12 juni 2014

Allt eftersom tiden går sedan jag läste Axelssons senaste roman, märker jag hur den satt sig fast som ett myggbett ungefär. Det kliar och irriterar ständigt. Berättelsen om hur vi i Sverige burit oss åt mot tattare och zigenare (när jag växte upp visste ingen vad romer betydde) och mot judar med för den delen, är omskakande men för med sig en sanning som ingen kan blunda för, hur gärna man än skulle vilja. Boken är en väckarklocka och en spark på smalbenen på dem som ondgör sig för de tiggande människor vi nu ser på våra gator. Å, vad jag önskar att den blir läst och diskuterad!

Revolutionsskrivarna

Grusad förväntan

12 juni 2014

Under dagarna på Tahirtorget vet jag att den åldrande författaren Nawal el Saadawi ofta fanns där bland de upprörda, de oppositionella och även bland de sårade. Jag hade förväntat mig fler bilder från vad som egentligen hände under protesterna. I stället handlar boken om kvinnors problem med att komma till tals genom sitt skrivande och männens orättvisa överlägsenhet. Intressant det också. Mest gripande är skildringen av de två unga kvinnorna som föder sina barn på fängelsegolvet och vad som sedan händer med dem.

Förälskelser

Manar till eftertanke

12 juni 2014

Jag skulle aldrig ha hittat den här boken om inte min spansktalande väninna rekommenderat den. Tyckte att det var litet segt i början men efter avslutad läsning känner jag att jag inte kan släppa innehållet och allt som begreppet förälskelse kan innebära. Vackert språk dessutom.

Liknelseboken : en kärleksroman

Vad jag längtade efter den här boken, men så besviken...

22 maj 2013

Vad jag längtade efter den här boken, men så besviken jag blev! Visst var det en fin historia med kärleksmötet på det kvistfria furugolvet och ännu finare med det definitiva avskedet några decennier senare. Men däremellan blev jag trött på tjatet om de försvunna sidorna ut notisblocket och t o m på det norrländska ålderdomliga dialektformerna som Enquist strör omkring sig.

Flammande fjäril

Yvonne Vera är död. Hon avled av en aidsrelaterad...

22 maj 2013

Yvonne Vera är död. Hon avled av en aidsrelaterad sjukdom, just när hennes böcker börjat ta plats på den litterära arenan. Flammande fjäril utspelas i Veras hemland Zimbabwe och ger en inblick i speciellt en människas liv, men det är språket som bränner sig fast och sitter kvar som en klibbig sårskorpa efter genomläsningen. Vera var omvittnat fascinerad av fjärilar och det känns. Osynliga vingar fladdrar över sidorna och även om mycket av det som berättas är solkigt och till och med vidrigt finns samtidigt en skir skönhet.

Denna dödens kropp

Trodde väl aldrig att jag skulle fängslas av...

22 maj 2013

Trodde väl aldrig att jag skulle fängslas av handlingen, när jag lyssnat på de första delarna och insett att det fortfarande återstod 19. Men jag hade fel och på slutet hade jag svårt att tänka på annat än att få sätta mig ner och lyssna vidare. Det var en spännande bok med många kluriga infallsvinklar och ett rikt men intressant persongalleri. En riktigt bra deckare!

In the House of the Interpreter

Detta är en direkt fortsättning av författarens...

22 maj 2013

Detta är en direkt fortsättning av författarens barndomsskildring. Nu kommer skedet när han blir vuxen i det Kenya som fortfarande är drabbat av politisk motsättningar. Oerhört välskrivet och intressant. En fantastisk författare som ofta omnämnts i nobelprissammanhang. Hoppas på en översättning till svenska och ytterligare en fortsättning.